• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vuur maken

Mee eens, maar ik werk volgens the power of three, dus 3 verschillende vuurstarters en 3 verschillende tinders in m'n BOB, als eerste gebruik ik altijd watten bol met vaseline en een BIC aansteker.

Vuurstarters:
BIC aansteker
Firesteel
Watervaste lucifers

Tinder:
Watte bol met vaseline
Wetfire tinder
Fatwood tinder

Grinzzzzzzz, heel klein kijkje in mijn keuken dan
in mijn outo zit natuurlijk ook een thuiskom bob
incl jodiumtabletten ed

maar bon
het oranje potje van de vitamine C tabletten bevat
Vuurset in oranje potje : firesteel / 20cc vaseline / wattebollen / 1x jutte touw als kindel / 3x jutte gedrenkt stearine als lont / 10x strike annyware match / 6x storm match met striker
en natuurlijk alles separaat geseald :)

Klinkt vast raar maar een wat uitgeplozen (ongebruikte :rolleyes:) tampon is ook een perfecte tondel. Je kunt deze desgewenst nog voorbereiden met middeltjes zoals eerder vermeld; vaseline,labello etc.. Op kampen/trektochten namen we deze mee in sigarenkokers.

Vaseline heb ik altijd bij me, lekker multifunctioneel en ook als je het op iets anders dan een watje smeert brandt het uitstekend.

Maar als ik dan toch kant en klare (van huis uit) spul moet meenemen geef ik de voorkeur aan die aanmaakzakjes van het merk Burner.
De zakjes individueel verpakt (geen vieze vingers @houthe), klein en fikken tien keer beter dan de bekende witte aanmaakblokjes. Erg handig om er overal een paar in te stoppen.
mini_burner_50.jpg

Tja uiteindelijk zijn de vaseline watjes, aanmaakzakjes, blokjes e.d. allemaal weer op, zelfs de aanstekers en dan komt het weer op de echte natuurlijke materialen en truuks aan om een vuurtje te bouwen.
Als je slim bent droog je bij ieder vuurtje wat pluizig of klein materiaal (tondel) voor een volgend vuurtje. Charcloth (verkoolde organisme materie, hoeft geen katoen te zijn) pakt elk klein vonkje en als je een afsluitbaar blikje hebt (met 1 klein gaatje) kun je het onbeperkt maken. Zelfs het materiaal om een vonkje mee te maken zal een keertje niet beschikbaar zijn en dan mogen we weer met twee stokjes aan de gang (vuurboog of vuurploeg).

Er is werkelijk niets zo K.U.T. (Kwalitatief Uitermate Teleurstellend) dan het maken van vuur zonder enig modern materiaal, alleen stokjes en wrijving. :( Dan heb je ook nog slechts een kleine hoeveelheid gloeiende massa die erg droge en fijne tondel vraagt voor het eerste vlammetje. Prep aanstekers, veel, meer en dan nog wat, stop er overal een paar. Bij de Sligro verkopen ze 'goedkope' crickets, pakken van 25 stuks voor 7,50 en die zijn voordelig en betrouwbaar. Er is niets mis mee om op vierhonderd verschillende manieren te leren vuur maken, maar zorg dat je OOK die aanstekers hebt. Eén aanstekertje is al snel 1000 of meer keer vuur maken. Eén pak van 25 aanstekers heeft je dus minimaal 64 jaar elke dag een makkelijk vuurtje EN is een perfect ruilmiddel.

Eén aanstekertje is al snel 1000 of meer keer vuur maken. Eén pak van 25 aanstekers heeft je dus minimaal 64 jaar elke dag een makkelijk vuurtje EN is een perfect ruilmiddel

mja ehhh, dat je een bergje aanstekers hebt is natuurlijk prima hoor voor de korte termijn en kamperen ed, eerste nood en zo,

en een ander voordeel is natuurlijk dat je gelijk een firesteel achtig vuursteentje hebt al is die leeg ( wel even het kapje er af halen dan ) en natuurlijk combineer dat met je char of de aansteeklont en je hebt weer vuur

maar ik heb zelf in een tabak winkel gewerkt, en heb zelf een aardige aansteker verzameling, en heb best wat ervaring met wegwerp ellende

