Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Daar zit hem het verschil in. Als jij energie afneemt van het net en je sluit je omvormer op jou elektrische installatie thuis aan, dan ben je verplicht dit zo te laten installeren dat wanneer de netspanning wegvalt, je omvormer uitschakelt. Als jij volledig off-grit ben en geen aansluiting hebt op het net, dan is dat uiteraard niet nodig.
Je wilt echt niet dat je panelen elektriciteit het net op gooien als er een stroomstoring is. Het is niet voldoende om handmatig je omvormer los te koppelen als er stroomstoring is. Word je betrapt kan het zomaar zijn dat je naast een flinke boete, ook helemaal afgekoppeld word van het net.
Overigens loop je ook risico dat de monteurs langs komen om je flink onderuit de kan te geven in zo'n geval want je brengt hun leven in gevaar.
Dat is dus alleen als je via je panelen (ook) terug wilt leveren aan het net, correct?
Als je met je panelen een soort van stand-alone / apart circuit maakt dan werken de panelen dus wel als de stroom uitvalt.
Dat is toch waar het hele draadje https://www.preppers-shelter.nl/threads/een-basic-energievoorziening-thuis-voor-alleen-het-meest-essentiële.5340/post-125458 eigenlijk over gaat
Dat zou idd kunnen dat je essentiële apparatuur op accu's laat draaien bij stroomuitval.Dus als prepper heb je eigenlijk niks aan panelen..?
Ik had gedacht dat als je panelen gebruikt om een accu(bank) te vullen en bij stroomuitval van het gewone net steek je de stekkers van de apparaten die je nodig hebt 'in de accu', dat er dan verder geen extra gevaar zou zijn...
Maar ik heb er duidelijk geen verstand van, dat blijkt maar weer
nou nee zodra jou panelen aan je elektra hangen in je woning, hangen ze dus ook aan het net. Maar ik ben geen advocaat en zeker geen elektro professional. Wil je het zeker weten, informeer dan bij een installatiebedrijf of iets dergelijks.
Ik weet alleen wat mij verteld is toen we zonnepanelen lieten installeren. Mijn vraag was, of ik ook elektriciteit van de zonnepanelen kon gebruiken als de stroom uitvalt. Antwoord was, nee dat is verboden. Zodra je omvormer verbonden is met de elektra in je huis, moet dat zo geïnstalleerd zijn dat de omvormer afschakelt als de netspanning wegvalt. Sterker nog, als je een accupakket aan je zonnepanelen hangt dan moet dat ook afschakelen als de netspanning wegvalt. Tenzij je geen aansluiting hebt op het elektriciteitsnetwerk en je meterkast is losgekoppeld van het net.
nou nee zodra jou panelen aan je elektra hangen in je woning, hangen ze dus ook aan het net. Maar ik ben geen advocaat en zeker geen elektro professional. Wil je het zeker weten, informeer dan bij een installatiebedrijf of iets dergelijks.
Ik weet alleen wat mij verteld is toen we zonnepanelen lieten installeren. Mijn vraag was, of ik ook elektriciteit van de zonnepanelen kon gebruiken als de stroom uitvalt. Antwoord was, nee dat is verboden. Zodra je omvormer verbonden is met de elektra in je huis, moet dat zo geïnstalleerd zijn dat de omvormer afschakelt als de netspanning wegvalt. Sterker nog, als je een accupakket aan je zonnepanelen hangt dan moet dat ook afschakelen als de netspanning wegvalt. Tenzij je geen aansluiting hebt op het elektriciteitsnetwerk en je meterkast is losgekoppeld van het net.
Als jij zeg een 12V campersysteempje incl. bedrading aanlegt in je huis op zonnepanelen, accu, etc. Dus geheel los staand backup systeem is er niks aan de hand qua mag niet van de netstroombeheerder
http://omvormer-advies.nl/omvormers/zonnepanelen-stroom-backup-bij-uitval-elektriciteit-uit-net.htmlWettelijk
Bij stroomuitval wordt aangenomen dat er geen elektriciteit aanwezig is op het net. Echter leveren zonnepanelen hun teveel aan stroom af terug aan het net voor andere verbruikers. Om dit te voorkomen moet ieder zonnepaneel verplicht bij wet uitschakelen bij stroomuitval.Dit gebeurt aan de hand van een ingebouwde detector binnen de zonnepanelen installatie.
https://www.libra.energy/faq/waarom-schakelt-een-omvormer-uit/De omvormer meet constant de frequentie en Voltage van het lichtnet en als dit juist is schakelt de omvormer in. Als er een storing in het elektriciteitsnet is, dan schakelt de omvormer zichzelf uit. Dit is wettelijk vereist en staat beschreven in diverse normen waar de omvormer aan moet voldoen, zoals de NEN-EN 50549-10:2022.
Wel grappig dat het een en ander omgedraaid wordt. Volgens mij was de vraag/opmerking gebaseerd op een standaard PV installatie en niet op een installatie die aangepast is. Standaard heb je niks aan je PV installatie als de netstroom uitvalt: punt.AC pv omvormers zullen zeker uitvallen bij het weg vallen van de frequentie maar om te roepen dat je niks hebt aan je zonnepanelen bij stroom uitval van de netbeheerder hoeft niet waar te zijn.
In de huidige tijd zijn er zat mogelijk heden om je zonnepanelen maximaal te benutten in tijden van stroom uitval en die toch in normaal situatie net gekoppeld zijn.