De Bezorgde Burger
Prepper goeroe
Beste preppers,
Zozo, ik ben eindelijk klaar met het schrijven van een stukje over mijn afgelopen Schotland-tripje. Het heeft even geduurd, want ik had in de afgelopen weken niet zoveel gelegenheid om eraan te werken. Bovendien had ik eigenlijk best wel veel te vertellen erover, het waren een vrij intense 4 dagen, en ik wilde wel alle cruciale beslissingen en leermomenten erin hebben. Hopelijk vinden jullie het leuk om zo’n gedetailleerd verslag te lezen, ik vond het in ieder geval leuk om te schrijven, ook vanwege mijn eigen herbeleving. Dus ik zou zeggen, zet even een kopje thee of pak er een biertje bij, want dit wordt een flink verhaal, in meerdere delen.
VRIJDAG 31 MEI
Het afgelopen half jaar had ik hier behoorlijk naartoe geleefd; met drie vrienden die in het echt geen Jan, Piet en Klaas heten voor een lang weekend naar Glen Affric, een vallei in de Highlands ten zuidwesten van Cannich. Schotland, het land waar je nog echte onbewoonde wildernis kan vinden, en waar je ook nog eens legaal mag wildkamperen en kampvuur stoken! Ruim vantevoren hadden we de vliegtickets en de autohuur geregeld, en in de maanden vooraf waren we ook steeds meer met de benodigde uitrusting en vaardigheden beziggeweest. Hoogtepunt van de voorbereiding was wel ons oefenkampeertripje naar paalcamping Austerlitz op 6-7 april (zie link voor verslag), waarna we bijna allemaal ook nog het een en ander hadden bijgesteld aan de aanpak. En toen nog een paar weekjes trappelen van ongeduld voordat het echt ging gebeuren!
Op vrijdag 31 mei was het dan eindelijk zover: rond tien uur verzamelen op Schiphol om het vliegtuig naar Inverness te pakken! Jan en Piet en ik hadden allemaal een mooie flightbag voor de rugzak, Klaas had gewoon een rol vershoudfolie om zijn rugzak in te wikkelen. Na de redelijk soepele check-in + security, gingen Jan en Piet en ik nog even ergens een kopje koffie doen, terwijl Klaas nog niet ontbeten had en nog snel een burgermenu ging scoren bij een internationaal bekende fastfoodketen. Ongeveer een half uurtje voor vertrek gingen we rustig wandelen naar de gate, waar we precies aankwamen toen het instappen ging beginnen. Het vliegen zelf was verder niet echt noemenswaardig.
Na ruim anderhalf uur kwamen we aan op de luchthaven van Inverness. Vanuit de lucht zag Schotland er al zo anders en zo gaaf uit! Bij het wachten op de bagage bleek dat ook de rugtas met vershoudfolie prima was overgekomen, dus dat is een mooie budget tip voor mensen die geen zin hebben om nog eens meerdere tientjes neer te leggen voor zo'n flightbag met of zonder TSA-slotje. Eenmaal in de terminal ging ik proberen om geld op te nemen, maar op een of andere manier bleek mijn pasje niet geautoriseerd om dat te doen. Omdat ik natuurlijk geen ezel ben, ging ik het meteen nog een keer proberen, met hetzelfde resultaat: geen cent kreeg ik eruit. Dus ik terug naar de makkers, om een van hen aan het werk te zetten om geld voor ons allen op te nemen. Dat werkte gelukkig wel, en aansluitend gingen we door naar de autoverhuurbalie.
