• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wandelkar

@J.J voor nu is het tuigje voldoende heb ik het gevoel. Mocht ik iets steviger willen, dan heb ik ook nog een Tatonka Lastenkraxe. Daar zit een serieus lekker dragend harnas aan.

Net even een klein rondje gelopen. Een kilometer of 6 om het een en ander te proberen en het valt me niet tegen. Je voelt dat er wat aan je hangt maar hinderlijk is het niet. Met een rugzak ben ik toch vaak op zoek naar de juiste houding. Met de kar kan ik gewoon recht blijven lopen alsof ik niks draag omdat het meeste gewicht naar mijn heupen gaat. Daarnaast had ik de trekstangen netjes gecentreerd dus kon ik hele stukken lopen zonder de kar beet te houden. Zelfs een stoepje op zonder handen ging heel goed. Daarnaast nog een paar kleine stukje offroad met een kleine hindernis. Ook dat ging lekker. Tot op heden positief dus. Hopen dat ik van de week een wandeling van 23 kilometer kan maken.

Ik heb ook nog even gewogen. De kar inclusief de tas geeft 7,5 kilo gewicht op mijn lichaam. De tas is licht in verhouding met de kar. De tas weeg 12 kilo. De kar 9,5. Zodra de lading zwaarder wordt veranderen de verhoudingen in positieve zin, zeker straks met de bagagedrager.

En dan nog de foto's in het wild. Inclusief wat bewegend materiaal. De rammel die je hoort op de video is de remklauw. Die had ik nog niet vast gedraaid :fluit:

bYWWeZEl.jpg


sRbo743l.jpg




Nu zie je pas dat het een serieus mooi WIEL is haha . Breedt genoeg voor het te dragen gewicht .
Een test op oa zo'n Pieterpad met al zijn terrein verschillen en heuse ongemakken zal de doorslag geven omtrent ontwerp en eventuele verbeteringen .
Ben benieuwd .
 
@frans81, het ontwerp an sich is al goed doorgetest. Het is een kopie van de Monowalker Fatmate. Als je op YouTube zoekt vind je een heel uitgebreide review waar de kar het flink zwaar te verduren krijgt.

Wij gaan zo weer voor een rondje. Omdat het gisteren zo lekker ging heb ik zojuist 10 kilo gewicht aan de tas toegevoegd. De tas weegt nu 22 kilo. Het gewicht op de dissel is toegenomen naar iets over de 11 kilo. Dat zijn heel goede cijfers. Ik heb het gewicht netjes verdeeld. Twee schijven van 2 kilo onderin, twee in het midden en een bovenin. Totaal gewicht is nu net iets boven de 30 kilo. Het plan is een rondje van 10 kilometer te doen.
 
@frans81, het ontwerp an sich is al goed doorgetest. Het is een kopie van de Monowalker Fatmate. Als je op YouTube zoekt vind je een heel uitgebreide review waar de kar het flink zwaar te verduren krijgt.

Wij gaan zo weer voor een rondje. Omdat het gisteren zo lekker ging heb ik zojuist 10 kilo gewicht aan de tas toegevoegd. De tas weegt nu 22 kilo. Het gewicht op de dissel is toegenomen naar iets over de 11 kilo. Dat zijn heel goede cijfers. Ik heb het gewicht netjes verdeeld. Twee schijven van 2 kilo onderin, twee in het midden en een bovenin. Totaal gewicht is nu net iets boven de 30 kilo. Het plan is een rondje van 10 kilometer te doen.

Ik twijfel er eigenlijk geen moment aan dat het allemaal goed doordacht is .
Volg het al vanaf het begin .
Maar sommige hindernissen kunnen echter weer aanzetten tot een modificatie van een al doordacht en bewezen ontwerp .
Ik vind het nu al " TOP " .
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien kun je de hole pijpjes gebruiken voor opslaan van medicatie en andere belangrijk klein spul goede afsluit doppen zijn vast wel te verkrijgen.

De band regelmatig met siliconenspray in spuiten.

Wij hebben zeer goede ervaring met siliconenspray, we hebben jaren een Oldtimer gehad en hield de rubbers verbazingwekkend soepel en als nieuw, alles wat aan het T3-campetje aan rubber zat werd er mee gehandeld.

In mijn 65 jaar is er één keer een fiets gestolen, deed het altijd met de beste slot vast aan een paal of hek,,,,, misschien ook een goed idee voor jou wandelkar.

Heel misschien voor je te gebruiken, de hand rem van een rollator heeft een remklem mogelijkheid, het kan mooi van pas komen je kan het er zo opzetten bekijk maar eens zo'n rem,,,, er zijn mensen genoeg die er mee rond lopen.
 
Gefeliciteerd @FKAGB dat ziet er goed uit.
Het is niet aan mij om jou te wijzen op fouten en of kinder ziekten.
Dat zal de ondervinding wel uitwijzen.
Ik heb al tientallen prototypes van allerlei apparaten gemaakt en er komt altijd wat boven water wat beter kan.
Maar jij ben slim en handig genoeg om die op te lossen.
Doe zo verder.
 
