Geachte iedereen,
Van moderator JamHard heb ik toestemming verkregen om via deze weg een oproep te plaatsen:
Mijn naam is Riffy Bol en ik ben derdejaars student journalistiek aan de Fontys Hogeschool Journalistiek in Tilburg. Als deelprogramma in een alternatief studietraject ben ik momenteel bezig met antropologie, ofwel het nauwkeurig bestuderen en kennis nemen van een bepaalde groep, subcultuur of stam.
Vanwege het feit dat ik al van kinds af aan gefascineerd ben door alles wat met survival te maken heeft (en groot fan ben van fictieve apocalyptische settings als in The Walking Dead, DayZ en The Division) lijkt het me ontzettend leerzaam en interessant om enkele dagen of weken mee te lopen met een of meer Nederlandse preppers. Mijn vraag aan u is of hier mogelijkheden voor zijn, en zo ja, op welke manier, op welke locatie en op welk tijdstip.
De inhoud van mijn antropologische onderzoek zal met name bestaan uit observaties van een afstandje, afgewisseld met interviews met een of meerdere preppers over hun bestaan en bezigheden, waarom zij hiervoor hebben gekozen, wat hun verwachtingen zijn, etcetera. Daar tegenover zal ik mijn eigen kennis van en inlevingsvermogen in het preppen vergroten door zelf ook veel te lezen en onderzoek te doen. Zo ben ik als 'side-project' al enkele maanden bezig met het verkennen van de gevolgen van verschillende mogelijke rampscenario's in Nederland (bijvoorbeeld klimaatverandering, landbouwproblemen, nucleaire of financiële systeemcrashes, overstromingen, terrorisme of epidemieën).
Graag hoor ik van u of, hoe en wanneer dit mogelijk zou zijn. U zou mij er een heel groot plezier mee doen, en ik hoop zelf dat een gedetailleerde en nauwkeurige schets van de Nederlandse preppers-community de 'stroming' wat meer begrip en kennis kan bijbrengen bij de 'buitenwereld'. Anonimiteit kan ik indien gewenst garanderen; het verhaal draait niet zozeer om een individu als wel om de overkoepelende 'subcultuur' waar die persoon deel van uitmaakt.
In afwachting van uw reactie,
Met vriendelijke groet,
Riffy Bol