Interessante vraag. Wat opvalt is dat er erg veel 'standaardlanden' voorbij komen: Canada, Noorwegen, Zweden,... Ik vind het zelf erg lastig (maar wel leuk) om deze vraag te beantwoorden en wel om een aantal redenen.
Ten eerste kijk ik ook naar de politiek. Als je Nederland zou ontvluchten, dan doe je dat omdat het hier slecht is (en dat je hoopt dat het elders beter is). Een van de grootste problemen die Nederland heeft, in mijn ogen (maar dat is mijn mening, he) is de globalistische liberale politiek die hier door de strot geramd wordt. Global warming, nep-feminisme, gender, LHBT, migranten pamperen, vega,... allemaal hééééél belangrijk en er gaat hééééél veel geld heen, terwijl veel essentiële zaken verpieteren. Iedereen kan straks € 30.000,- ophoesten voor een warmtepomp, maar oma krijgt geen fatsoenlijke verzorging meer in het verzorgingstehuis en in groep 7 weten de kinderen niet eens dat Friesland een provincie is van Nederland en wat voor en na Christus betekent in de jaartelling (echt gebeurd!). Dat in combinatie met het feit dat her verschil arm-rijk snel groter wordt en bedrijven alleen maar meer macht krijgen.
Dit probleem speelt minstens net zo erg in juist die landen die als 'heimat' worden genoemd: Canada (kon toch niet laten om een foto van hun 'leider' te plaatsen), Zweden en Duitsland zijn landen die nog verder voorop lopen naar zelfvernietiging. Als de geschiedenis zich herhaalt van het Romeinse Rijk, dat mede viel door decadentie, wanbeleid en eeuwenlang focus op verkeerde zaken en zelfverrijking, dan zijn dit de eerste landen die in de nieuwe donkere Middeleeuwen vallen.
Landen die afvallen: Canada, Zweden, Duitsland, België, UK
Ten tweede kijk ik dan naar het klimaat: droge landen of koude landen vallen ook af. Veel te duur of te intensief om hier iets te beginnen.
Landen die afvallen: Alaska, Groenland, IJsland, Noorwegen, Finland, Australië, Portugal, Griekenland, 90% van Rusland
Ten derde kijk ik dan naar landen die qua cultuur te ver weg staan om enigszins te kunnen integreren:
Landen die afvallen: geheel Afrika, geheel Azië, Midden-Oosten.
Ten vierde kijk ik naar daglicht in de winter. Ik wordt hier in Nederland al depressief van die korte, sombere dagen in december en januari. Nog verder noordelijk wordt dit probleem nog groter:
Landen die afvallen: Denemarken, Schotland, Baltische Staten, Polen, 90% van Rusland
Ten vijfde kijk ik naar de stabiele situatie in een land. Multiculti is (in mijn ogen) in elk geval een risicofactor. Syrië, Irak, Jemen en Afghanistan zijn allemaal multicultureel en geen voorbeelden van stabiliteit. Net als het voormalige Joegoslavië. Dus geen landen met interne spanningen:
Landen die afvallen: Oekraine, Bosnie, Moldavië, Kaukasuslanden, metropolen (maar die zou toch al niemand overwegen als BOL).
Ten zesde kijk ik naar de corruptie in een land. Hoe corrupter, hoe meer kans dat jij waarschijnlijk constant slachtoffer wordt van bendes, afpersers, politie etc.
Landen die afvallen: Midden- en Zuid-Amerika (m.u.v. Chili, Costa Rica en wellicht Uruguay), Albanië, Kosovo, Roemenië en Bulgarije.
Zoals je ziet valt er bijzonder veel af. Dan blijven er wat mij betreft nog een aantal landen over, die mogelijk een toevluchtsoord zouden kunnen zijn:
1. Verenigde Staten: liep in eerste instantie ook voorop in zelfvernietiging, maar ik hoop dat Trump en aanhangers orde op zaken kan stellen, zodat gezond verstand hier weer de overhand krijgt. Pas na 2020 denk ik dat we meer weten.
