• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Voorjaars voorbereidende tuin preps

Meijer

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Beste,

Nu het heerlijk weer is ben ik lekker in de tuin bezig de afgelopen dagen, alles schoonmaken, snoeien, onkruid weghalen en etc.

Maar ik vraag mij het volgende af: Welke voorbereidingen tref je rond deze periode wat gericht is op preppen? Ga je nu alle voeding verzamelen en controleren, zaden sorteren en plantenstekken voorbereiden, specifieke planten/groenten/vrucht kweken voor opslag?

Zelf geen al te grote tuin, en twijfel wat ik ga doen. Wellicht eens heel veel kruiden gaan kweken zodat ik ze kan gaan drogen dit jaar…

Wat is jullie bewuste voorjaars prep in de tuin wat je voor preppen hebt?

Hartelijke groet,
Steffen.

Je hebt een niet al te grote tuin, maar je kan nog wel de hoogte in.
Misschien eens kijken naar stevige rekken, dan kan je misschien courgette of pompoen er tegenaan leiden en heb je misschien ruimte over op de grond voor andere groenten.
Aardbeien in hanging baskets aan de schutting kan ook, brengt niet heel veel op, maar staat wel gezellig.

Idee om aan de schutting iets te maken vind ik wel een goed plan. Ik had op internet gezocht naar Korona aardbeien met de gedachte om jam en siroop te kunnen maken.

Betonnet heb ik ook nog voor het laten groeien van komkommer/augurk. Augurken gebruik ik wel veel en als ik dat zelf in pot kan maken zou wel ideaal zijn.

Pompoen eet ik nooit en courgette zou ik niet weten hoe ik dat moet bewaren. Eet het ook niet vaak genoeg om daar veel van te willen hebben.

Ik zal eens kijken wat ik met de schutting kan doen, staat de hele dag in de zon en is een mooie plek.

Bedankt voor de tips.

Misschien heb je andere klim groenten die je er tegen kan laten groeien. Ben niet heel wijs in de moestuin hoor, maar een paar groenten hier die ik hier zo nu en dan eens heb gekweekt.
Rode bieten, aardappels, aardbeien, boontjes, tomaten, sla, radijsjes.
Dit jaar alleen aardbeien denk ik, misschien wat sla en radijsjes. Ik doe 't voor de leuk, niet voor het preppen.

Maar ook voor de kleine groenten als sla, radijs kan je bakken voor aan de schutting maken.

Laatst bewerkt:
Rode bieten is een heel goed plan, eet ik graag en kan ik in potten maken. Aardappelen is een goed idee en boontjes weet ik niet hoe dat moet. Eventueel ui, maar ben dan al aan de late kant denk ik.

Hier maak ik een strook van 400x120 cm voor aardappelen. Staat dan mooi in de zon. Aan de meer schaduwkant kan dan spinazie en sla voor wat ik heb begrepen.
IMG_3676.jpeg

Als voorbereiding in tuin en kas heb ik vandaag 250kg gedroogd koemest gehaald die strooi ik deze middag uit. Om in de loop van volgende week de moestuin te kunnen frezen. Ook de kas wordt komende week in orde gezet. Om zo snel mogelijk tomaten te kunnen planten.
Wat nu nog in mijn moestuin staat is te verwaarlozen. Maandag eten we nog spruitjes heb nog prei staan voor soep en boerenkool voor eens een stamppot. Maar ik heb nog anderhalve diepvriezer groeten. En nog een honderdtal ingemaakte en geweckt potten staan in de ( prep ) voorraad.

Laatst bewerkt:
Klinkt als een goed plan @Flos ik heb net even van iemand een elektrisch tuin feestje geleend, maar kom er voor geen meter doorheen. Ik denk dat ik met de spit aan de slag ga voor omgraven en dan koemest ga strooien. Daarna als de grond weer een beetje ingezakt is met de elektrische frees er even ligt door en dan de aardappels er in.

Niet de beste grond, maar voor dit jaar gewoon proberen en niet te moeilijk doen.

IMG_3677.jpeg

Tomaten zou ik ook wel willen, maar heb geen kas daarvoor. Toch kan ik kijken wat mogelijk is en dan heb ik ook mijn eigen tomatensaus in pot dit jaar.

Leuk om te weten wat je doet en kan dan een beetje kopiëren zodat ik weet wat ik moet doen.

Dank voor je reactie.

PS: 250 kilo :shocked:

Gezeefde houtas doet wonderen ook gemalen eierschalen
Ja 250kg. Gedroogde koemest. Heb er al op zijn minst 25 a 30 kruiwagens konijnen stalmest op gevoerd.
Ja dat moestuintje van mij vraagt veel arbeid.

Ik ga kijken of ik schoon brandhout kan verzamelen. Heb wel veel wormen (net een stukje omgespit). Eierschalen is geen probleem en zal ik vermalen en toevoegen.

Heb ook een oude zak met wat aardappelen die ik ga doorsnijden en dan poten (moet kunnen volgens moestuin forum). Heb ik 1 rij met kruimige aardappel en leuk om te proberen.

IMG_3678.jpeg

Morgen naar de welkoop voor nog een soort vroege aardappel die gebakken kan worden en eventueel in pot te maken is.

Konijnen mest nog niet eerder van gehoord, maar als jij 25+ kruiwagens gebruikt… hoeveel konijnen heb je dan wel niet? Ik zie echt 100 konijnen voor mij nu :D

Heb deze ook nog en komen uit een moestuin van vorig jaar, als ik ze nu in het licht of iets laat staan en krijg uitlopers kan ik deze eventueel poten (zijn biologisch en onbehandeld).

Dit waren vroege bak aardappelen. Kan hier dan twee rijtjes van doen. Of juist alleen maar deze doen, zijn heel erg lekker en super goed te bewaren.
IMG_3679.jpeg

Eind januari heb ik een tuintje toegewezen gekregen op een volkstuincomplex en de afgelopen weken de indeling gemaakt van de tuin, de grond omgewoeld en mest/lavameel gestrooid. Gisteren de eerste zaden gezaaid in de volle grond en twee weken geleden in een kasje de eerste plantjes voor gezaaid. Een begin van preppen in de tuin!

Terug
Bovenaan