• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Buiten het feit dat ik een fire steel met tondel bij het multitool heb zitten ( gaat overal mee ), er een fire steel bij het mes zit in de rugzak, een firesteel aan de sleutelbos.
Een aansteker op zak ( als roker ) en 1 samen met esbitblokjes verpakt in de kook kit zit, Heb ik ook deze in de rugzak zitten.
Deze kit hieronder is gebaseerd op een 18de eeuwse Hudson Bay Company tondeldoos met vergrootglas.
Er zit een slagstaal met 2 stukken silex,verkoold katoen, katoenen kaars wiek, amadou en een klein mesje in en koker met spunkstokjes.
1221155_orig.jpg

Dan heb ik ook nog een hoop jutte koord ( als tondel ) mee.

Mooi, doet sterk denken aan de kit van Dave Canterbury.

@janvanloon een mooie vuurkit die u heeft , u zou er ook nog een ''tinder tube'' bij kunnen doen
van katoen (lont om vuurwerk aan te steken ,stukje opgerolde oude spijkerbroeken stof of jute ) fatwood.JPG stukjes hars.JPG
@AWOL wat staalwol betreft hoe fijner het staalwol hoe beter het werkt en de fijnste staalwol
de 0000 kun je zelfs met vuursteen en vuurslag aan steken
wat betreft de tondel ik zie platic zakjes en ziplock's ed maar dit is niet waterdicht @Loreen je tondel moet
je zo droog mogelijk bewaren (zeker hier in ons toch wat vochtiger landje ) Het beste is een metalen
koker /doosje met een rubber o-ring afdichting of een plastic doosje met een schroefdop maar het allerliefste
wel met o-ring afdichting dit is het beste . Charred cloth wat vochtig is werkt nagenoeg niet ,maar ook watten
en lucifers die vochtig zijn werken of niet of slecht er zijn tondels als watten( of kapok wat van zichzelf al wat
vettig is) met vaseline of die plastic zakjes met speciaal spul @Ray weet wel wat ik bedoel ,
of ingepakt in gesealde rietjes , lucifers met nagellak of kaarvet gesealed werken ook,
maar zaak is om alles zo droog mogelijk te houden .
Tevens ik lees over wat iedereen bij zicht heeft (ik ook hoor:p ) , een vuurtje maken is niet zo het probleem
maar probeer het eens als je verkleumde vingers hebt in de kou en de regen .Gewoon onder slechte omstandigheden
als je het dan kan , dan kun je het zeker onder gewone omstandigheden .
@Pr3pper u vraagt over dit hars , nu herinner ik me uw thee van dennennaalden , als je een boomstronk van een dennenboom vind
dan is de kans groot dat dit je ''fatwood'' zal geven ,ook op plaatsen waar dikke afgebroken takken hebben gezeten , gewoon kijken of het hout de hars bevat . wat de hars zelf betreft
als een dennenboom goed bekijkt zul je ongetwijfeld oude wonden op die boom vinden , hieruit zal indertijd wondvocht zijn
gekomen wat op is gedroogd en dit hars is geworden . Dit hars kun je verzamelen en in een blikje busje voorzichtig smelten
en er blokjes van maken /gieten . De kleur van de hars kan verschillen , hoe ouder de hars hoe meer het de kleur krijgt van het schors
zelf ,verse hars is vaak licht van kleur en wordt steeds donkerder .
Ik krijg bovenstaande plaatjes niet onder de tekst :confused: sorry met is is wel duidelijk dat ze onder de tekst moeten staan .
Er zijn ook filmpjes op Youtube die goed laten zien waar je het en hoe je het kan vinden

Onderweg vinden van tondel is zeker een hele goede , de meeste kennen wel de pluis van de Lisdodde, maar ook pluis van Lindebomen,
distels en paardenbloem zijn goed , of berkenschors dat weet iedereen ook wel maar ook verrot hout zowel witrot als bruinrot zijn goed
al het gedroogd is .De laatste twee branden niet ,maar smeulen ,net als ''charred cloth en punkwood '' beide houtrot soorten zijn hele goede
'' koolverlengers ''. of zwammen als de houtskool kogelzwam of de tondelzwam . De houtskool kogelzwam kun je zo direct gebruiken
en werkt zelfs met een fire piston !
gr will