Misschien kun je de hole pijpjes gebruiken voor opslaan van medicatie en andere belangrijk klein spul goede afsluit doppen zijn vast wel te verkrijgen.

De band regelmatig met siliconenspray in spuiten.

Wij hebben zeer goede ervaring met siliconenspray, we hebben jaren een Oldtimer gehad en hield de rubbers verbazingwekkend soepel en als nieuw, alles wat aan het T3-campetje aan rubber zat werd er mee gehandeld.

In mijn 65 jaar is er één keer een fiets gestolen, deed het altijd met de beste slot vast aan een paal of hek,,,,, misschien ook een goed idee voor jou wandelkar.

Heel misschien voor je te gebruiken, de hand rem van een rollator heeft een remklem mogelijkheid, het kan mooi van pas komen je kan het er zo opzetten bekijk maar eens zo'n rem,,,, er zijn mensen genoeg die er mee rond lopen.
Goed idee om de buisjes te gebruiken voor opslag van wat klein spul. Met name de nieuwe handgrepen gaan best wat ruimte bieden. De rem is al in voorzien. Er zit een mooie schijfrem op. Deze ga ik gebruiken in combinatie met een duimversteller die werkt op frictie. Hierdoor kan ik de rem er helemaal op zetten, maar ik kan hem ook een beetje laten slepen. Handig bij lange afdalingen. Eenmaal instellen en pas beneden hoef ik hem er dan weer af te halen.

@Flos, thanks en je hebt helemaal gelijk met het bovenkomen van problemen. Als ik vanuit het niets bouw dan hou ik er al rekening mee dat ik twee keer ga bouwen. Gelukkig heb ik nu goed af kunnen kijken waardoor de "schade" beperkt lijkt te blijven tot een setje nieuwe trekstangen. In ieder geval heb ik er genoeg vertrouwen in om er mee op pad te gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
Laatst bewerkt door een moderator:
Handig bij lange afdalingen. Eenmaal instellen en pas beneden hoef ik hem er dan weer af te halen.
Tja nu je het toch over afdalingen hebt, je moet dat eerst aomhoog.
Er zijn rolstoelen waar je een stuur met elektromotor in het wiel op kunt klikken, een vernuftig systeem en aardig licht en compact.
Als je nu je nog nieuw wanderkar zou willen verkopen aan de preppers die in de rij om het te kopen kan dit je volgende project zijn, met de elektromotorwiel en een lichtpannel op je rug(zak) om de accu's vol te houden, het geheel kan je dan ook weer gebruiken om andere apparaten op te laden.


[MOD] Quotes gefixed [MOD]
 
Elektrisch ondersteund gaat me wat te ver. Overigens zou er een makkelijker manier zijn. Een elektromotor in het wiel die de beweging detecteert en dan zelfstandig gaat ondersteunen. Zit ook in elektrisch ondersteunde handbediende rolstoelen. Bijvoorbeeld voor mensen die minder kracht hebben in een hand.

Ik vraag me af hoeveel van dit soort dingen verkocht kunnen worden. Goedkoop gaat het nooit worden en dat zit hem met name in het wiel. Heb al zitten denken om er een te maken op basis van een gangbaar 26" mountainbike wiel. Maar dat zit nog in mijn hoofd :fluit:
 
Heb jij een lichte uitvinders gave???
Mwah. Ik vind het leuk om te kijken naar praktische problemen en hoe die opgelost kunnen worden. Soms neem ik iets wat bestaat en maak ik een, in mijn ogen, verbeterde versie. Soms maak ik iets wat nog niet bestaat. Helaas zijn het vaak dingen die zo beperkt toepasbaar zijn dat een echt commercieel succes er nog niet van gekomen is.

Neem deze kar. Stel dat ik hem voor 200 euro zou kunnen bouwen. Ik heb namelijk al een idee om het aantal onderdelen flink te verminderen zonder aan kwaliteit in te boeten. Dan zou ik ze voor 400 euro in de markt kunnen zetten. Hoeveel kunnen er verkocht worden? Max 50 denk ik voor die prijs. Dat is het me niet waard als ik denk aan alle goede die je hebt met KvK, garantie enzovoorts.
 
Een spatbord zou ik voorzien. Om mijn rugzak die er opligt te beschermen. Een achterlichtje. En een rode reflector.
 
Een spatbord zou ik voorzien. Om mijn rugzak die er opligt te beschermen. Een achterlichtje. En een rode reflector.
Het spatbord overweeg ik nog. Ik wil eerst even testen hoe het nu gaat omdat ik eigenlijk verwacht niet hard genoeg te lopen om het water heel hoog op te laten spatten.