je bent voor lange termijn opslag beter uit met enkele goedkopere vul bare aanstekers
( mogen type wegwerp zijn, niet vol opbergen maar ook niet leeg dan zijn ze iets minder gevoelig voor temperatuur schommelingen )
en een zooi gasbussen ( in sealen tegen vocht, en dan zie je ook snel welke eventueel lekt )
de spullen die ik opsla, wil ik liefst zo min mogelijk moeten vervangen

wegwerp aanstekers hebben net zoals alles, nadelen :
-lopen leeg en soms wel erg snel, de 64 jaren ga je niet halen, en de goedkope soms binnen een jaar of 2, had hier een over doos van 24 (bic), en die waren allemaal leeg na 5 jaar
-in je bob of uitrusting komen ze al snel klem en lopen zo leeg ( tenzij je em inpakt zoals ik heb gedaan )
-in de auto, loopt de temperatuur al snel te hoog op en kan die door overdruk gaan lekken

maar ik zeg, prep lucifers , liefst strike anywhare ( insealen tegen vocht ) die kun je ook goed ruilen
en zelfs na 30 jaar doen ze het nog ( heb hier een paar hele oude lucifers, ik vermoed dat die wel 50 jaar zijn, komen nog uit mijn ouderlijk huis :) )

en voordat iemand gaat piepen, nee ik handel niet dus onderstaande is geen .......

heb net weer een zooi binnen van een duitse site en die zijn heerlijk ouderwets rode fosfor, je ruikt het gelijk ( ja ja , volgens Nederland niet veilig, alleen de roze bolletjes .bla bla bla .. ) SicherSatt Streichhölzer 10 doosjes a 7.--
let op bij opslag, stukje watten bij de kopjes doen tegen schudden en zo mogelijk per ongeluk afsteken en natuurlijk insealen tegen vocht
upload_2016-3-8_22-59-3.png

gelijk daar ook fiks ingeslagen aan fatwood tinder on a rope a 1.50 per stuk wat matige kwaliteit, maar voor die prijs ........... :)

en Light My Fire MayaSticks ca. 220g ook 1.50 per stuk/ doos kwaliteit was prima en weer voor die prijs ........lag me gek :)

en een hele goede koop was Kien Stöcke 1 kg a 5.79, zeer goed fatwood en redelijk dikke stukken tussen , hier ben ik echt heel erg tevreden over, ik riek helemaal naar de hars na het insealen ( ja ook dit seal ik in, om veroudering tegen te gaan, de hars is weldegelijk vluchtig ) van deze bende :)
upload_2016-3-8_22-56-26.png

Om vuur te maken heb ik op trips meestal het volgende bij me en deze setup heeft me eigenlijk nog niet in de steek gelaten in wat voor omstandigheden dan ook.
photo_2016-03-09_18-29-31.jpg photo_2016-03-09_18-29-13.jpg photo_2016-03-09_18-31-17.jpg photo_2016-03-09_18-29-50.jpgphoto_2016-03-09_18-28-19.jpg
De middelen om vuur mee te maken...
  • Aansteker
  • Lucifers
  • Magnesium met Firesteel
  • Vuurslag met Flint
Aanmaakmaterialen...
  • Trioxane
  • Binnenband
  • Fatwood
  • Verkoolde materialen om een vonk op te vangen
    • Lont van lamp
    • Punkwood (verkoold hout dat aan het rotten is)
Dit alles zit gecombineerd met onderstaande in m'n billycan van 1,6 liter...
  • Houtgas brander
  • Schuur pad om pan schoon te houden
  • Noodkaars (blikje potters gevuld met vaseline en katoenen lont)
  • Reserve batterijen voor hoofdlamp
  • Slijpsteen (dc4)
  • Spork
  • Metselkoord (25 m.)
  • Houtsnijzakmes

Mocht dit alles niet baten, kan ik altijd nog terug vallen op vuur door frictie, maar dit is geenszins garantie op succes!
  • Vuurboog
  • Vuurboor
  • Vuurploeg
  • Vuurrol
  • Vuurzaag

Om vuur te maken heb ik op trips meestal het volgende bij me en deze setup heeft me eigenlijk nog niet in de steek gelaten in wat voor omstandigheden dan ook.
Bekijk bijlage 1137 Bekijk bijlage 1138 Bekijk bijlage 1139 Bekijk bijlage 1140Bekijk bijlage 1141
De middelen om vuur mee te maken...
  • Aansteker
  • Lucifers
  • Magnesium met Firesteel
  • Vuurslag met Flint
Aanmaakmaterialen...
  • Trioxane
  • Binnenband
  • Fatwood
  • Verkoolde materialen om een vonk op te vangen
    • Lont van lamp
    • Punkwood (verkoold hout dat aan het rotten is)
Dit alles zit gecombineerd met onderstaande in m'n billycan van 1,6 liter...
  • Houtgas brander
  • Schuur pad om pan schoon te houden
  • Noodkaars (blikje potters gevuld met vaseline en katoenen lont)
  • Reserve batterijen voor hoofdlamp
  • Slijpsteen (dc4)
  • Spork
  • Metselkoord (25 m.)
  • Houtsnijzakmes