Even ter aanvulling op wat je bij je draagt:
Naaldbomen zijn zeer harshoudend.
Mooie feathersticks van maken en zelfs als alles nat is, dan brand dit nog.
Van de schors (ik gebruik zelf vaak conifeer omdat dat overal hier in de buurt groeit) kun je als je het uit elkaar pluist uistekende tondel van creëren.
Zelfs nat krijg je het nog aan. Droog is natuurlijk wel altijd beter ;)

@janvanloon als je zo'n silicagel zakje uit een schoenendoos gebruikt is het goed om het eerst dan toch een poosje in een ( elektrische) oven te leggen om er zeker van te zijn dat de gel toch geheel vocht vrij is , grotere zakken hebben vaak zo'n gekleurde dot erop zitten die verkleurd naar gelang er vocht in komt maar die kleine zakjes niet en je weet nooit hoeveel vocht de cel al heeft opgenomen , maar het is zonder meer een goede zaak om deze in je vuurkit te hebben
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel )
http://www.silica-gel.eu/nederlands/gebruiksaanwijzing-nl.html
gr will

@janvanloon als je zo'n silicagel zakje uit een schoenendoos gebruikt is het goed om het eerst dan toch een poosje in een ( elektrische) oven te leggen om er zeker van te zijn dat de gel toch geheel vocht vrij is , grotere zakken hebben vaak zo'n gekleurde dot erop zitten die verkleurd naar gelang er vocht in komt maar die kleine zakjes niet en je weet nooit hoeveel vocht de cel al heeft opgenomen , maar het is zonder meer een goede zaak om deze in je vuurkit te hebben
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Silicagel )
http://www.silica-gel.eu/nederlands/gebruiksaanwijzing-nl.html
gr will

Sommige medicijn potjes hebben silica in het deksel, dat zijn ook handige potjes om wat charcloth oid droog in te bewaren. Sluiten perfect, onverwoestbaar en door de silicakorrels in de dop blijft het helemaal droog.
't Is alleen niet zo stijlvol als zo'n messing doosjes als van Jan.

Dat klopt @Ray en de meeste van deze potje hebben een goed schroefdeksel (iets wat mijn voorkeur heeft of nog beter
met een O-ring ,maar zelfs die goedkope vitamine kokertjes als van de Action en Etos hebben '' ingebouwde '' silica korreltjes
busjes in het dekseltje en dit sluit ook redelijk goed af (die ouderwetse aluminium kokertjes zijn wel beter )
Maar je hebt gelijk die messing vuur kit doos van Jan is veel mooier .Ik vraag me wel af of het vergrootglas sterk genoeg is
om het charred cloth in de winter tot ontbranding te krijgen .(Ik weet dat charred cloth heel weinig warmte nodig heeft om te
ontbranden )
gr will

Er is al veel geschreven over vuur en hoe je dat allemaal tot stand kan brengen maar volgens mij is er geen specifiek draadje over vuur kits.

Onderstaande kit vandaag samengesteld die uiteindelijk in een soort BOB zal komen.

Bestaande uit:
-Swedish firesteel + striker
-4 x wetfire
-waterdichte container met storm lucifers
-stuk alu folie
-doosje met charcloth
-'strike anywhere' lucifers
-mini BIC aansteker
(die laatste 3 in een ziplock zakje)

En het blik is natuurlijk te gebruiken om meer charcloth te maken.

Wel zit ik er aan te denken de 'strike anywhere' lucifers eruit te halen want voor dezelfde ruimte kun je een extra BIC en peanut lighter meenemen en daar heb je volgens mij meer aan. (peanut lighter ook voor als je ergens benzine tegenkomt en een paar extra vuursteentjes neemt 0 ruimte in)
Ook overweeg ik om er een zakje met fat wood snippers in te doen.

Iemand nog verdere opmerkingen of suggesties?

Bekijk bijlage 2273

Bekijk bijlage 2274

Bekijk bijlage 2275

Ik heb nagenoeg dezelfde kits, werkt perfect.

