• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vacumeermachine

Deze goedkope vacuummachines zullen vast wel wat lucht uit de zak trekken. Maar een echt vacuüm zullen ze niet halen.
De kostbaardere machines halen ca 4mBar waardoor je wel vrijwel alle zuurstof uit de verpakking haalt.

Wij (zoals “wij” in wij van WC eend) adviseren Henkelman machines. 😇
Www.henkelman.com

Als ik mag inhaken op deze topic... Ik heb een 'Buccan cooking ' vacuumsealer gehaald van slechts 8,50 op bol.com (inclusief verzendkosten), identieke zag ik ook voor 40,- / 70,- over de toonbank gaan met een merkje erop gedrukt... Ook bij Ali kan je die kopen voor weinig. Tot mijn verbazing lijkt deze het prima te doen en vol te houden. Ik zie dit even als een laagdrempelige eerste ervaring met vacuumsealen, en heb geen verwachting dat deze 10 jaar mee gaat. Hij lijkt te doen wat ie moet doen, zuigt goed af en maakt een goede seal (ik maak meestal nog een tweede erbij).

Ben beginnend prepper, en probeer mijn weg te vinden in alle aangeboden kennis, middelen en werkwijzes.
Ik heb de nodige glazen voorraadpotten met zuurstof absorbers staan, maar dit wordt een beetje prijzig, en zoek een alternatief.

Voor het langdurig bewaren van droge goederen, rijst, macroni peulvruchten etc, zijn deze vacuumzakken ook geschikt? Natuurlijk is lichtinval een dingetje, maar begreep ook dat er uiteindelijk gassen door kunnen komen. Zou je je vacuumgesealde voorraad opvolgend in een luchtdichte voederton plaatsen, en opvolgend de ton met een brandend waxine lichtje zuurstof vrij maken: is dit een recept voor langdurig opslag van voedsel?
Of heb je dan kans dat verschillende verpakkingen (rijst / bonen / macroni) in 1 ton alsnog eigen gas vrij laten, en met elkaar vermengen?

Of moet ik vacuumsealen toepassen voor de vriezer-voorraad, en gewoon overstappen naar mylar?

Ik heb deze sealer opgezocht op Bol.com en het ziet er mooi uit. Ook lekker licht en niet te groot, wat handig is.
Hoe de kwaliteit is en hoe lang-ie meegaat zul je zelf moeten ondervinden, daar heb ik geen idee van.

Vwb het opslaan van rijst, pasta en bonen: die trek ik in principe niet vacuum.
Afhankelijk van de verpakking waarin ik ze koop doe ik ze in stevigere/kleinere zakken en dan in een grote ton met deksel.
Gaat al ca 25 jaar goed en ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Het belangrijkste is dat er geen ongedierte bij kan komen.

Wat ik wel vacuum seal zijn dingen als bloem, meel, aardappelpureepoeder, pannenkoeken-, brood- en cakemix en zaken die ik gedroogd heb, zoals fruit, groente, kruiden, vlees etc. En dat dan bij voorkeur in mylar en dan alsnog in een ton.

De tonnen zijn bij mij niet luchtdicht en ik máák ze ook niet luchtdicht: iedere keer als je 'm opent om er iets uit te halen of iets toe te voegen kun je overnieuw beginnen! Bovendien: als de ton nog niet vol is heb je héél veel zuurstofabsorbers nodig 😄

De 'gewone' vacuumzakken gebruik ik idd voor zaken die in de vriezer gaan, dat voorkomt dat je van die lelijke uitgedroogde stukken krijgt.

Ik las elders in dit forum een geweldige tip, door een ton af te sluiten met een brandend waxine lichtje. Deze dooft vanzelf als de zuurstof op is...
Op marktplaats heb ik een aantal 70L luchtdichte voertonnen besteld. Slechts 12,50 pst.

"Vwb het opslaan van rijst, pasta en bonen: die trek ik in principe niet vacuum."

Kan het vacuum trekken juist tegenwerken? of is dit simpelweg overbodig?

