• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Super goedkope noodradio

drempler

Survivor
Laatst bewerkt:
Voor de mensen die een goedkope nood radio zoeken deze zijn momenteel te krijgen op aliexpress voor onder de 4 euro
www.aliexpress.com/item/1005008753381122.html

Ontvangst voor de FM omroepband is prima, en draaid meerdere dagen op een setje batterijen.

Voor dat geld koop je er gewoon 2 of meer.

Screenshot2025-03-02at11-57-18BC-R21DraagbareAMFM-radio-ontvangerSpelerIngebouwdeluidsprekerme...png

Eigenlijk is het bizar.

1745175474489.png

Dus voor dit bedrag zou men dit kunnen fabriceren, en het ook nog voor je inpakken, verzenden via een vliegtuig, en gratis bezorgen als je boven de 10 euro uitkomt. Ik voel me er dan wel een beetje oncomfortabel bij.

Hou er wel rekening mee dat je voor een noodradio je eigenlijk voor de korte golf zal moeten gaan. De korte golf kan een veel grotere afstand overbruggen omdat de zendgolven worden gereflecteerd op de ionosfeer (of zoiets). Dus als de heel de omgeving in puin zou liggen met een diameter van 500 KM ga je niet veel ontvangen met een AM of FM. Dan zal korte golf of satelliet je mogelijk nog wat van informatie kunnen voorzien.

Ja je kunt je dat niet voorstellen, maar goed het is mogelijk.

Wat je over de ontvangst op de FM omroepband en de Middengolf zegt klopt niet geheel. Wanneer bijvoorbeeld heel Nederland en een deel van Duitsland en België in puin ligt kun je gewoon de sterkere FM zenders vanuit België en Duitsland ontvangen (op de middengolf wordt sowieso niet proffecioneel uitgezonden vanuit Nederland, België of Duitsland). Dit komt omdat die Duitse en Belgische zenders op de zelfde frequenties zitten als de Nederlandse alleen in het geval dat alle zenders in Nederland werken zijn die signalen stukken sterker dan de Duitse en Belgische en daardoor ontvang je de Duitse en Belgische dus niet tenzij je in het grensgebied zit dan ontvang je soms op een frequentie twee zenders bijvoorbeeld de Nederlandse en Duitse door elkaar.

Al vraag ik me af hoeveel je er nog aan zult hebben als geheel Nederland in puin ligt, zeer waarschijnlijk komt dit dan door een atoombom of iets dergelijks en dan gaan we uiteindelijk toch allemaal dood aan de straling. En overigens is dit denk ik ook ook nog eens totaal geen realistsche situatie.

Terug
Bovenaan