Ik heb ook een Condor foldable bag voor aan de riem, dat is een uitvouwbaar tasje voor tinder die onderweg gevonden wordt.

Condor Folding bag closed.jpg Condor Folding bag.jpg

Voor in de winter nope, dan is het vergrootglas helemaal niet sterk genoeg. Je hebt echt een sterke zon nodig van + 25 graden :)
Ik persoonlijk zie graag de old time spullen ( 18 de eeuw ) maar ook ik heb een ledere mini pouch met daarin potjes tondel.
De potjes zijn die waar mijn vader zijn bloedtest strips in zitten ( suiker ), die sluiten geweldig goed, zijn stevig en hebben ook de slilica in.

Wat ik ook bij heb is heel fijn staalwol ( ook in een pot en een deel bij de kooksetup ).
Dat werkt ook super.

ps: ik had deze kit al toen dave nog bij dual survival rondliep :)

Ik wil niemand hier voor de schenen schoppen maar wat ik niet begrijp van preppers zijn dingen zoals een vuurkit met firesteel strikers, spark flint, storm lucifers, bolletje watjes met vet, vergrootglas, magnesium en schuurpapier, batterijen en staalwol of een gloeidraad kauwgom papiertjes etc.
Allemaal leuk om te doen en het te kunnen (sommige van deze items heb je oefening en ideale omstandigheden voor nodig.) Ik denk dan, neem je het wel serieus genoeg om vuur te kunnen maken als het echt heel hard nodig is, want dit soort zaken om in een vuurkit te stoppen vind ik meer als hobby handig om het te kunnen en te weten dat het kan, voor de leuk en de wow-interresant factor, niet voor wanneer je doordrengt ben van regen, het vriespunt is bereikt en je nergenst een afdakje kan vinden, sta je daar met je firesteel en vettig bolletje watten en buxes takjes.

Want wat is er verkeerd met slechts
een tig tal aanstekers in diverse zakken en bepakking en een aantal butanelighters / cremebulé branders voor als het echt hard waait, kranten onder je kleding voor isolatie en wanneer het echt niet anders kan de fik erin.

Laatst bewerkt:
Ik wil niemand hier voor de schenen schoppen maar wat ik niet begrijp van preppers zijn dingen zoals een vuurkit met firesteel strikers, spark flint, storm lucifers, bolletje watjes met vet, vergrootglas, magnesium en schuurpapier, batterijen en staalwol of een gloeidraad kauwgom papiertjes etc.
Allemaal leuk om te doen en het te kunnen (sommige van deze items heb je oefening en ideale omstandigheden voor nodig.) Ik denk dan, neem je het wel serieus genoeg om vuur te kunnen maken als het echt heel hard nodig is, want dit soort zaken om in een vuurkit te stoppen vind ik meer als hobby handig om het te kunnen en te weten dat het kan, voor de leuk en de wow-interresant factor, niet voor wanneer je doordrengt ben van regen, het vriespunt is bereikt en je nergenst een afdakje kan vinden, sta je daar met je firesteel en vettig bolletje watten en buxes takjes.

Want wat is er verkeerd met slechts
een tig tal aanstekers in diverse zakken en bepakking en een aantal butanelighters / cremebulé branders voor als het echt hard waait, kranten onder je kleding voor isolatie en wanneer het echt niet anders kan de fik erin.
Tig aanstekers zijn inderdaad verstandig om te hebben... Maar zoals steeds, vergeet je, raak je kwijt of gaat iets kapot. Dan al enige oefening gehad hebben door met je hobby/passie items eens geoefend te hebben en kennis te hebben van wat werkt en wat niet, maakt het verschil tussen met 'zo goed als niets' een vuurtje aan of geen vuur.

