Loreen
Last (wo)man standing
Preppen is voor mij vooral gekoppeld aan verantwoordelijkheid, en voor mij persoonlijk is verantwoordelijkheid dan weer vooral gekoppeld aan mijn kinderen. Voordat ik kinderen kreeg had ik vooral de instelling van "ach ik zie wel", ook nu bij zaken die alleen mij aangaan wil ik dat nog wel eens denken. In het ergste geval ben ik zelf de dupe als het minder uitpakt, tja, eigen schuld dikke bult toch? Op het moment dat ik moeder werd had ik echter opeens iemand die afhankelijk was van mij, waar IK verantwoordelijk voor was. Zelf zonder *weet ik veel wat* zitten, tja jammer dan, maar als je kind door jou zonder eten/drinken/luiers/noem maar op zit, dat is wel even andere koek. Dat besef breidde zich steeds verder uit, want ik was niet alleen verantwoordelijk voor eten en drinken, maar ook voor veiligheid en zekerheid. En dan niet alleen op een doorsnee dag onder doorsnee omstandigheden, maar ook op uitzonderlijke dagen onder uitzonderlijke omstandigheden.
Misschien was ik ook wel ooit volwassen geworden als ik nooit kinderen had gehad, had ik dan ook verantwoordelijkheid genomen, was ik dan ook prepper geworden. Dat ik ooit las over CME's en hou van moestuinieren staat denk ik los van de kids. Waarschijnlijk was ik dan ook gaan preppen voor andere familieleden, had ik voor hen willen zorgen.
Maar mijn kinderen hebben wel een verantwoordelijkheidsgevoel in me aangewakkerd dat ik anders nooit gehad zou hebben, niet in deze mate. Het is MIJN verantwoordelijkheid om voor ze te zorgen. Óók als, bijvoorbeeld, de stroom uitvalt. Doordat ik alleenstaand moeder ben en er geen vader in beeld is, is dat gevoel wellicht nog meer versterkt. En ja, dan sta je ineens in the middle of nowhere in Zweden met twee kids en 3 rugzakken, omdat je denkt dat het goed is om een bug out te oefenen. Ach, elke gek z'n gebrek toch?
Misschien was ik ook wel ooit volwassen geworden als ik nooit kinderen had gehad, had ik dan ook verantwoordelijkheid genomen, was ik dan ook prepper geworden. Dat ik ooit las over CME's en hou van moestuinieren staat denk ik los van de kids. Waarschijnlijk was ik dan ook gaan preppen voor andere familieleden, had ik voor hen willen zorgen.
Maar mijn kinderen hebben wel een verantwoordelijkheidsgevoel in me aangewakkerd dat ik anders nooit gehad zou hebben, niet in deze mate. Het is MIJN verantwoordelijkheid om voor ze te zorgen. Óók als, bijvoorbeeld, de stroom uitvalt. Doordat ik alleenstaand moeder ben en er geen vader in beeld is, is dat gevoel wellicht nog meer versterkt. En ja, dan sta je ineens in the middle of nowhere in Zweden met twee kids en 3 rugzakken, omdat je denkt dat het goed is om een bug out te oefenen. Ach, elke gek z'n gebrek toch?