Maar, de wet van Murphy zou de wet van Murphy niet zijn, als niet precies op het moment dat wij aan die balie kwamen, het computersysteem ermee kapte. Maar niet een beetje. Schermen waren volledig bevroren, de dame moest iemand bellen van de technische dienst die elders vandaan moest komen, servers werden gereset, toestanden . Toen na een half uur de computers het nog steeds niet deden, had haar collega eindelijk het lumineuze idee om dan maar op de ouderwetse wijze met pen en papier de klanten in te boeken. Wel god-nonde-sodela-knetter-bultenziekte! Waarom bedenk je dat dan niet meteen als die klotecomputers uitvallen ! Serieus mensen, ik begon mijn geduld met deze dienstverlening al te verliezen voordat ik goed en wel aan de beurt was. En toen wist ik nog niet eens dat het leukste nog moest komen. De medewerker deed er minutenlang over om al mijn gegevens met de hand in te vullen op het formulier, inclusief adres, rijbewijsnummer, creditcardnummer, noem maar op. En toen hoefde ik alleen nog even een transactie te doen met de creditcard om de borg garant te stellen, en dan konden we gaan.
"Okee, meneer, als u nu hier even uw pincode wilt intoetsen?" ......Euhhh, pincode? Er zit een pincode op de creditcard? Die ik zou moeten kennen? Goed, inmiddels weet ik hoe het zit, maar op dat moment overviel me dat wel een beetje. Ik gebruik normaliter de creditcard alleen voor online transacties, en dan is het genoeg om die CVC code op de achterkant door te geven als verificatie. Waarom moet ik dan aan een fysieke balie ineens een pincode hebben? Ze zien toch dat dit dezelfde creditcard is als waar de huur ook al mee voldaan is? "Nee, meneer, we moeten echt een pincode hebben". Okee, nou prima, maar die kon ik toch echt niet zomaar ter plaatse verzinnen. Dus ik vroeg aan de beste man of we dan misschien een creditcard konden gebruiken van een van mijn reisgenoten, die allemaal wel vooraf op de hoogte waren van de pincode-verplichting. "Nee, meneer, we moeten echt uw creditcard hebben. Maar misschien kan u even met uw bank bellen of er een tijdelijke ontheffing van de pincode gedaan kan worden". Nou, ik weet dus zodanig weinig af van creditcards, dat ik dacht dat dat dan wel een goed idee zou zijn van de medewerker. Dus ik sta op het vliegveld van Inverness mijn bank in Nederland te bellen om dit verhaal op te hangen. Natuurlijk zegt de beste dame aan de telefoon (terecht) dat dit onmogelijk is, het enige wat ze kan doen is een nieuwe pincode opsturen naar mijn huisadres. Okee. Nou fijn, bedankt voor niks. Daar sta ik dan mooi met de mond vol tanden. Geen autohuur voor mij.
Na overleg met de reismakkers besluiten we dat 1 van hen toch zeker wel die auto moet kunnen huren die toch al betaald en geserveerd is, en dat we anders wel een manager erbij gaan roepen. Dus ik zeg tegen die zeer kordate en doortastende medewerker: "Ik wil graag de door mij geboekte en betaalde auto volledig en onherroepelijk overdragen aan deze jongeman, die wel een borg kan stellen met zijn creditcard." Enige lange seconden bleef een reactie aan de andere kant van de balie uit, tijdens welke ik in mijn hoofd al de volgende zin aan het formuleren was over dat ik graag iemand zou willen spreken die eindverantwoordelijk was voor deze zaak. Maar uiteindelijk kwam er toch beweging in de enorm hulpvaardige man. Met een diepe zucht en duidelijke tegenzin kraste hij al mijn gegevens door, en ging aan de slag om alles op Klaas z'n naam te zetten, terwijl op de achtergrond de computersystemen langzaam weer tot leven leken te komen.
Ongeveer een uur later dan gepland sprongen we dan eindelijk in onze hagelwitte nep-SUV, drie tassen achterin en eentje tussen de achterbankgangers in. En dan nu eindelijk op weg naar het avontuur! Toen we een paar kilometer later door Inverness zoefden, was mijn stress over de service van de autoverhuur al weer bijna van me af gegleden. Klaas was nu dus de bestuurder, en hij had nog nooit eerder links gereden. Ook was deze auto een handgeschakelde (met pookje links!), en hij reed thuis al jarenlang met automaat. Maar afgezien van de plotselinge rukken aan het stuur en het schokkerige remmen en optrekken deed hij het eigenlijk best prima.
