• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Steffen zijn mini moes/stadstuin capriolen

Meijer

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Beste,

Dit jaar wil ik lekker genieten van mijn tuintje en dingen leren over tuinieren. Het doel is om een aantal dingen te hebben die ik later goed kan bewaren in pot of wat dan ook. Waar kan, probeer ik biologisch te telen en niet teveel kunstmest of ander spul te gebruiken. Ik ben hier verder weinig bekend mee, maar een beetje logisch nadenken en wat opzoeken moet mij ver kunnen brengen.

Morgen lekker verder schoonmaken, grond omspitten, uitzoeken wat de grond moet hebben, planten uitzoeken, nadenken over hangbakken/stelling.

Mini moestuin 20 m2 (half zon/half schaduw).
IMG_3680.JPG

Schutting voor hangplanten/bakken, of iets met een frame en stelling maken. Zon tot in de late middag.
IMG_3681.JPG

Muur die de hele dag lekker in de zon zit en kijken wat ik daar kan doen met kruiden.
IMG_3682.JPG

Schutting kant (komt nog nieuwe schutting) die vrijwel de hele middag/avond zon heeft voor tomaten.
IMG_3683.JPG

200x200 en dan in drieën/vieren verdelen en tussen palen zetten. Vrijwel hele dag zon (mooi voor augurk).
IMG_3685.JPG

De eerste paal van de vele (ik ga de lucht in).
IMG_3686.jpeg

Laatst bewerkt:
Dit zijn culinaire krielaardappelen, die oorspronkelijk van de Lild waren, deze zijn nu 2 jaren verder door gepoot en komen uit een biologische moestuin (Niet uit mijn tuin). Smaken heerlijk en blijven vrijwel een jaar goed op een koude en donkere plek. Deze ga ik nu laten uitlopen en hergebruiken. De plant afstand moet 40x40 zijn en er werd niet aangeaard, dit is een vroege soort en is dan klaar rond juli (?). Eenmaal klaar, dan afborstelen en een paar dagen in de zon laten liggen.

Zitten micro oogjes op (op 1 vreemde na die er per ongeluk ingevallen is van een ander soort denk ik).
IMG_3679.JPG

Wat je moet weten als je begint te moestuinen.
Ieder planten soort vraagt een afzonderlijke aandacht.
Maar wat ze bijna allemaal nodig hebben is fosfor en calcium. De ene plant meer van het ene dan de andere.
Dus meten is weten. Een grond PH meter is geen overbodige luxe.
Als je de biologische toer op wilt. Koop gedroogde rundermest. Die is nu in de aldi in België te koop maar ongetwijfeld ook in Nederland.
Of bij de boerenbond ook maar dan in grotere verpakkingen.
In houtas zit ook veel fosfor eierschalen is kalk. Maar dat kan je niet of moeilijk bij strooien als de plantjes er al staan.
Melk toevoegen aan het water dat je geeft doet wonderen. 1op 10. Een thee maken van koffie dik bananen schil en houtas is zeer voedzaam.
En een thee van wilgentakken geeft extra groei stimulans.
Slakken en rupsen worden jouw vijand. Maar sproeien met gif gaan we niet doen. Dat maken we zelf.
Koffie lepel pilipili kurkuma en paprika in heet water roeren en daarna verdunnen en met de gieter of sproeien op de planten doen helpt ook.
En zo zijn er nog heel veel trucjes. Zoals wat en wat niet naast elkaar mag staan vind ik ook heel belangrijk.

Hartelijk dank voor de goede tips!

Bij de Boerenbond geweest voor een grond meting, maar dit was nog te vroeg volgens hun en kon beter een maand wachten. Doordat de grond nog keihard en nattig is en de boel nu omspit zou de waarde sterk veranderen. PH meter zal ik mij aanschaffen zodat ik zelf kan controleren.