Mocht dit alles niet baten, kan ik altijd nog terug vallen op vuur door frictie, maar dit is geenszins garantie op succes!
  • Vuurboog
  • Vuurboor
  • Vuurploeg
  • Vuurrol
  • Vuurzaag

Dat is een mooie uitgebreide set:thumbsup:

Houtgas brander

hahaha ja daar heb ik er ondertussen ( dezelfde ) een stuk of 6 van. Verspreid over diverse ....

heerlijke dingen.
ondertussen ben ik ook behoorlijk gehaaid om ze op een vulling hout pellets te laten werken ( luxe moet er ook zijn :) 1 vulling in elke bob)
1x vullen, op de juiste manier aansteken, en het ding brand zonder na vullen 30 tot 45 +/- minuten aan een stuk door
scheelt elke keer je pan er af halen of stokjes er tussen freubelen
het aansteken is wel iets wat je moet uitproberen op pellets voor je er handig in wordt, het brand dan namelijk van boven naar beneden. je kan em dus ook niet bij vullen zonder em te smoren

beetje off topic maar ook wel iets met vuur :)
3 maten set kelly kettle RVS incl hobo en cookset en cups - basecamp + scout+ trekker :)
niet echt compact dus afhankelijk van de situatie, en ook niet licht te noemen
maar wel een briljant ( en oud) concept
met een paar stukjes karton ( ja je leest het goed ) een liter of meer water koken, en snel .......................

een waarschuwing , de cookset heeft een pan/deksel. Doe die NOOIT als eerste in de fire base
sommige modellen, krijg je em er nooit meer uit Ik heb dit zelf gehad, voor ik de onderstaande review had gevonden,
dus spreek uit ervaring
ging er makkelijk en zuigend in, en plots had ik een extra stevige bodem in me fire base

de onderstaande plaatje komen van
http://www.backpackgeartest.org/rev...er - Aluminum/Test Report by Coy Ray Starnes/

upload_2016-3-10_0-39-13.png upload_2016-3-10_0-41-10.png

@W-O-L-F Aanstekers hebben ongetwijfeld niet het eeuwige leven. Ik heb hier aanstekers (crickets) van vier jaar oud en die doen het allemaal prima en zijn niet leeg gelopen.
Uiteraard heb ik nog vele andere vuurmakers achter de hand, maar ik geloof er niet zo in om voor 20 jaar of de rest van mijn leven te preppen. Afgezien van het feit dat 10.000 lucifers nogal een pakket is om mee te slepen in de rugzak. :)

Als de SHTF uitbreekt denk ik niet dat overlevers eindeloos in de pre-historie in het bos blijven leven, er zal toch weer een vorm van samenleving ontstaan waar middelen, kennis en arbeid gedeeld en georganiseerd worden.

Een optie mbt tot vuur die je zelden hoort is de methode die primitieve volkeren en onze voorouders gebruiken, namelijk je vuur niet uit laten gaan en eventueel meenemen. Bekende methode is het gebruik van langzaam smeulende zwammen, bv de Daldinia concentrica, de kogelhoutskoolzwam, turf of zelfs gewone houtskool. Binnen een groep mensen heeft vaak een persoon de taak om het vuurtje te koesteren.

Hier gebruikt Junglecrafty een zelfde soort techniek:

Afgezien van het feit dat 10.000 lucifers nogal een pakket is om mee te slepen in de rugzak

:) klopt en voor het mee slepen, natuurlijk andere opties
maar toch even een verduidelijking, ik ben dan wel gereed om te vertrekken als het echt niet anders kan
inclusief wc pap kleding branders ed, medical bag tent zelfs een hecht set ( tang , geen naald en draad, ik ben rambo niet he :) )
maar ben van naturen een BUGIN persoon ( ohhh ohhh, voel een hele apparte discussie opkomen ;-) )

Als de SHTF uitbreekt denk ik niet dat overlevers eindeloos in de pre-historie in het bos blijven leven, er zal toch weer een vorm van samenleving ontstaan waar middelen, kennis en arbeid gedeeld en georganiseerd worden.