De juiste weg naar Loch Ness was snel gevonden, en ter hoogte van Drumnadrochit gingen we verder naar het westen richting Cannich. En hoe verder we reden, hoe smaller de wegen, hoe minder auto's en hoe minder bebouwing we tegen kwamen. Je kon gewoon voelen dat we richting het einde van de beschaving gingen. Supermooi. :thumbsup:
We hadden thuis vooraf bedacht dat het wel leuk zou zijn om de trip te beginnen met een rondje te rijden rond het meer waar we zouden gaan rondtrekken, Loch Beinn a' Mheadhoin. Dus zo gezegd, zo gedaan. Een klein stukje na Cannich veranderde de weg in zo'n enkelspoors met af en toe een passeerpunt, en nog een stukje verder kregen we dan het meer in zicht. We volgden de route noorderlangs het meer. De kuilen en bochten maakten het onmogelijk om harder te gaan dan 30 km/u, maar het uitzicht was werkelijk fenomenaal. We waren serieus allemaal zo onder de indruk van de bossen, de bergen, de waterpartijen, de immensheid en de onherbergzaamheid, dat geen van ons eraan dacht om even ergens stil te staan om fotootjes te maken. De frisse geur van het vochtige bos maakte ons zowat dronken van het vooruitzicht om daar straks 3 dagen middenin te verblijven. Toen we aankwamen op het punt waar onze ronde af zou buigen naar het zuiden om via de zuideroever weer terug te rijden richting het dorp, kwamen we erachter dat het helemaal niet mogelijk was om een volle ronde te rijden, aangezien die wegen niet publiekelijk toegankelijk waren. Dit was ook ongeveer het moment waarop we ons realiseerden dat onze mobieltjes totaal geen netwerk meer hadden, en waarschijnlijk voor het hele weekend ook niet zouden hebben. Wat was ik toen blij dat ik als verantwoordelijke organisator vooraf een satellietcommunicatie-apparaat geregeld had, de Garmin inReach Mini. Terwijl we terug reden richting het dorp zette ik de inReach aan, en stuurde een testberichtje naar het thuisfront (vrouwen, kinderen, ouders, etc.). Toen we weer bijna terug bij het dorp waren, hadden we ineens weer bereik op de mobiele, en kon ik zien dat het satelliet-testbericht inderdaad goed aangekomen was. Toch een hele geruststelling.
Ook al vooraf gepland was dat we een laatste bevoorradingsstop gingen maken bij de supermarkt van Cannich, en aansluitend nog een maaltijd gingen doen bij het naastgelegen restaurant, Slaters Arms. Ondanks dat dit supermarktje maar heel klein was en een vrij beperkt assortiment had, waren er achter de kassa wel een stuk of 30 soorten whiskey-mini's te krijgen. Aangezien ik een klein beetje een verzamelaar ben van Schotse single malts, kreeg ik daar een behoorlijke kooplust van, maar ik wist me in te houden tot slechts een luttele 10 flesjes. Bovendien namen we nog een paar blikken bier mee voor het eerste kamp vanavond, en Klaas kocht nog een rol vuilniszakken omdat hij geen drybags had om de spullen in zijn rugzak droog te houden. Daarna gingen we bij het restaurant heerlijk rustig aan uitgebreid genieten van ons laatste avondmaal in de beschaafde wereld, terwijl buiten de regen gestaag bleef neerdalen. We kletsten wat met de serveerster, en zo kwam het gesprek erop dat wij vertelden wat we hier eigenlijk gingen doen. Haar gezichtsuitdrukking sprak boekdelen, en ze gaf slechts 1 woord als reactie: "Waarom?!"