Het achterlicht komt er wel, maar ik denk dat ik twee achterlichten moet nemen. Een witte en een rode. De gedachte hierachter is dat ik het liefst tegen het verkeer in loop. Als ik dan alleen een rood achterlicht heb, kan een achterop komende fietser denken dat hij iemand gaat inhalen. Dat doe je natuurlijk linksom, maar daar is in mijn geval de berm :fluit:. Met een wit achterlicht kan een achterop komende fietser denken dat hij een tegenligger heeft waardoor hij wel aan de juiste kant passeert. Voor de plaatsen waar ik niet aan de verkeerde kant kan lopen moeten de lampjes dan omgedraaid zijn. Daar moet ik dus nog iets handigs op bedenken in de vorm van een makkelijk draaibaar lampje, omdat het moment van wisselen nogal vaak kan voorkomen.

Wat wel een onmisbaar ding is, is een achteruitkijk spiegeltje. Door het harnas en de trekstangen kan ik niet heel makkelijk draaien om te kijken of er verkeer achterop komt. Een aangezien ik net zo graag zie wat er achter me gebeurt als wat er voor gebeurt komt er een klein spiegeltje aan de kar.
 
Uit ondervinding weet ik dat water opspat als je met een kruiwagen op een nat wegdek rijd. Dan zal het vermoedelijk bij jou ook zo zijn. Het tipe band doet er veel natuurlijk veel aan.
 
Gisteren eindelijk wat langer met de kar gelopen. En met het hogere gewicht. Afgelopen zondag regende het en aangezien de achtervork nog niet gespoten is wil ik er nog niet mee in de regen lopen.

Gisteren krap 9 kilometer gelopen in ongeveer 1:40 uur. Op zich een behoorlijk tempo en dat ging heel comfortabel. Geen last van mijn schouders en ook op mijn heupen is het tuigje niet hinderlijk. Vandaag geen spierpijn of pijntjes op andere plekken waar het tuigje had kunnen knellen. Normaal voel ik het een dag later wel als ik twee uur met een tas van 22 kilo heb gelopen. Ik hoop dat ik aankomende vrijdag de versterkte trekstangen kan monteren. In ieder geval moet de bagagedrager vrijdag op zijn plaats zitten. Die wordt vandaag bezorgd. Ik ga het gewicht dan opvoeren naar 35 kilo. Met dat gewicht wil ik dan de komende tijd gaan trainen. Dan kan er voor de wandeling weer 10 kilo af maar dan heb ik niet het probleem dat ik met een te lichte wagen getest heb. Die 35 kilo wil ik overigens ook omdat de kar ook een soort van BOV moet worden. Mocht ik te voet weg moeten dan is het wel prettig dat er wat meer spul mee kan.

@Flos, je hebt wel een punt. Ik heb gisteren nog even op mijn gemak zitten kijken en denk dat ik wel redelijk makkelijk een spatbord kan integreren. Als de bagagedrager zit ga ik daar nog eens naar kijken. Ik heb nog een mooi stukje aluminium plaat liggen waar ik wat van kan maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
@FKAGB : er zijn van die plastic mountainbike schermen. Die wegen niets. Volgens mij verkoopt de action die ook.
Klopt. Puntje is dat een mountainbikeband ongeveer 5-6 centimeter breed is. Mijn bandje is ruim 10 centimeter breed. Nu zijn er kant en klare fatbike spatborden maar die moet je aan een zadel of framebuis hangen en die heb ik natuurlijk niet. Wat wel gedaan word is gewoon een stuk uit een emmer met de juiste diameter snijden. Dan heb je volledig de vrijheid over de breedte van het spatbord.
 
Misschien een spatbord van een ouderwetse autopet?
Ook dat gaat niet passen. Fatbike wielen zijn wat dat betreft wel een klasse apart. Onderdelen en accessoires komen nu langzaam op de markt, maar het is nog erg beperkt. Ik verwacht met een jaar of vier wel dat de fatbike is ingeburgerd en dat de onderdelen ook beter verkrijgbaar zijn. Op dit moment is het nog echt een nice en dat merk je ook aan de prijzen. Mogelijk wordt een komend model uitgevoerd met een mountainbike wiel. Daarvoor is veel meer te krijgen.

De bagagedrager heeft echter een dubbele beugel die gemonteerd gaan worden aan de hoekplaat waar de tas op rust. Daarmee ontstaat een mooie brug tussen de hoekplaat en de bagagedrager. Hieraan kan ik dan mooi een zelfgemaakt spatbord monteren die het gat afdicht. Dat kan een simpel plaatje aluminium zijn wat in de juiste hoek gebogen wordt. Dat kan ik op de wals doen om een mooie bocht te krijgen. Mooi felsrandje eraan en het is klaar.
 
Misschien een ideetje dat wanneer je creatie helemaal klaar is en getest om je bouwtekening hier op het forum te koop te zetten (zo pak je weer iets terug van de kosten).

Ik zou daar zeker wel geld voor over hebben.

Het origineel is niet te koop in Europa en naar Nederland halen is veel te duur.

Zelf bouwen is de beste optie en waarom het wiel opnieuw uitvinden als een ander dat al perfect heeft gedaan.

Je kan in ieder geval trots zijn, het ziet er super uit.:thumbsup:
 
Terug
Bovenaan