Pffff, even heerlijk onderuit zakken met een oude krant van voor de SHTF, in het schijnsel van het ledlampje van de eikeltjeskoffie-generator!
Dus je gaat water koken om dat stirling te laten draaien zodat je een ledje kunt laten branden?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Pffff, even heerlijk onderuit zakken met een oude krant van voor de SHTF, in het schijnsel van het ledlampje van de eikeltjeskoffie-generator!
@Enki , natuurlijk, het verleden heeft wel laten zien dat er genoeg alternatieven zijn want anders zou het meer worden gebruikt. De stirlingmotor bestaat al lang, en ooit werd het wel voor zwaardere toepassingen gebruikt maar toerentalveranderingen zijn niet eenvoudig te realiseren en het vermogen blijft beperkt.Het zijn leuke speeltjes en indien juist toegepast zijn ze zeker wel nuttig (de Zweedse marine gebruik ze in de duikboten), maar als het plan is om er thuis energie mee "op te wekken" dan wil ik je alvast condoleren. Er is pas ook weer een bedrijf op de fles gegaan wat hier al ruim 10 jaar mee bezig was. Ook een ander bedrijf wat aan de combinatie pelletskachel (geperste houtkorrels) plus stirlingmotor voor stroom werkte, is stilletjes verdwenen. Het is gewoon niet interessant genoeg of te complex om betrouwbaar en betaalbaar te kunnen maken.
Als je zelf aan het bouwen gaat en kunt lassen, dan is een houtvergasser heel veel interessanter om te maken. De werking daarvan is ook gewoon bewezen en je kunt er tenminste bruikbare hoeveelheden energie uit halen
Het is altijd een "trade off". Mijn gedachte is meer om het te gebruiken met een open vuur zoals die Engelsman deed, of naast het kousje van een druklamp of boven een olievlam. De hitte direct boven een vlam verwarmt anders alleen de omgeving en voor het opstijgen van verbrandingsgassen van een open vlam volstaat een lagere temperatuur m.i. ook.Het probleem met de stirling motor en de open haard is dat zodra je een nuttige hoeveelheid energie aan dat vuur weet te onttrekken met de stirling motor, je rookgassen dusdanig afkoelen dat de schoorsteen vol met troep komt te zitten, hij slecht trekt en je vuur niet lekker meer brandt e.d.; Een vuur geeft een bepaalde hoeveelheid energie af (afhankelijk van de brandstof en hoeveelheid zuurstof e.d.), die energie is deels nodig om het vuur in stand te houden. Ga je met een stirling motor proberen die energie te "stelen", dan krijg je andere problemen.
Op kleine schaal, uit nagenoeg iedere brandstof direct elektriciteit produceren? Je ziet dat zelfs het stirlingmotortje van €20 al bruikbare elektriciteit levert. Net voldoende voor een radio, ok, maar toch... Of een peltier element efficiënter werkt, vraag ik mij af.Het zijn uiteraard leuke speeltjes en het is fascinerend om het vlammetje van een waxinelichtje een motortje te laten zien aandrijven, maar ik zie niet hoe het ooit een bruikbaar nivo aan energie kan onttrekken die niet op andere manieren veel efficienter te onttrekken is.
Dat is wel weer zo, maar klappende ketels, ketelsteen, frequent water bijvullen en zompige vloerbedekking van alle condens, is natuurlijk ook weer zowat. Toegegeven, een stoomketeltje groter dan die Wilesco speelgoed dingetjes, zou natuurlijk wel heel erg leuk en lekker zijn.Wil je beweging en hitte? Waarom geen stoom-generator dan? (Veel meer steampunk dan een steam engine wordt het niet toch?)
In de nacht schijnt de zon in China, en waar jij zit soms helemaal niet, toch? In de winter heeft een zonnepaneel niet zo'n geweldige opbrengst, maar brandt er wel een vuurtje. Beide kunnen benutten, is dan niet slecht, kan ik mij voorstellen. Het is een extra optie, als de zon niet schijnt.Wil je een powerbank opladen met je vuurtje? Een zonnepaneeltje is efficienter.