@joepmeloen er is niets mis met wat u in dat laatste stukje zegt , maar er is ook niets mis mee wat @marske zegt
Waar het omgaat is dat vuur zo verschrikkelijk belangrijk is , zelfs in ons gewone dagelijkse leven gebruiken we volop vuur en als je vuur
op tal van manieren kunt maken is dat enkel maar een voordeel er zijn nog veel meer manieren om vuur te maken als
een firesteel , flint& steel ed ( en inderdaad u heeft helemaal gelijk dat vuur maken onder slechte omstandigheden
door velen niet eens wordt uitgeprobeerd .) Maar wat wel verschil maakt met moderne manieren van vuur maken
en ouderwetse is denk ik de manier waarop je gaat denken en doen .ik zie het hier ook met de DIY post er is weinig
interesse in en het verschil wat dit maakt is iemand die improviseert en creatief denkt , denkt in oplossingen
en niet in problemen en dat is een heel groot verschil . je instelling verandert ook in het dagelijkse leven .
gr will

Laatst bewerkt:
Tig aanstekers zijn inderdaad verstandig om te hebben... Maar zoals steeds, vergeet je, raak je kwijt of gaat iets kapot. Dan al enige oefening gehad hebben door met je hobby/passie items eens geoefend te hebben en kennis te hebben van wat werkt en wat niet, maakt het verschil tussen met zo goed als niets een vuurtje aan of geen vuur.

En @Wafels

Ik begrijp heel goed wat jullie zeggen en bedoelen. Het oefenen van en ter kennis neming van hoe iets moet is prima en daar hoor je mij niets over zeggen.
Maar het gaat er hier om, het bewust er voor te kiezen om zaken als een firestarter hier een kitje op te baseren ipv gewoon simpel een of twee aanstekers, welke gemakkelijker zijn te gebruiken in diverse omstandigheden en materialen.
Het vreemde is ook dat alle lijstjes die ik voorbij heb zien komen vaak eindigen met een aansteker (voor het geval dat...?) Als he echt vuur wil hebben zorg voor aanstekers en heb je ruimte over neem je een flint mee of wat dan ook waar je goed mee om kan gaan.

Kwijtraken gebeurt natuurlijk ook met de spullen uit het kitje, daar zie ik geen voordeel in.

"De Amerikanen hebben een paar jaar ontwikkeld aan de bic, waarmee ze ook in de ruimte zonder zwaartekracht konden schrijven ipv met een pen en waren apetrots op wat ze hadden ontwikkeld. De Russen daarentegen namen gewoon een potlood mee op ruimtereis."

Dit soort zinnetjes typeren vaak hoe mensen problemen zien en oplossen. (Ook al is bovenstaande fictief hé, voor moest men dit niet door hebben...)

En @Wafels

Ik begrijp heel goed wat jullie zeggen en bedoelen. Het oefenen van en ter kennis neming van hoe iets moet is prima en daar hoor je mij niets over zeggen.
Maar het gaat er hier om, het bewust er voor te kiezen om zaken als een firestarter hier een kitje op te baseren ipv gewoon simpel een of twee aanstekers, welke gemakkelijker zijn te gebruiken in diverse omstandigheden en materialen.
Het vreemde is ook dat alle lijstjes die ik voorbij heb zien komen vaak eindigen met een aansteker (voor het geval dat...?) Als he echt vuur wil hebben zorg voor aanstekers en heb je ruimte over neem je een flint mee of wat dan ook waar je goed mee om kan gaan.

Kwijtraken gebeurt natuurlijk ook met de spullen uit het kitje, daar zie ik geen voordeel in.
Het antwoord is best simpel:

Vooral aanstekers in je spullen stoppen. Lekker makkelijk en snel vuur makend.
Niks mis met deze uitvinding en je bent stom als je het niet gebruikt.

Waarom dan ook bv een firesteel meenemen of andere technieken leren om vuur te maken?

Wederom een simpel antwoord:

Een aansteker kan leeg geraken!

En als je lange tijd van huis bent, dan is elke manier die je kent/hebt om vuur te maken een essentiele.
Mijn firesteel gaat niet zo snel op.
Is de aansteker op en de volgende doet het gewoon niet en de derde is de vuursteen van versleten (vervent roker, vertel mij iets over aanstekers), dan pak ik bv mijn oude trouwe firesteel.
1 vonk en we hebben al snel een vuurtje (soms iets meer vonken).
Ben ik de firesteel verloren, bouw ik toch gewoon een vuurboog.
Ik bezit de skill en techniek en dus zal ik bij -10 met wat geluk nog steeds een lekker vuurtje hebben, terwijl jij baalt dat je geen vuur hebt en rondjes moet gaan rennen om warm te blijven want anders.....