2. Frankrijk: Nu nog op het pad van zelfvernietiging onder Macron, maar sinds de gele hesjes heb ik (een beetje) hoop dat dit land misschien nog iets wordt. Als gezond verstand overwint, waarschijnlijk mijn nummer 1.
3. Zwitserland: Veilig, maar duur en door EU geïsoleerd. Als EU valt, valt Zwitserland toch mee;
4. Oostenrijk: Interessant, maar even aankijken hoe lang ze EU-kritische koers aan durven houden en aan durven sluiten bij Oost-Europa;
5. Spanje: droog, maar vooral in noorden (Costa Verde) wellicht mogelijkheden tot landbouw. Spanje loopt helaas gewoon mee in de liberaal-globalistische dodenmars (maar niet voorop);
6. Italië: met de nieuwe rechtse regering ineens interessant geworden. Klimaat is prima. Risico: financiële ineenstorting
7. Tsjechië: gezond verstand, goed klimaat, alternatief dat het dichtstbij ligt. Taal is lastig.
8. Slowakije: idem als Tsjechië, maar 400 kilometer verder.
9. Hongarije: idem als Tsjechië, maar 500 kilometer verder. Zomers zijn erg heet en taal is bijzonder lastig (staat compleet los van andere talen, behalve Fins);
10. Slovenië: idem als Tsjechië, maar durft zich iets minder EU-kritisch te tonen.
11. Kroatië: Klimaat is goed, EU-kritisch, maar er leeft veel nazisme in het land (waarom weet ik niet?).
12. Servië, Montenegro, Macedonië: zijn wel EU-kritisch, klimaat is ook redelijk, maar arm. Deze landen zijn de speelbal tussen NAVO en Rusland en staan momenteel zwaar onder druk.
13. Rusland: Interessant door de uitgestrektheid, al is 90% van het land onbruikbaar en te donker in de winter. Enige interessante gebied is nabij Rostov en Sochi. Echter: Oekraine ligt vlak in de buurt en het gebied kan zomaar in een oorlogszone veranderen als NAVO oorlogje wilt gaan spelen. Qua geopolitieke situatie (tegen globalisme) is Rusland echter een van de veiligste opties, maar enkel als plan Z (als geen enkel ander gebied meer veilig is);
14. Nieuw-Zeeland: Klimaat en taal zijn OK. Het nadeel is dat meer en meer liberale Amerikanen visums aanvragen hier. Iets zegt me dat Nieuw-Zeeland in de toekomst het pad van de zelfvernietiging wil gaan kiezen. Daarnaast zal het een loeidure investering zijn: ver weg, alles moet je opnieuw kopen,...
15. Chili: Rijkste land van Zuid-Amerika, durft te kiezen voor zichzelf en goed klimaat;
16. Costa Rica: rijkste land van Midden-Amerika, opmerkelijk stabiel. Maar wel omringd door Nicaragua en Panama.
17. Uruguay: Geen toerisme, heel veel ruimte, relatief stabiel en onopvallend.
18. Ierland: Klimaat prima (voor landbouw), geïsoleerd, maar wel onder invloed van zelfvernietigend UK. Niet EU-kritisch, dus niet het beste alternatief.
19. Falklands: dit is een onderdeel van de UK, maar ligt ter hoogte van Zuid-Argentinië en er wonen maar 5000 mensen op 12.000 km2. Klimaat lijkt op dat van Shetland-eilanden, maar verschil dag/nacht in winter is veel kleiner. En... zuidelijk halfrond. Voor de echte avonturier. Het land staat in elk geval op mijn bucketlist om ooit te bezoeken.
Dan heb ik alles gehad, denk ik. En dan weet ik het dus nog steeds niet... Met elk land lijkt wel iets te zijn wat me weerhoudt.