...wordt vervolgd...
Zozo, ik ben eindelijk klaar met het schrijven van een stukje over mijn afgelopen Schotland-tripje. Het heeft even geduurd, want ik had in de afgelopen weken niet zoveel gelegenheid om eraan te werken. Bovendien had ik eigenlijk best wel veel te vertellen erover, het waren een vrij intense 4 dagen, en ik wilde wel alle cruciale beslissingen en leermomenten erin hebben. Hopelijk vinden jullie het leuk om zo’n gedetailleerd verslag te lezen, ik vond het in ieder geval leuk om te schrijven, ook vanwege mijn eigen herbeleving. Dus ik zou zeggen, zet even een kopje thee of pak er een biertje bij, want dit wordt een flink verhaal, in meerdere delen.
VRIJDAG 31 MEI
Het afgelopen half jaar had ik hier behoorlijk naartoe geleefd; met drie vrienden die in het echt geen Jan, Piet en Klaas heten voor een lang weekend naar Glen Affric, een vallei in de Highlands ten zuidwesten van Cannich. Schotland, het land waar je nog echte onbewoonde wildernis kan vinden, en waar je ook nog eens legaal mag wildkamperen en kampvuur stoken! Ruim vantevoren hadden we de vliegtickets en de autohuur geregeld, en in de maanden vooraf waren we ook steeds meer met de benodigde uitrusting en vaardigheden beziggeweest. Hoogtepunt van de voorbereiding was wel ons oefenkampeertripje naar paalcamping Austerlitz op 6-7 april (zie link voor verslag), waarna we bijna allemaal ook nog het een en ander hadden bijgesteld aan de aanpak. En toen nog een paar weekjes trappelen van ongeduld voordat het echt ging gebeuren!
Op vrijdag 31 mei was het dan eindelijk zover: rond tien uur verzamelen op Schiphol om het vliegtuig naar Inverness te pakken! Jan en Piet en ik hadden allemaal een mooie flightbag voor de rugzak, Klaas had gewoon een rol vershoudfolie om zijn rugzak in te wikkelen. Na de redelijk soepele check-in + security, gingen Jan en Piet en ik nog even ergens een kopje koffie doen, terwijl Klaas nog niet ontbeten had en nog snel een burgermenu ging scoren bij een internationaal bekende fastfoodketen. Ongeveer een half uurtje voor vertrek gingen we rustig wandelen naar de gate, waar we precies aankwamen toen het instappen ging beginnen. Het vliegen zelf was verder niet echt noemenswaardig.
Na ruim anderhalf uur kwamen we aan op de luchthaven van Inverness. Vanuit de lucht zag Schotland er al zo anders en zo gaaf uit! Bij het wachten op de bagage bleek dat ook de rugtas met vershoudfolie prima was overgekomen, dus dat is een mooie budget tip voor mensen die geen zin hebben om nog eens meerdere tientjes neer te leggen voor zo'n flightbag met of zonder TSA-slotje. Eenmaal in de terminal ging ik proberen om geld op te nemen, maar op een of andere manier bleek mijn pasje niet geautoriseerd om dat te doen. Omdat ik natuurlijk geen ezel ben, ging ik het meteen nog een keer proberen, met hetzelfde resultaat: geen cent kreeg ik eruit. Dus ik terug naar de makkers, om een van hen aan het werk te zetten om geld voor ons allen op te nemen. Dat werkte gelukkig wel, en aansluitend gingen we door naar de autoverhuurbalie.
