• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

vernielingen aan je voertuig, door sneeuw en bevriezingen.

Maar één ding wil ik daar nog aan toevoegen. Als je er de ruimte voor hebt, leg een reservewiel achterin.
Want het is met een auto als de onze nagenoeg onmogelijk om je reservewiel onder de auto vandaan te prutsen als dat één klont bevroren ijs en sneeuwprut is geworden...Stomme Fransozen...:)
En dan is het heel leuk om gewoon een niet bevroren wiel bij de hand te hebben.
Het is trouwens hoe dan ook gemakkelijk, ook wanneer je wiel, zoals bij b.v. VW, onder in je laadruimte ligt en je op vakantie bent, met je hele auto volgestouwd.

Warme werkhandschoenen zijn hier ook een uitkomst @Roel .

Jou toevoegen zijn goed @Roel ik heb er ook nog twee.

Een goede blikschaar als je snel de stroom er af moet hebben bij een behoorlijke sluiting.
(Om brand te voorkomen)
Ook bij een aanrijding kan dat je overkomen.
Zelf zit ik er aan te denken op een behoorlijke schakelaar tussen de Accu Min kabel te monteren op een plek die niet zo in het oog springt (Anti diefstal) maar wel snel te bereiken is om weer brand te voorkomen.
Misschien weet @Niels welke schakelaar daar het meest geschikt voor is,
of @Highway de camperman.

Want een kortsluiting is niet te blussen als de stroom er op blijft, ik heb wel zo een keer een brand vertraagt tot de brandweer er bij kwam, gelukkig heb ik dat met de motor kap op een kiertje, ander gaat het echt fikken.
 
JJ, in elke automaterialenzaak kan je zo'n "ralley" schakelaar kopen.
Echter is dit deels schijnveiligheid.
Waarom ?
Nou als inzittende van een auto, die betrokken is bij een ongeval, is het laatste waar je aan denkt die schakelaar.
En als je jezelf en overige passagiers goed traint dan moet die schakelaar juist makkelijk bereikbaar zijn. Immers je wilt ook op z'n kop hangend in de gordel, terwijl het water binnen stroomt de stroom er af hebben ......
Of niet ???
Want in dat geval werkt de autoverlichting ook niet meer en kunnen reddingswerkers je wagen weer minder goed vinden in donker water.

Dus dillema's en keuzes.
:lol::(:lol::(
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Ik heb naast mijn stoel een sleutel die in 1 tik het dashboard van stroom afsluit. Dit moet sowieso na elke rit, anders tikt de tachograaf de accu leeg o_O Deze sleutel haal ik ook steeds uit mijn camper, iets veel interesse gehad van bepaalde figuren die hem voor een appel en ei wilde kopen voor export. Nu is ie haast niet meer te jatten.

Mijn vader had bij een auto een gewone schakelaar van een lamp ingebouwd onder het dashboard, uit het zicht, maar wel makkelijk te bereiken als je wist waar die zat.

Ik ben meestal degene die juist aan "stroom er af!" en dat soort dingen denkt. En bij de moderne auto blijven de lampen niet zo gek lang meer aan onder water. Neef heeft het onvrijwillig uitgeprobeerd. Hij was blij met zijn waterdichte zaklamp in een klemmetje. Kon hem zo vinden.

Extra reserve band heb ik :p Camper heeft 7 wielen inc, de reserve. Maar die word afgeraden te gebruiken, staat is dubieus op zijn zachtst gezegd. In geval van lekke voorband pak ik er eentje van achter, heerlijk dubbel lucht. Heb ik achter een lekke band merk ik het niet eens.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Tja @J.J, warme werkhandschoenen is een must, maar ook dáármee krijg je in Zweden na een paar honderd km dat (...)reservewiel echt niet onder je auto vandaan.
Ja..wellicht met een breekijzer. Als het 20 graden vriest en je bent door alle mogelijk prut gereden, dan is de onderkant van de auto een omgekeerde gletsjer geworden.
En zeg dan maar :wave:met je handje.... Wieltje staat dus mooi achterin...:)
 
Hier is een en ander afhankelijk van welke auto we mee hebben, allemaal standaard van die oranje waarschuwingslampen (o.a. action) reflectie hesjes, regenponcho's (single use) en reddingsdekens helemaal nu we "buitenaf"wonen en de wegen niet verlicht zijn, kan je de accu behouden om weer te kunnen starten.

De ene (oude D kadett uit 1980) rijdt mijn vrouw in, over het algemeen geen grotere stukjes dan 8/10 km naar school en werk en terug, reserve band gewoon achterin, geen extra bijzonderheden aan boord, als er wat mee is belt ze me wel :)

De andere (vw fox 2008) gebruik ik voor mijn werk, veel korte stukjes in de omgeving (max hemelsbreed 15km weg maar wel steeds starten/stoppen maar ook op "land"weggetjes) en voor de langere ritten met het gezin, band achterin, extra stukken karton, handschoenen etc. verder niet veel bijzonders.

De kampeerbus, (ook dubbellucht, Mercedes 407/508 1980) voor langere tijd weg en langere stukken,(je eigen logeerkamer mee) vloeistoffen aan boord, massa schakelaar naast de stoel gereedschap, handschoenen, onderdelen etc. liggen twee rijplaatjes in van twee meter lang en 40cm breed, gebruiken we ook als we staan op zachte grond. verder alle voorzieningen om er geruime tijd in te kunnen wonen, bij vertrek gaat er een jerrycan water extra mee. houder voor extra diesel jerrycan wil ik er nog op hebben.

en standaard tanken als we iets over een halve tank hebben gereden

GreetZ,
Pjotr78
 
Terug
Bovenaan