• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

vernielingen aan je voertuig, door sneeuw en bevriezingen.

J

J.J

Gast
Sneeuw en hagel is best wel zwaar als het gaat dooien, door het gewicht kan het ruitenwisser systeem bezwijken, zet daarom tijdig de wisser omhoog.
Het smeltende sneeuw kan later weer bevriezen, rubbers invetten met vaseline of behandelen met siliconen spry, niet alleen de deurrubbers ook van de kofferbak en zeker van de motorkap met accu problemen moet de motorkap open kunnen.
Houd ook Olie, koelvloeistof en antivries wisser vloeistof op pijl, en om dat aan te vullen moet je de motorkap open kunnen doen.

Een beste zak met zand, en een sneeuwschep kunnen je ook helpen weer te rijden bij gladheid, wij hebben altijd een twee cilinderbanden pomp bij ons, zit je vast ik modder of sneeuw kan je de banden ver leeg laten lopen om zo meer grip te verkrijgen om de wagen uit de benarde positie te bevrijden, daarna kun je de banden weer op pompen.

IJs krabbers, stormaansteker ontdooiers voor ramen en sloten zijn vanzelfsprekend, winterbanden mooi als je die hebt.
Je slot bevroren verwarm het met de stromaansteker, en spuit het weer in met siliconen spry.

Warme dekens en extra kleding als je moet wachten op wegenwacht hulp.
Bereid je ook goed voor op ongelukken, houd daar ook rekening mee dat je voldoende spullen bij je hebt.
Drinken voedsel, EHBO spullen.


Wij als preppers hebben natuurlijk altijd onze BOB bij ons.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Heb je nog wat goede tips,,,,,, vul het gerust aan.
 
Goeie tips JJ! :thumbsup: en mag ik je aanvullen op onderstaand gedeelte?

zit je vast ik modder of sneeuw kan je de banden ver leeg laten lopen om zo meer grip te verkrijgen om de wagen uit de benarde positie te bevrijden, daarna kun je de banden weer op pompen.

Die pomp trap je dan dus diep in de blubber of sneeuw, en een rubber matje van de Blokker of een behoorlijke plank heb je dan wel nodig als ondergrond voor je pomp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha die pomp gebruik je pas als je de wagen uit de Blubber of sneeuw hebt gereden,:);)
en ja we hebben er een aardige plank onder.:rolleyes:
Goed op gemerkt @Highway :thumbsup:

Nog een kleine tip, de T3-campertje heeft een open ruitenwisser systeem en de goedkope antivries ruiten wisser vloeistof wil nog wel een hele kleine zwarte vlokje vertonen, voor beide gevallen het ik tussen de vloeistof slang een doorzichtig brandstof filtertje (peilglas effect) gemonteerd daarna nooit meer een verstopte sproeier gehad.
Ook een aanrader voor andere wagens.

Jij hebt vast nog veel meer tips als door gewinterde Campernaar.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Wij hebben een extra accu aan de druppellader, voor nood gevallen en onderweg als huishoud accu.
Een Lichtpaneel op het vlucht campertje is ook nog een wens, om nog onafhankelijker te zijn.
En voor ook nog een setje vierseisoenenbanden, dan is dat ook compleet.
 
Goeie tip's. Ik denk dat ik mijn auto ook eens meer winter klaar moet maken wat betreft grip, en op gladde plekken weg rijden. Emmertje zout, klap schep, zand, etc.
:thnx:
 
Ik heb altijd wat gereedschap in de auto en een doekje ergens tussen de motorruimte gepropt zitten. Een kennis van mij heeft zelfs een reserve brandstofpomp en tweedehands dynamo in de auto. Dat neemt allemaal nauwelijks ruimte in. Een jumpstarter (geladen) is ook geen overbodige luxe.
 
Goede lijst van @AWOL, ik wil daar nog aan toe voegen:
- trechter(s) om eea op de juiste plek in te gieten.
- retro reflecterende (zo heet dat toch ?) vestjes.
- pechlamp, of zo'n knipperding van de action
- latex/vinyl wegwerp handschoenen om na gebruik thuis weg te gooien. Auto's zijn vaak vies.

Tip van JJ om ruitenwissers omhoog te zetten is ok. Maar beter gewoon ruit schoonmaken, helemaal en controleren of die dingen vrij zijn VOORDAT je ze gaat gebruiken.
Vergeet ook je lichten niet vrij te maken.

Nog iets, moderne auto's hebbn vaak geen slot meer voor een sleutel. Of die is weggewerkt. Controleer dat van te voren.
Nog meer: doe niet je elektrische raam open. Soms gaat dat nl. niet meer dicht ! (been there, seen it)
tot slot : Trek je handrem niet aan na een rit, die kan vastvriezen.

O ja, winterbanden zijn geen wonderdingen waardoor je opeens rally eigenschappen toevoegt aan je karretje.
 
