Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Die moderne holsteiners hebben veel en goed afgestemd voer nodig en ze geven nogal veel melk (of een hoop ellende als het mis gaat, nog afgezien van of ze handmelken accepteren). Kijk liever naar een geit of schaap, kleiner, dus makkelijker qua hanteren en voeren, simpeler ook met meerdere te houden (kuddedier, dus alleen is op zijn minst herrie en uitbreken) en de melk is geconcentreerder, koemelk 10L voor 1kg kaas, geit 5l/kg en schaap zit ergens op 3-4 zelfs. Maakt het makkelijker om aan een vet"rantsoen" te komen door een scheut melk in het eten of glas bij de maaltijd, eieren er bij en je hebt een hele boel afgedekt qua moeilijker aan te komen stuk voeding.Ik heb een ouderwets mini karn ding om zelf boter te kunnen maken. De boer hierachter heeft melkkoeien. Ik kan met de hand een koe melken. Dus kan een koe aan de melk houden als er geen stroom meer is.
Nee. Maakt ook niets uit voor de kwaliteit. Sterker nog, vooral ongeraffineerde koud geperste oliën vertroebelen bij lagere temperaturen................
Is dat erg als je de olie gebruikt voor bakken dat die troebel is bij een lage temperatuur?
Geloof me, wij hebben in het verleden geiten gehouden om zelfvoorzienend te zijn wat betreft melk en kaas.(kuddedier, dus alleen is op zijn minst herrie en uitbreken)
Ik heb wollige "geiten" en die kunnen er ook wat van. Als er naar hun mening niet genoeg eten is breken ze uit of schreeuwen de boel bij elkaar (zeker als ze mij zien, iets met brokjes = snoep. Maar qua basis is slechts 1 al geen optie.Geloof me, wij hebben in het verleden geiten gehouden om zelfvoorzienend te zijn wat betreft melk en kaas.
Een geit, alleen of in een groep, als ze eruit wil gáát ze eruit...
Zo staan ze aan de goede kant van het gaas, zo aan de verkeerde.
Zelfs aan de scheerlijn valt het nog niet altijd mee.
We hebben gezien hoe een geit net zo lang aan het touw knabbelde tot ze er door was... Joepie! Vrijheid!
Om vervolgens gewoon in de buurt van de gehoorzamere familieleden te blijven grazen...
Als je op google intypt canning butter zie je dat je met een pressure canner boter zo kan bereiden dat het 5 jaar houdbaar is. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd maar staat nog wel op mijn to do lijstje.
Heb je daar een foto van?Ik heb een ouderwets mini karn ding om zelf boter te kunnen maken.
Surinaamse Toko in Den Haag.
https://www.surinaamsetoko.nl/data/upload/Shop/images/360x1000x0_wijsman-butter.jpg