Laatst bewerkt:
Op het oude forum was ik op de valreep een topic gestart over een eenwielige wandel aanhanger. Ik had een oogje op de Monowalker Fatmate maar deze lijkt voorlopig nog niet leverbaar te zijn. Dus wat doe je dan..... dan koop je een Radical Design Wheelie. Dus niet. Dan bouw je hem zelf :thumbsup:
De afgelopen weken ademt huize FKAGB dus wandelkar. Dit soms tot grote frustratie van fkaprinsesje, die het wat aandacht betreft moet afleggen tegen een dikzak en een stapel aluminium buizen maar dat terzijde.
Goed zelf bouwen dus maar de looks van de Monowalker staan me wel aan. Ik ging dus op zoek naar een soortgelijk wiel en vond vlak in de buurt een winkel die zogenaamde fatbikes verkoopt. Na een paar mails over en weer kon ik een wiel met een paar krasjes en een voorvork ophalen. Door de lichte schade kon ik het wiel wat goedkoper krijgen. Blij als een kind ging ik weer naar huis met in de kofferbak de eerder genoemde dikzak.
En hij is best wel fat. 10 centimeter. Whoei en pas op voor de eerste die een lollige opmerking maakt over hoe ik blij ik ben met 10 centimeter, het is 10 centimeter dik. De velg is 20" voor voldoende bodemvrijheid.
Toen begon het grote denken over het bed van de aanhanger. Hoe ga ik het ding aan de voorvork vastmaken. Nu kun heel lang nadenken maar ook gewoon beginnen. Ik heb dus wat aluminium besteld, contact opgenomen met een lasbedrijf en ben gaan boren, zetten en zagen.
Afgelopen vrijdag was ik bijtijds klaar met alle spullen en ik belde de lasser of ik het even langs kon brengen. Dat kon gelukkig en eenmaal aangekomen zette ik alle delen in elkaar om hem te laten zien hoe het gaat worden. Natuurlijk helemaal niet om hem aan te sporen meteen de lastoorts te pakken Gelukkig snapte hij mijn hint en zei dat hij het meteen wel even ging aanhechten. Niet geheel toevallig lag er een laskap in mijn auto dus kon ik lekker meekijken. Wat is dat TIG lassen toch mooi. Blijkbaar werkte mijn enthousiasme aanstekelijk (of wilde hij me kwijt zijn) dus terwijl ik met mijn neus bovenop het laswerk zat heeft de beste man het laswerk meteen helemaal afgemaakt. Hierdoor stond ik anderhalf uur later weer buiten met een frame voor de aanhanger.
Het bed op de lastafel.
Aluminium smelten.
Klaar.
Dit is voor nu even de stand van zaken. Ik zou natuurlijk geen FKAGB zijn als ik niet denk dat ik deze aanhanger beter ga maken dan het "origineel" dus zijn een paar zaken anders dan bij de Monowalker Fatmate. Het wordt geen 1 op 1 kopie. De komende week richt ik me op het aanpassen van de achtervork zodat ik deze aan het bed kan bevestigen. Daarnaast ga ik aan de dissel werken. Een deel van het materiaal heb ik daarvoor al in huis. Vanaf 2 januari is de lasser weer terug van vakantie en dan kan hij de dissel in elkaar lassen. Ik wil de kar de eerste week van januari af hebben. Dan twee weken proefdraaien en dan naar de poedercoater. Dan kan hij mooi mee op het tripje van eind februari.
Aanvulling. Het harnas heb ik inmiddels ook al. Van het Belgische leger en perfect voor het doel. De karabijnhaken voor de bevestiging zijn ook binnen, deze zijn van het merk Kong type Frog. Erg mooi spul. En ik weet ook al hoe ik de bevestiging aan de vork ga doen, daarover later meer.
De afgelopen weken ademt huize FKAGB dus wandelkar. Dit soms tot grote frustratie van fkaprinsesje, die het wat aandacht betreft moet afleggen tegen een dikzak en een stapel aluminium buizen maar dat terzijde.
Goed zelf bouwen dus maar de looks van de Monowalker staan me wel aan. Ik ging dus op zoek naar een soortgelijk wiel en vond vlak in de buurt een winkel die zogenaamde fatbikes verkoopt. Na een paar mails over en weer kon ik een wiel met een paar krasjes en een voorvork ophalen. Door de lichte schade kon ik het wiel wat goedkoper krijgen. Blij als een kind ging ik weer naar huis met in de kofferbak de eerder genoemde dikzak.
En hij is best wel fat. 10 centimeter. Whoei en pas op voor de eerste die een lollige opmerking maakt over hoe ik blij ik ben met 10 centimeter, het is 10 centimeter dik. De velg is 20" voor voldoende bodemvrijheid.
Toen begon het grote denken over het bed van de aanhanger. Hoe ga ik het ding aan de voorvork vastmaken. Nu kun heel lang nadenken maar ook gewoon beginnen. Ik heb dus wat aluminium besteld, contact opgenomen met een lasbedrijf en ben gaan boren, zetten en zagen.
Afgelopen vrijdag was ik bijtijds klaar met alle spullen en ik belde de lasser of ik het even langs kon brengen. Dat kon gelukkig en eenmaal aangekomen zette ik alle delen in elkaar om hem te laten zien hoe het gaat worden. Natuurlijk helemaal niet om hem aan te sporen meteen de lastoorts te pakken Gelukkig snapte hij mijn hint en zei dat hij het meteen wel even ging aanhechten. Niet geheel toevallig lag er een laskap in mijn auto dus kon ik lekker meekijken. Wat is dat TIG lassen toch mooi. Blijkbaar werkte mijn enthousiasme aanstekelijk (of wilde hij me kwijt zijn) dus terwijl ik met mijn neus bovenop het laswerk zat heeft de beste man het laswerk meteen helemaal afgemaakt. Hierdoor stond ik anderhalf uur later weer buiten met een frame voor de aanhanger.
Het bed op de lastafel.
Aluminium smelten.
Klaar.
Dit is voor nu even de stand van zaken. Ik zou natuurlijk geen FKAGB zijn als ik niet denk dat ik deze aanhanger beter ga maken dan het "origineel" dus zijn een paar zaken anders dan bij de Monowalker Fatmate. Het wordt geen 1 op 1 kopie. De komende week richt ik me op het aanpassen van de achtervork zodat ik deze aan het bed kan bevestigen. Daarnaast ga ik aan de dissel werken. Een deel van het materiaal heb ik daarvoor al in huis. Vanaf 2 januari is de lasser weer terug van vakantie en dan kan hij de dissel in elkaar lassen. Ik wil de kar de eerste week van januari af hebben. Dan twee weken proefdraaien en dan naar de poedercoater. Dan kan hij mooi mee op het tripje van eind februari.
Aanvulling. Het harnas heb ik inmiddels ook al. Van het Belgische leger en perfect voor het doel. De karabijnhaken voor de bevestiging zijn ook binnen, deze zijn van het merk Kong type Frog. Erg mooi spul. En ik weet ook al hoe ik de bevestiging aan de vork ga doen, daarover later meer.