Maar, de wet van Murphy zou de wet van Murphy niet zijn, als niet precies op het moment dat wij aan die balie kwamen, het computersysteem ermee kapte. Maar niet een beetje. Schermen waren volledig bevroren, de dame moest iemand bellen van de technische dienst die elders vandaan moest komen, servers werden gereset, toestanden . Toen na een half uur de computers het nog steeds niet deden, had haar collega eindelijk het lumineuze idee om dan maar op de ouderwetse wijze met pen en papier de klanten in te boeken. Wel god-nonde-sodela-knetter-bultenziekte! Waarom bedenk je dat dan niet meteen als die klotecomputers uitvallen ! Serieus mensen, ik begon mijn geduld met deze dienstverlening al te verliezen voordat ik goed en wel aan de beurt was. En toen wist ik nog niet eens dat het leukste nog moest komen. De medewerker deed er minutenlang over om al mijn gegevens met de hand in te vullen op het formulier, inclusief adres, rijbewijsnummer, creditcardnummer, noem maar op. En toen hoefde ik alleen nog even een transactie te doen met de creditcard om de borg garant te stellen, en dan konden we gaan.
"Okee, meneer, als u nu hier even uw pincode wilt intoetsen?" ......Euhhh, pincode? Er zit een pincode op de creditcard? Die ik zou moeten kennen? Goed, inmiddels weet ik hoe het zit, maar op dat moment overviel me dat wel een beetje. Ik gebruik normaliter de creditcard alleen voor online transacties, en dan is het genoeg om die CVC code op de achterkant door te geven als verificatie. Waarom moet ik dan aan een fysieke balie ineens een pincode hebben? Ze zien toch dat dit dezelfde creditcard is als waar de huur ook al mee voldaan is? "Nee, meneer, we moeten echt een pincode hebben". Okee, nou prima, maar die kon ik toch echt niet zomaar ter plaatse verzinnen. Dus ik vroeg aan de beste man of we dan misschien een creditcard konden gebruiken van een van mijn reisgenoten, die allemaal wel vooraf op de hoogte waren van de pincode-verplichting. "Nee, meneer, we moeten echt uw creditcard hebben. Maar misschien kan u even met uw bank bellen of er een tijdelijke ontheffing van de pincode gedaan kan worden". Nou, ik weet dus zodanig weinig af van creditcards, dat ik dacht dat dat dan wel een goed idee zou zijn van de medewerker. Dus ik sta op het vliegveld van Inverness mijn bank in Nederland te bellen om dit verhaal op te hangen. Natuurlijk zegt de beste dame aan de telefoon (terecht) dat dit onmogelijk is, het enige wat ze kan doen is een nieuwe pincode opsturen naar mijn huisadres. Okee. Nou fijn, bedankt voor niks. Daar sta ik dan mooi met de mond vol tanden. Geen autohuur voor mij.
Na overleg met de reismakkers besluiten we dat 1 van hen toch zeker wel die auto moet kunnen huren die toch al betaald en geserveerd is, en dat we anders wel een manager erbij gaan roepen. Dus ik zeg tegen die zeer kordate en doortastende medewerker: "Ik wil graag de door mij geboekte en betaalde auto volledig en onherroepelijk overdragen aan deze jongeman, die wel een borg kan stellen met zijn creditcard." Enige lange seconden bleef een reactie aan de andere kant van de balie uit, tijdens welke ik in mijn hoofd al de volgende zin aan het formuleren was over dat ik graag iemand zou willen spreken die eindverantwoordelijk was voor deze zaak. Maar uiteindelijk kwam er toch beweging in de enorm hulpvaardige man. Met een diepe zucht en duidelijke tegenzin kraste hij al mijn gegevens door, en ging aan de slag om alles op Klaas z'n naam te zetten, terwijl op de achtergrond de computersystemen langzaam weer tot leven leken te komen.
Ongeveer een uur later dan gepland sprongen we dan eindelijk in onze hagelwitte nep-SUV, drie tassen achterin en eentje tussen de achterbankgangers in. En dan nu eindelijk op weg naar het avontuur! Toen we een paar kilometer later door Inverness zoefden, was mijn stress over de service van de autoverhuur al weer bijna van me af gegleden. Klaas was nu dus de bestuurder, en hij had nog nooit eerder links gereden. Ook was deze auto een handgeschakelde (met pookje links!), en hij reed thuis al jarenlang met automaat. Maar afgezien van de plotselinge rukken aan het stuur en het schokkerige remmen en optrekken deed hij het eigenlijk best prima.