Goede lijst van @AWOL, ik wil daar nog aan toe voegen:
- trechter(s) om eea op de juiste plek in te gieten.
- retro reflecterende (zo heet dat toch ?) vestjes.
- pechlamp, of zo'n knipperding van de action
- latex/vinyl wegwerp handschoenen om na gebruik thuis weg te gooien. Auto's zijn vaak vies.

lol ja dat heb ik ook allemaal nog :) Behalve de vinyl handschoenen, in plaats daarvan heb ik werkhandschoenen.
 
Behalve de vinyl handschoenen, in plaats daarvan heb ik werkhandschoenen.

Ook, maar die zijn niet per se vloeistofdicht. En met olie / koelvloeistof bijvullen kan dat handig zijn.

Nog een wintertip: gooi niet met een zwaai het protier open.
Grote kans dat de rubbers dan niet meer aan de carrosserie vast zitten maar aan de deur hangen.
 
Ook, maar die zijn niet per se vloeistofdicht. En met olie / koelvloeistof bijvullen kan dat handig zijn.

Nog een wintertip: gooi niet met een zwaai het protier open.
Grote kans dat de rubbers dan niet meer aan de carrosserie vast zitten maar aan de deur hangen.

(been there, seen it) . Ik kreeg ook een keer bij iemand de deur niet los .
Ik gaf het een ruk en IDD , de hele zooi los :eek:
Gelukkig gaf hij er niets om en moest lachen .
Had thuis al nieuwe liggen omdat er bij beide voorportieren al stukken uit de rubbers waren . Al die tijd dat hij er zich van bewust was , had ie er maar geen zin in omdat klusje te doen .
Nu moest ie het wel doen haha . Dus eigenlijk heb ik hem geholpen met mijn Lomp EZEL gedrag :)
 
Als wij met ons busje weg rijden is hij geheel sneeuw en ijs vrij.
Sneeuw en vooral ijzer vormt een gevaar en ergens voor het achteropkomende verkeer, en zeker door de schrik reacties zeker voor de motorrijders.

De handrem @petroman kun je het beste alleen maar in het verkeer gebruiken tegen het ongewild verplaatsen van je voertuig, veel mensen blijven bvb op de rem staan als ze ergens moeten stoppen, wat heel hinderlijk in het donker voor het verkeer achter, de dombo, vooral als het mistig is.

Zijn de remmen nat en je trekt de handrem aan, je rijd een tijdje niet, gaat het spul roesten dit gaat ten kost van je rem blokjes.

Ik parkeer altijd achteruit, is brandstof besparend door minder manoeuvreren met weg rijden, is boven dien voorzichtiger dus veiliger.
En men kan het vlucht-campetje niet zomaar weg rijden want we hebben een BEAR Lock versnellingsbak slot en die word aanbevolen in de achteruit te zetten.
 
@J.J :

Als ik moet stoppen dan trap ik op de rem, die houd ik dan vervolgens vast, deze dombo, moet dat doen anders gaat de auto weer rijden, zit namelijk automaat in de wagen.
Ik kan natuurlijk elke keer dat ding in z'n vrij zetten maar daar ben ik te lui voor.

Verder neem ik aan dat de het minder manouvreren bij wegrijden weer gebruikt bij het meer manouvreren bij achteruit inparkeren ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@J.J :

Als ik moet stoppen dan trap ik op de rem, die houd ik dan vervolgens vast, deze dombo, moet dat doen anders gaat de auto weer rijden, zit namelijk automaat in de wagen.
Ik kan natuurlijk elke keer dat ding in z'n vrij zetten maar daar ben ik te lui voor.

Verder neem ik aan dat de het minder manouvreren bij wegrijden weer gebruikt bij het meer manouvreren bij achteruit inparkeren ?
Beste @petroman
Het verschil zit hem in het manoeuvreren met een koude motor geeft meer slijtage dus ook meer brandstof gebruik.
En manoeuvreren met een warme motor heeft minder weerstand dus ook minder verbruik.:);)

En als je bij alles let op verspilling, moet je kijken wat dat op jaar basis scheeld, dat is behoorlijk, en zo kunnen wij de eindjes aan elkaar knopen.
 
@AWOL

Mis nog een klapzaag of iets in die trant, mocht je vast komen te zitten met de auto kan je eventueel wat takken afzagen en deze onder de wielen proppen. Garandeert weg komen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
@AWOL

Mis nog een klapzaag of iets in die trant, mocht je vast komen te zitten met de auto kan je eventueel wat takken afzagen en deze onder de wielen proppen. Garandeert weg komen ;)

Ja oorspronkelijk had ik wel een beugelzaag in de auto maar nu niet meer, wel een zaagje op mijn multitool :) Daarmee kan ik eventueel wat dunnere takken zagen (sprokkelen is waarschijnlijker) en ik heb ook nog vloermatten.
 
Terug
Bovenaan