Ik heb 2 kilo kippen/runder mest opgehaald, dit is genoeg voor de eerste keer na het om spitten. Na het frezen dan nog 1 kilo er over, dat moet dan voldoende zijn.

Ook nog een zakje pootuien meegenomen voor 2 euro, is een beetje teveel maar stop ook een rijtje in de voortuin desnoods.

Nog geen hout gevonden, maar las ook dat als de grond al wat zuur is, dit mogelijk niet verstandig is, dus wachten tot een meting.

Ik verwacht dat over twee weken de grond klaar is en dan ga ik de aardappelen en uien poten.

Mooie tips van biologisch bestrijden en hoe voeding toe te voegen. Nogmaals dank.

Zaai naast of tussen jouw uien wortels ( penen) een pracht combinatie.
Ik plant een rij uien daarnaast zaai ik worteltjes en terug een rij uien. Het bed ernaast 2 rijen worteltjes met een rij uien tussen.
Laat jou uien staan tot het loof vanzelf af sterft. Dan gaat jou ajuin bewaren anders niet.

Laatst bewerkt:
Zaden gekocht van: Rode biet, boontjes, zomerprei, wortelen, spinazie en sla.
Aardbeien planten set: 4x5 planten voor vroeg tot laat (soorten kunnen ze nog veranderen).
Twee stekbakken gekocht van de Action voor een paar euro.
Kilo kalk gekregen voor strooien.

IMG_3696.JPG

Zomerprei er in en rustig wachten.... Heeft wel de middagzon, maar heb er een lamp boven voor 12 uur licht. Ik heb alles er in gestopt en ga dan uitdunnen tot ik een mooie 20 of iets meer ga overhouden om in de tuin te poten.
IMG_3698.JPG

----

Ik heb op internet opgezocht wat naast elkaar past en wat niet, dus daar ga ik rekening mee houden. :thumbup:
Buitenkast schoongemaakt en gereedschap allemaal gesorteerd, alles goed klaar staan voor straks.

1 Kilo mest over 10 vierkante meter, meer ga ik niet doen omdat uien, prei, wortelen en rode biet niet veel nodig zijn. Er zou iets meer op mogen volgens de verpakking, maar meten is weten en daar wacht ik dan op. Kalk strooi ik ook nog niet, dat kan volgende week wel, wie weet is de grond niet zuur op het eerste stuk (altijd zon en niet nat) en voor wat meer naar de schaduwkant gaat moet ik kijken welke PH wenselijk is. Voor de prei moet het tussen de 6.5 en 7.0 zijn voor optimale groei, dus die stroken specifiek bekalken. De rest weet ik nog niet.

Laatst bewerkt:
Druk bezig met indelen en kijken wat past en hoeveel ruimte overal tussen moet. Ik zet het gewoon iets breder dan. Voor mijzelf is dit ruim voldoende (in potten maken en etc.) en kan nu de volgende strook bedenken wat daar komt. Die strook (L tot en met V) heeft dus over de gehele dag iets minder zon, deel 1 tm 20 de hele dag nog, en 20 tot en met 40 een ruime 6 uur.

1e zijn de aardbeien 20 keer in totaal en 4 soorten.
2e is prei en dan 30 keer
3e is ui met wortel (ongeveer 60 uien en 40/50 wortel).
4e is rode biet en ongeveer 56 dan.

Deel1.png

Deel2.png

Volgens mij kan ik naast dit eerste deel nu een hele rij bonen gaan doen en daarnaast nog een beetje aardappel en daarnaast een paar vakken maken voor schaduw groenten.

Edit: Eerste stuk wat nog over is kunnen radijsjes :thumbup:

Laatst bewerkt:
Deel1.png
Deel2.png

Dus een rij bonen en daarnaast de aardappel en dan zit ik echt in de schaduwkant voor wat nog kan. Dus ik moet een stuk of 25 zaden van de bonen in de kweekbak maken nu. Ik kan eventueel een rij aardappel en bonen omwisselen i.v.m. zon en schaduw, mocht het iets minder zijn dan heb ik mijn risico verspreid. Dan krijg ik B - A - B - A.