De juiste weg naar Loch Ness was snel gevonden, en ter hoogte van Drumnadrochit gingen we verder naar het westen richting Cannich. En hoe verder we reden, hoe smaller de wegen, hoe minder auto's en hoe minder bebouwing we tegen kwamen. Je kon gewoon voelen dat we richting het einde van de beschaving gingen. Supermooi. :thumbsup:
We hadden thuis vooraf bedacht dat het wel leuk zou zijn om de trip te beginnen met een rondje te rijden rond het meer waar we zouden gaan rondtrekken, Loch Beinn a' Mheadhoin. Dus zo gezegd, zo gedaan. Een klein stukje na Cannich veranderde de weg in zo'n enkelspoors met af en toe een passeerpunt, en nog een stukje verder kregen we dan het meer in zicht. We volgden de route noorderlangs het meer. De kuilen en bochten maakten het onmogelijk om harder te gaan dan 30 km/u, maar het uitzicht was werkelijk fenomenaal. We waren serieus allemaal zo onder de indruk van de bossen, de bergen, de waterpartijen, de immensheid en de onherbergzaamheid, dat geen van ons eraan dacht om even ergens stil te staan om fotootjes te maken. De frisse geur van het vochtige bos maakte ons zowat dronken van het vooruitzicht om daar straks 3 dagen middenin te verblijven. Toen we aankwamen op het punt waar onze ronde af zou buigen naar het zuiden om via de zuideroever weer terug te rijden richting het dorp, kwamen we erachter dat het helemaal niet mogelijk was om een volle ronde te rijden, aangezien die wegen niet publiekelijk toegankelijk waren. Dit was ook ongeveer het moment waarop we ons realiseerden dat onze mobieltjes totaal geen netwerk meer hadden, en waarschijnlijk voor het hele weekend ook niet zouden hebben. Wat was ik toen blij dat ik als verantwoordelijke organisator vooraf een satellietcommunicatie-apparaat geregeld had, de Garmin inReach Mini. Terwijl we terug reden richting het dorp zette ik de inReach aan, en stuurde een testberichtje naar het thuisfront (vrouwen, kinderen, ouders, etc.). Toen we weer bijna terug bij het dorp waren, hadden we ineens weer bereik op de mobiele, en kon ik zien dat het satelliet-testbericht inderdaad goed aangekomen was. Toch een hele geruststelling.
Ook al vooraf gepland was dat we een laatste bevoorradingsstop gingen maken bij de supermarkt van Cannich, en aansluitend nog een maaltijd gingen doen bij het naastgelegen restaurant, Slaters Arms. Ondanks dat dit supermarktje maar heel klein was en een vrij beperkt assortiment had, waren er achter de kassa wel een stuk of 30 soorten whiskey-mini's te krijgen. Aangezien ik een klein beetje een verzamelaar ben van Schotse single malts, kreeg ik daar een behoorlijke kooplust van, maar ik wist me in te houden tot slechts een luttele 10 flesjes. Bovendien namen we nog een paar blikken bier mee voor het eerste kamp vanavond, en Klaas kocht nog een rol vuilniszakken omdat hij geen drybags had om de spullen in zijn rugzak droog te houden. Daarna gingen we bij het restaurant heerlijk rustig aan uitgebreid genieten van ons laatste avondmaal in de beschaafde wereld, terwijl buiten de regen gestaag bleef neerdalen. We kletsten wat met de serveerster, en zo kwam het gesprek erop dat wij vertelden wat we hier eigenlijk gingen doen. Haar gezichtsuitdrukking sprak boekdelen, en ze gaf slechts 1 woord als reactie: "Waarom?!"
...wordt vervolgd...