Het idee dan men naar buiten moet en het bos in, sorry hoor, ik denk dat ik het je toch moet afraden.
leuk als je in drente woont of in Amerika canada ed, of aan het zwarte woud
maar de meeste van ons wonen in de stad
als iedereen het bos in gaat in Nederland, kan je nog beter in een vluchtelingen kamp gaan.

stel je eens voor 500.000 mensen uit Rotterdam die het bos in gaan ................ dan is het liedje lief klein konijntje wel; erg snel verleden tijd
hout hakken ???? mja met zijn duizenden ??? welke boom ??? normaal zou je kunnen zeggen je ziet door de bomen het bos niet, maar dan zie je het bos gewoon niet meer, punt uit.
En dan het vuil ..... van trash tot uitwerpselen ( voor je het weet zit je in de shit ),
je moet eens kijken hoe 100 man een kamp vervuilen binnen enkele dagen ( we kunnen dat nu zelfs dagelijks op tv zien )
en dat is dan maar een klein groepje als je het afzet tegen wat op gang komt bij een calamiteit

ohhh om dan nog maar niet te spreken over het verkeersinfarct, je gaat denk ik nergens heen
en als dat niet het geval is, moet je eens de draaiboeken van de overheid gaan bestuderen
die gaan verkeer en verplaatsing juist tegen houden, dus leuk hoor je tas in de outo en drie straten verder kan je uit stappen en ben je waarschijnlijk ook je spullen kwijt OEPS

en dan die andere (reizigers ) zullen we het maar noemen ) daar loop jij met je vol gepakte rugzak, eten drinken kleding enzovoort, lekker te rammelen
en daar loopt het groepje .... met niets dan hun kleren en een knuppel of hakbijl
ehhhhhhhhhhhh, wie maakt het verhaaltje af ...............................

nee dank u, ik BUG wel in :)

Bekende methode is het gebruik van langzaam smeulende zwammen, bv de Daldinia concentrica, de kogelhoutskoolzwam
ola Ray

Mja ehhhh, even hier toch een opmerking over
Nederland is te klein mensen
voor dat de lezer het bos in gaat en alle zwammen doet verdwijnen

het is op dit moment al zo dat het kleine beetje bos wat we in Nederland hebben
letterlijk wordt leeg gevreten door alle
kook juppen,
kampeerders
en preppers ( sorry folks )
de gemiddelde paddenstoel krijgt in nederland de kans niet om boven de grond uit te komen

en wat de zwammen aan gaat, de meeste zijn beschermd omdat ze zowat zijn uitgestorven
bij voorbeeld de De echte tonderzwam bij preppers geliefd om vuur te maken ( als tondel ) en bij Aziaten als medicijn
en zo,n boom ziet er dan zo uit
Bron en foto http://www.gelderlander.nl/regio/ar...erzwam-uit-veluwse-bossen-aangepakt-1.3977302
upload_2016-3-10_16-26-0.png

En verder toch echt een waarschuwing
je mag officieel in Nederland helemaal NIETS uit het bos mee nemen
er staan zelfs zeer hoge boetes op
dus opgepast mensen

voor dat iemand er over begint
jajaja als het hommeles is, dan is die boswachter er ook niet jaja ik weet het
maar zoals ik al eerder zij, dat bos ook niet meer, omdat je er dan met duizenden in zit

@W-O-L-F Met beide punten eens hoor, hier ook een bug-in tenzij het echt niet anders kan en dan het ik betere uitwijkmogelijkheden dan hier het bos in trekken (gelukkig woon ik niet in de randstad maar in Drenthe). Wie zit er nu op te wachten om vluchteling te worden? Je merkt nu goed dat mensen elkaar wel willen helpen, totdat het hun eigen welvaart dreigt aan te tasten, dan gaat iedere humaniteit overboord.

Mijn punt mbt aansteker versus lucifer was dat het feit dat aanstekers niet eeuwig houdbaar zijn voor mij niet het doorslaggevende punt zijn om dan maar heel veel firesteels en lucifers te gaan preppen.
Uiteraard heb ik ook die natuurlijk hier best wel liggen, een beetje prepper zorgt voor EN-EN.