"Vwb het opslaan van rijst, pasta en bonen: die trek ik in principe niet vacuum."

Kan het vacuum trekken juist tegenwerken? of is dit simpelweg overbodig?

ik vind het overbodig en doe er dus geen moeite voor.
Ik sla al van vóór 2000 (de Millennium-bug 😄 ) rijst, pasta en droge bonen op zonder vacuum te trekken en heb nog nooit problemen gehad.
Nu bedoel ik niet te zeggen dat alles al 24+ jaar in die tonnen zit, hoor!
Rouleren is ook hierbij een goed idee, maar gemiddeld zit het er toch wel een jaar op 5-10 jaar in.

Ik las elders in dit forum een geweldige tip, door een ton af te sluiten met een brandend waxine lichtje. Deze dooft vanzelf als de zuurstof op is...
Op marktplaats heb ik een aantal 70L luchtdichte voertonnen besteld. Slechts 12,50 pst.

Zoals ik al zei maak ik mijn tonnen nooit luchtdicht.
Ik vind dat persoonlijk ook onhandig, want iedere keer dat-ie opengaat komt er toch weer zuurstof in.
Of wil jij ze helemaal vullen en dan jaren dicht laten?

ik ben benieuwd te horen hoe het je bevalt met zo'n theelichtje.
Dat moet dan toch een redelijke afstand van het deksel blijven om te voorkomen dat dat heet wordt (en smelt?) en betekent dat dat je je ton niet tot de rand kunt vullen?

Ik heb zelf jaren geleden dit soort tonnen gekocht: https://www.jerrycanshop.nl/nl/60-liter-voerton-met-schroefdeksel.html
Waren toen een stuk goedkoper LOL!
Ook heb ik een stel oude zuurkooltonnen: stuk kleiner maar hetzelfde idee.

Schermafbeelding 2024-12-18 140312.png

Ik kwam deze tegen op marktplaats, 70l tonnen.. Het idee was inderdaad te vullen, en weg te zetten 'in case of'. Maar ook om ander vochtgevoelige non-food veilig weg te kunnen zetten. Had paar jaar geleden een voorraadje steenkool voor de BBQ in tuinschuurtje, bleek te vochtig te zijn. en schimmel zat erop. .. Vermoed dat een goede ton een hoop gaat schelen... Of een kaarssysteem gaat werken, laat ik je nog weten.. :)

Bekijk bijlage 27430

Ik kwam deze tegen op marktplaats, 70l tonnen.. Het idee was inderdaad te vullen, en weg te zetten 'in case of'. Maar ook om ander vochtgevoelige non-food veilig weg te kunnen zetten. Had paar jaar geleden een voorraadje steenkool voor de BBQ in tuinschuurtje, bleek te vochtig te zijn. en schimmel zat erop. .. Vermoed dat een goede ton een hoop gaat schelen... Of een kaarssysteem gaat werken, laat ik je nog weten.. :)

Zijn deze nieuw? Zou niet snel voor gebruikt gaan met voedsel.

Ook nieuw zou ik ze goed schoonmaken, dus als ze reeds gebruikt zijn voor veevoer, heb ik er niet zoveel moeite mee. Ik krijg ze vrijdag binnen, weet ik meer.

Zojuist 6 van die tonnen binnengekregen.. Zijn gebruikt voor opslag lactose, en zien er zeker van binnen als nieuw uit. Gezien er voedingsmiddelen ingezeten hebben voor een pharma bedrijf, ben ik er niet heel bang voor om voedsel op te slaan. En een voorraadje nonfood als extra wcpapier in de kruipruimte...

• Leuk
Waarderingen: Mayo
6 tonnen van 70ltr, daar kun je lekker mee vooruit! 👍
De fout die ik gemaakt heb is dat ik dacht ze te kunnen stapelen, maar eenmaal gevuld zijn ze te zwaar voor mij om makkelijk te kunnen tillen 🤔

Terug
Bovenaan