@janvanloon een mooie vuurkit die u heeft , u zou er ook nog een ''tinder tube'' bij kunnen doen
van katoen (lont om vuurwerk aan te steken ,stukje opgerolde oude spijkerbroeken stof of jute )
@AWOL wat staalwol betreft hoe fijner het staalwol hoe beter het werkt en de fijnste staalwol
de 0000 kun je zelfs met vuursteen en vuurslag aan steken
wat betreft de tondel ik zie platic zakjes en ziplock's ed maar dit is niet waterdicht
@Loreen je tondel moet
je zo droog mogelijk bewaren (zeker hier in ons toch wat vochtiger landje ) Het beste is een metalen
koker /doosje met een rubber o-ring afdichting of een plastic doosje met een schroefdop maar het allerliefste
wel met o-ring afdichting dit is het beste . Charred cloth wat vochtig is werkt nagenoeg niet ,maar ook watten
en lucifers die vochtig zijn werken of niet of slecht er zijn tondels als watten( of kapok wat van zichzelf al wat
vettig is) met vaseline of die plastic zakjes met speciaal spul
@Ray weet wel wat ik bedoel ,
of ingepakt in gesealde rietjes , lucifers met nagellak of kaarvet gesealed werken ook,
maar zaak is om alles zo droog mogelijk te houden .
Tevens ik lees over wat iedereen bij zicht heeft (ik ook hoor
) , een vuurtje maken is niet zo het probleem
maar probeer het eens als je verkleumde vingers hebt in de kou en de regen .Gewoon onder slechte omstandigheden
als je het dan kan , dan kun je het zeker onder gewone omstandigheden .
@Pr3pper u vraagt over dit hars , nu herinner ik me uw thee van dennennaalden , als je een boomstronk van een dennenboom vind
dan is de kans groot dat dit je ''fatwood'' zal geven ,ook op plaatsen waar dikke afgebroken takken hebben gezeten , gewoon kijken of het hout de hars bevat . wat de hars zelf betreft
als een dennenboom goed bekijkt zul je ongetwijfeld oude wonden op die boom vinden , hieruit zal indertijd wondvocht zijn
gekomen wat op is gedroogd en dit hars is geworden . Dit hars kun je verzamelen en in een blikje busje voorzichtig smelten
en er blokjes van maken /gieten . De kleur van de hars kan verschillen , hoe ouder de hars hoe meer het de kleur krijgt van het schors
zelf ,verse hars is vaak licht van kleur en wordt steeds donkerder .
Ik krijg bovenstaande plaatjes niet onder de tekst
sorry met is is wel duidelijk dat ze onder de tekst moeten staan .
Er zijn ook filmpjes op Youtube die goed laten zien waar je het en hoe je het kan vinden
Onderweg vinden van tondel is zeker een hele goede , de meeste kennen wel de pluis van de Lisdodde, maar ook pluis van Lindebomen,
distels en paardenbloem zijn goed , of berkenschors dat weet iedereen ook wel maar ook verrot hout zowel witrot als bruinrot zijn goed
al het gedroogd is .De laatste twee branden niet ,maar smeulen ,net als ''charred cloth en punkwood '' beide houtrot soorten zijn hele goede
'' koolverlengers ''. of zwammen als de houtskool kogelzwam of de tondelzwam . De houtskool kogelzwam kun je zo direct gebruiken
en werkt zelfs met een fire piston !
gr will