Sinds de flora en fauna wet uit '96 mag je idd helemaal niets meer uit het bos meenemen. Geen herfstblaadje, geen takje, geen beukennootje. Gelukkig wordt de soep niet altijd zo heet gegeten als hij opgediend wordt en is het maar goed dat door deze regels mensen die het bos intrekken voor geldelijk gewin aangepakt kunnen worden.

Volgens mij zijn wij het grotendeels wel eens met elkaar. De discussie bug-in of bug-out mag in een ander topic. ;)

Sinds de flora en fauna wet uit '96 mag je idd helemaal niets meer uit het bos meenemen. Geen herfstblaadje, geen takje, geen beukennootje. Gelukkig wordt de soep niet altijd zo heet gegeten als hij opgediend wordt en is het maar goed dat door deze regels mensen die het bos intrekken voor geldelijk gewin aangepakt kunnen worden.

Hier wil ik even op inhaken...

Volgens het wetboek van strafrecht, ook wel genoemd "eenvoudige stroperij"

Artikel 314

1
Hij die, zonder geweld of bedreiging met geweld tegen personen, geheel of ten dele aan een ander toebehorende klei, bagger, ongesneden veen, zand, aarde, grind, puin, mestspeciën, zoden, plaggen, heide, helm, wier, riet, biezen, mos, onbewerkt en niet vervoerd hak- of sprokkelhout, ongeplukte of afgevallen boomvruchten of bladeren, te veld staand gras of te veld staande of na de oogst achtergebleven veldvruchten wegneemt, met het oogmerk om zich die voorwerpen wederrechtelijk toe te eigenen, wordt, als schuldig aan stroperij, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
2
Indien tijdens het plegen van het misdrijf nog geen twee jaren zijn verlopen sedert een vroegere veroordeling van de schuldige wegens gelijk misdrijf onherroepelijk is geworden, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee maanden of geldboete van de tweede categorie.

Pas dus goed op mede forumleden, ze hebben een stok om mee te slaan.

Nu moet ik ook ontopic blijven anders krijg ik straf :lol:

Alle manieren om vuur te maken leiden naar 1 doel....vuur maken met alle middelen die eventueel beschikbaar zijn, purist of niet, het doel (zeker in nood) geldt.

Nu moet ik ook ontopic blijven anders krijg ik straf :lol:

kan ik me niet voorstellen in mijn optiek

het wel of niet legaal zijn van methoden om vuur te maken of bewaren en waar te stoken,
is integraal onderdeel van dit onderwerp
dus het aanhalen van de wetgeving en de schade die het kan doen even zo

net zoals het wat je gebruikt en waarin, of en wat je bij je hebt, van belang zijn hoe je vuur maakt / kan maken

en eigenlijk zelfs zou je het "waar je het voor kan gebruiken " deel van het onderwerp kunnen noemen, zij het een verlengde daarvan

evenzogoed als bijvoorbeeld : een Dakota Fire Pit, tranche fire enzovoort, oftewel het doel van het vuur een verlengde kunnen zijn
maar ook bv hoe een rookloos vuur te maken
een lang brandend vuur
vuur met optimaal rendement
kosten van de gebruikte materialen, en zovoort

al was het maar omdat het begin van dit topic ook over verschillende zaken gaat ( hoe wat waar incl waarschuwingen enzovoort )

( ahhh schiet me wat te binnen waar ik nog op wilde reageren, zo even een nieuwe reactie maken op iets :) )

but thats just a lone wolfs opinion

Voordat je een vuur gaat opbouwen zoek je een veilige plaats voor het vuur uit. Zorg er voor dat:

- De grond in een straal van 1 meter om het vuur brandvrij is (ook als je in een stookton een vuur maakt).
- Je niet in de buurt van (licht) ontvlambare zaken stookt zoals b.v. een berg hooi, een tent, overhangende takken e.d.
- Je altijd blusmaterialen bij de hand hebt. Water en zand kunnen hier allebei goed voor gebruikt worden

ik mis toch wel een beetje wat specifieker, brandvrij is redelijk algemeen :)
ondergrond waarschuwing zoals veengrond ed
naald bos kan onder de toplaag een dikke laag niet direct zichtbaar naalden liggen en dus risico
wortelbrand
:)

Nog een prima (Gratis!!!) tondel voor wie beschikt over een wasdroger.
Gooi de pluizen uit de zeef niet weg ze werken uitstekend als tondel, net zo goed als watten :)

Terug
Bovenaan