Dat is de uitleg waarom mensen meerdere mogelijkheden in hun gear hebben en/of zichzelf technieken aanleren ;)

@joepmeloen
Ik begrijp de strekking van je verhaal, in grote lijnen ben ik het er ook mee eens dat veel mensen dingen veel gecompliceerder maken dan nodig is.
Maar bijvoorbeeld een firesteel strijkt altijd, ook al til je hem letterlijk net uit het water.
Dus als je niet alleen een firesteel hebt, maar je ook gewoon bent (ervaren) om hem te gebruiken, dan is hij misschien wel net zo nuttig als je aansteker.
Daar komt bij dat ik, en volgens mij de meeste preppers, denken van 1 is geen en 2 is 1. Nu kan je dat uitleggen van, 1 aansteker is geen, en 2 is 1, maar ook als 1 manier van vuur kunnen maken is geen, en 2 is 1. ;)

En als je alle belangrijke aspecten op die manier benadert én ze niet alleen weet, maar ook daadwerkelijk beheerst (onder ver van ideale omstandigheden) dan ben je voorbereidt. In mijn ogen dan.. ;)

Wat betreft de aansteker "voor het geval dat" en dat is wederom slechts mijn mening, is dat vooral bedoelt om aan te geven dat ze eerst naar andere, oneindige bronnen van vuur kijken omdat een aansteker een "verbruikbaar" middel is.
Zodat je, als het mee zit, je aansteker niet gebruikt zodat je hem als het sneeuwt, -30° C is, en je nat bent, kunt gebruiken. ;)

Het antwoord is best simpel:

Vooral aanstekers in je spullen stoppen. Lekker makkelijk en snel vuur makend.
Niks mis met deze uitvinding en je bent stom als je het niet gebruikt.

Waarom dan ook bv een firesteel meenemen of andere technieken leren om vuur te maken?

Wederom een simpel antwoord:

Een aansteker kan leeg geraken!

En als je lange tijd van huis bent, dan is elke manier die je kent/hebt om vuur te maken een essentiele.
Mijn firesteel gaat niet zo snel op.
Is de aansteker op en de volgende doet het gewoon niet en de derde is de vuursteen van versleten (vervent roker, vertel mij iets over aanstekers), dan pak ik bv mijn oude trouwe firesteel.
1 vonk en we hebben al snel een vuurtje (soms iets meer vonken).
Ben ik de firesteel verloren, bouw ik toch gewoon een vuurboog.
Ik bezit de skill en techniek en dus zal ik bij -10 met wat geluk nog steeds een lekker vuurtje hebben, terwijl jij baalt dat je geen vuur hebt en rondjes moet gaan rennen om warm te blijven want anders.....

Dat is de uitleg waarom mensen meerdere mogelijkheden in hun gear hebben en/of zichzelf technieken aanleren ;)

Ook bij mij Veel aanstekers en Lucifers . Fire steel PFFFFFFFFFFFFFFF ;) Maar rete handig als je er een hebt wanneer je niets anders hebt en er mee om kan gaan .
Dingen wegen niets en zijn :thnx:
Vuurboog daar heb je wat / veel oefening voor nodig en MOTIVATIE en Mentale kracht wanneer alles Klets en klets nat :(
ik ga niet moeilijk doen als het makkelijk kan . Maar ik heb geen hekel aan moeilijk doen als het niet anders kan :lol:

Zo, weer wat preppers op scherp gezet ;-)
Nu nog hopen dat lucifers niet meer voorbij komen in deze lijstjes / kitjes maar ipdv aanstekers, firesteel is naturlijk prima als tweede optie, als men er mee om kan gaan.

Zo, weer wat preppers op scherp gezet ;-)
Nu nog hopen dat lucifers niet meer voorbij komen in deze lijstjes / kitjes maar ipdv aanstekers, firesteel is naturlijk prima als tweede optie, als men er mee om kan gaan.

Storm lucifers kunnen anders ook best handig zijn ;) Bijvoorbeeld als de aansteker(s) nat zijn en de firesteel teveel werk cq als je snel vuur nodig hebt.

Terug
Bovenaan