Ik zie een beperkt nut. Na een EMP zou het weleens interessanter kunnen worden want solarcontrollers smeulen dan misschien...Lassen moet ik nog eens leren en dan wil ik zeker wel eens een houtgasgenerator bouwen in een schuurtje bij de bunker; voor als het ooit zo ver zou komen dat we die serieus als BOL nodig hebben en de diesel na een half jaar op is, maar ik weet er momenteel nog niet genoeg over om een heel topic over te openen
De stirlingmotor is absoluut een gaaf ding, maar vanuit prep-oogpunt zie ik ze persoonlijk niet als nuttig. Natuurlijk staat het je geheel vrij om daar anders over te denken en lees ik graag meer over je post-SHTF steampunk rat-kebab tent!
Of een peltier element efficiënter werkt, vraag ik mij af.
@phtvs , het warmte-verpompen met een peltier element kost wel stroom. Gebruik ik daar weer de stroom van de stirlingmotor voor en zou ik dan nog wat overhouden, dan ben ik wel in een klap schatrijk!Zomaar een ideetje..
een peltier element geeft aan zijde warmte af die je kwijt wilt. Gebruik dat om de sterling motor te laten draaien en je hebt een 2-in-1 oplossing.
Mijn stirling-generator kwam vandaag aan.
Wat een leuk apparaatje is dat. Ik heb het meteen uitgeprobeerd met wat ethanol van de action, en het werkt prrrrima.
Zelfs met het kleinste vlammetje draait het al, en wekt het al voldoende stroom op voor de bijgeleverde LED.
Ik probeerde het hier uit in het toilet "na een algehele netstroom uitval", letterlijk het pikkedonker dus, en kon zelfs lezen bij het opgewekte LED-licht.
Echt, geloof mij, voor die €20,67 heeft iedere technisch geïnteresseerde prepper zo'n dingetje nodig!
Bekijk bijlage 24883
Bij een kleine vlam levert het 3V en ietsje groter dan is ook 4,2V geen enkel probleem. Opladen van 18650 li-ion batterijen zou dan in principe kunnen, en kleine apparaten die op 2 of 3 AA of AAA batterijen werken zou het kunnen voeden.
Misschien wordt dit wel de eerste Meshtastic-module-generator. Zenden op een kaarsenvlam, als het amperage voldoende is natuurlijk.
Voor een radio'tje zal het al snel voldoende stroom geven vermoed ik.
Het loopt ook zo rustig en zonder herrie dat ik mij voor kan stellen dat het best een behoorlijke levensduur heeft.
Het zou erg leuk zijn als jullie er ook schik in zouden hebben om ermee te experimenteren! Het is een apart draadje waard, waarin we elkaar kunnen verrassen met wat we ermee doen!
Bekijk bijlage 24884
Kom, wie doet er met mij mee, voor die twee tientjes?!
Dat zal zeker lukken, en probeer ik straks uit. Ik doe nu een verbruiksmeting en die laat ik even doorlopen. Een uur op 13 gram bio-ethanol zou mij niet verbazen... In dat geval 16,5 ml per uur en zou dan 60 uur op een litertje zijn. Ik ben benieuwd...Leuke gadget dat wel. Waar brandt dat vlammetje op? Kun je daar ook niet gewoon een theelichtje neerzetten?
Ik heb enkele jaren geleden een Stirlingmachientje aangeschaft. Gewoon uit nieuwsgierighrid en voor de lol. Daar zat geen generatortje aan, maar het draait al als je hem boven op een kop warme koffie of chocomel zet. En nog vrij lang ook.
Ik zou een paar magneetjes op het vliegwiel kunnen lijmen en het langs een koperspoel kunnen laten draaien.
Dan kan het ook enige eleltriciteit opwekken. Maar dat zou hooguit in de milliwatts kunnen lopen, lijkt me.
Ik doe nu een verbruiksmeting en die laat ik even doorlopen.
Een uur lang draaien op de vulling van het brandertje had circa 17 ml/uur betekend. En dat is meer dan 58 uur op een liter.Ik denk dat je er veel meer warmte instopt dan nodig is. Als PBear hem kan laten draaien door warme chocomelk dan kan die van jou ook vast met minder warmte voldoende ronddraaien. Probeer dat eerst maar, want 1 liter ethanol per uur is fors.