Van AD tot AG gaat zoeken worden wat daar nog kan groeien en de schaduw. Daar komt dus echt geen zon!

Morgen dan weer verder in de tuin en wat draden/latten spannen/leggen voor de indeling en dan de grond beter uitzoeken voor PH en voeding.

Edit: Lees zojuist dat je aardbeien en prei kunt mengen zodat je na oogst van prei de uitlopers van aardbei op de plek laat groeien van prei. Dan heb je de nieuwe planten voor het jaar daarna en zet je de prei weer op de plek van de oude aardbeien het jaar daarop. En de aardbeien gaan weer prima naast de uien.
prij-aard.png

Laatst bewerkt:
Iemand een idee wat ik hier in kan doen? Ik kan er drie krijgen en 2 zonder deksel. Interessant voor verschillende kruiden en dan zo indelen dat ik rekening houd met de vochtigheid en samenstelling van de grond? Ik weet dat niet alles even nat wil staan en dat er ook speciale rondjes zijn die hier rekening mee houden.

2567006_8719606036819-110_02_20241128154439.png

Eventueel is er ook nog een stelling van een mini kas die ik mag hebben, maar daar zit geen plastic hoes meer bij. Kan hem eventueel uit elkaar halen en dan tegen de stenen muur van het schuurtje zetten... Eventueel zelf iets met folie doen en dan voor niet al te grote peperplanten?
gcp7a252c440eed4288908690a0441deeb0.jpg

Wij hebben ook een stadstuintje, met een deel tuin (met bloemen), een veranda (serre in NL?), garage er in blijft er niet zo veel ruimte over omdat ik ook nog wil kunnen bbqen (met 20 man).

Het meeste voor de moestuin zit bij mij in potten, zo'n miniserre heb ik ook, heb nu een nieuwe in de garage liggen van 20 euro (einde seizoen bij Action, kost nu 30 euro). Het plastic daarvan gaat twee seizoenen mee, misschien langer als je hem opruimt in de winter. Ik laat hem gewoon staan.

Laatst bewerkt:
Leuk dat je over bloemen begint, was net van alles aan het opzoeken... Oost Indische kers tussen bonen een aardappel blijkt goed te zijn en voordeel te hebben.

Kers.png

BBQ.... Hmmm nu heb ik alweer honger, vorige week in het zonnetje dacht ik nog... @Flos sprak over as en zocht dus even wat ik met het as kan gaan doen wat er dan over is. Maar om eerlijk te zijn boeide het as mij niet, had gewoon verschrikkelijk veel zin in BBQ-en :lol:

Staat klaar en goed inlezen waar welk as bij gaat komen (wel leeghalen nog).
IMG_3699.jpeg

Laatst bewerkt:
30 keer boontje en een beetje krap, 12 dagen voor opkomen en 10 dagen voor een beetje plantje. Heb er nog heel veel over, dus als het mislukt kan het rechtstreeks in de grond. En anders verpoot ik ze naar stek potten.... Het is niet dat ik honderden planten moet verpoten dan...

IMG_3703.JPG

En als ik wel honderden/duizenden planten zou willen stekken... verstand op nul en gaan.

En dat is 1... :lol: Nog 999 te gaan.
IMG_3701.JPG

Je hebt nu heel veel zomerprei in een keer gezaaid begrijp ik?
Hou er wel rekening mee dat je straks alle prei wat je overhoud na uitdunnen moet oogsten. Zit je ineens met 20 preien tegelijk.
Je kan ook een paar zaadjes planten en over 2 weken weer een paar zaadjes. Dan hoef je niet alles tegelijk te oogsten en heb je er even tussen zitten.
Zo ook met de sla e.d. Beter kan je er een week tot twee weken tussen hebben zitten. Anders komt de sla je de neus uit straks.

Terug
Bovenaan