Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die LG klinkt wel aantrekkelijk voor mijn camper. :thumbsup: Als de rust weder gekeerd is ga ik die eens verder bekijken. Heb familie die nog wel eens naar de UK gaat. Die dan eens lief aankijken
1e stap is bezuinigen op energiegebruik, klopt, dat stukje van de riedel ken ik al lang.Je moet alleen je gedrag aanpassen aan je energie. Dus overdag doe je bijvoorbeeld de was en alle zware klussen. Einde van de middag even accubank nog vol laden en in de avond zuinig aan.
Laten we zeggen dat mijn investering 10.000€ was en het systeem 10 jaar draait. Dan kost mijn energie 1000€ per jaar.
Met een eengezinswoning ben je dat al snel in 6 maanden kwijt.
Gelazer is dat electronica altijd op het aller ongunstigste moment en zonder waarschuwing er mee ophoud. Heb vee en dus een (mits werkend) ideaal apparaat dat een schrikapparaat heet. Tot de printplaat stervende is en je pony dus vol over de draad leunend ziet gras vreten of accu bla is en je de uk elke keer uit gras kan vissen (incl. schade doorgangen). Mag je plotseling de boel opsluiten (1 dan gelukkig, ander gedroeg zich wel deze keer) en daarvoor zet je de boel niet zo op als je ze bij elkaar wil hebben incl. genoeg ruimte om lekker te scharrelen/spelen de hele dag. Ik kan/mag er niet van uit gaan dat er altijd genoeg geld zal zijn om zulke dingen te vervangen, samen met de vraag of ze dan nog wel ergens te koop/vinden zijn als er inderdaad een echt grote shtf ontstaat. Zeker omdat iets op die schaal gewoon veel langer zal duren dan iedereen hier rekening mee lijkt te houden. Komt bij dat de zgn. milieuvriendelijke/duurzame electriciteit dat helemaal niet is en er ook niet genoeg capaciteit is (netwerk en grondstoffen) om 100% huidig energie gebruik te vervangen. Hele verhaal is een leugen, we zullen fors moeten terugschakelen willen we hierop over kunnen (schade mijnbouw ter zijde). Wat schaars is zal duur zijn en mijn vooruitzichten zijn niet voorzien van een groot inkomen. Kans is groot dat dit soort oplossingen tegen de tijd dat ze nodig worden/vervangen moeten worden onbetaalbaar zijn. Liever een opzet die een stuk robuster is en ruim 50 jaar meegaat, want dan loopt dat aardig op met mijn (misschien wat optimistische rest levensverwachting).@drent, de kosten zijn momenteel net nog aan de hoge kant voor dit soort systemen.
Aan de andere kant wel interessant voor een prepper die echt totaal onafhankelijk wil worden van energie of natuurlijk off grid mensen.
De levensduur van Lithiumion cellen wordt vooral bepaald door de manier waarop je ze gebruikt. Bij mobiele telefoons en andere kleine apparaten worden ze vaak ontladen tot 3,2 volt en dan 'mis' je na een jaar of drie dagelijks laden toch wel heel veel capaciteit.@Harry Nack die Lithium Ion batterijen zou dat ook voor elektrische fietsen gelden? Die worden verkocht als zijnde snelle laders met levensduur van 8 jaar.
(ben aan het kijken voor zo'n ding voor de zomer maanden)
Gaas/hout oid is mooi als buitenomheining (ook omdat veekerende hagen nogal eens vergunningsplichtig zijn ), maar indeling binnen perceel is een ander verhaal. Klok hier geeft 1.2J trouwens, is koeienstroom, advies voor paarden is 0.25-0.3J en dat is een lachertje. Zwaarder kan niet ivm schapen die niet teveel kunnen hebben qua klap.@drent ik heb zo'n exemplaar dat met een zware accu apparaat nog door de draden gaat. Gaas/houten hek is de oplossing of anders aan het stik met ketting. Wel een draadje rond om, anders probeert uk nog om los te komen. Heeft hem al bijna letterlijk zijn nek gekost door hem zelf.
En als dat niet meer help aan het spit.
In tijden van een shtf zou ik ze 's nachts op (een onopvallende) stal houden. Kans is kleiner dat ze iemands maaltijd worden.
Je vergeet dat lithium een grondstof is die eindig is. Recycling geeft verliezen en gebruik zelf ook (bv al die kleine led lampjes met lithium accutjes die in de vuilnis, etc. belanden. Er is niet genoeg van dit spul om onze electriciteitshonger te stillen en schaarste drijft de prijzen op.Bijna alle thuis batterijen hebben 10 jaar garantie maar zijn ontwikkeld om 20 jaar mee te kunnen. Op zich vind ik dat een prima garantie. Er zijn tegenwoordig weinig oplossingen die 50 jaar mee kunnen, zelfs energie centrales zijn designed voor maximaal 30 jaar.
Technisch gezien zou het apparaat na 20 jaar nog 80% van de capaciteit moeten hebben. Echter economisch gezien zullen er al betere, sneller ladende en meer capaciteit oplossingen zijn, laten we zeggen elke 10 jaar.
En de prijzen zullen dalen. De techniek is er nu al en ik denk dat wanneer de prijs halveert, iedereen gaat denken aan dit soort oplossingen. Aangezien energie steeds duurder wordt.
Erg prijzig nog, maar dat gaat vrij snel veranderen. Men verwacht dat er nog 80% van de prijs af gaat de komende jaren, stond alleen niet bij of dat een termijn van vijf of tien jaar is.Een stukje waarom het nog te duur is om aan de thuisaccu te gaan.
https://www.nu.nl/economie-achtergr...s-zonnestroom-in-grote-batterijen-zolder.html