• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat als de euro valt? De Tweede Kamer mag de noodplannen inzien

@Hermanusb Al je vermogen in één product is inderdaad een dwaas besluit (upc aandelen, goud, euro, noem het maar). Beurzen zullen altijd reageren op grote ontwikkelingen in de wereld zoals een conflict in Oekraïne of Taiwan. Daarnaast zie je scherpe prijsdalingen in aandelen als het winsttarget een kwartaal niet wordt gehaald (zie Nvidia, ASML etc.). De meeste Amerikaanse bedrijven zijn momenteel gewaardeerd op 28x hun winst wat volslagen bezopen is.

Dit is echter een symptoom. De kwaal? De geldprinter die voortdurend wordt aan geslingerd en onbetaalbare staatschulden. Al jaren geldt de Amerikaanse staatslening als veilige haven, maar zelfs een blinde ziet dat dit niet meer terug te betalen valt. Euro idem en heeft ook nog eens een minder lange houdbaarheid dan de $.

Bereid je voor, de zeepbel gaat binnenkort barsten.

Groeten van een oud bankier.

Laatst bewerkt:
Hoi @Ulixes
Aan wat voor tijdsbestek denk je dan.

De zeepbel staat al sinds de kredietcrisis van 2007/2008 op barsten.
Met behulp van "Quantitative Easing", het onbeschroomd en onverantwoord verruimen van de geldhoeveelheid, vooral ten behoeve van banken, hebben Centrale Banken tot dusver weten te voorkomen dat Banken failliet gingen en het hele financiële systeem crashte.

Het duurde nog een paar jaren, voordat het onvermijdelijke gevolg - prijsinflatie - de kop op stak. Er was meer "geld" in omloop, maar niet meer goederen of diensten, zodat die meer "geld" gingen kosten.

Die bikkelharde waarheid werd aanvankelijk afgedaan als een "voorbijgaand fenomeen", totdat het eenieder duidelijk werd, dat het "tijdelijke" blijvend was. Pas toen verhoogden de Centrale Banken de rentevoet, om de kredietverruiming te beperken.

De hogere kosten voor krediet bleek nadelig voor industrie en innovatie, wat de economische groei in krimp deed omslaan. Om een dreigende recessie of depressie tegen te gaan, zijn de Centrale Banken in het afgelopen jaar door de knieën gegaan en hebben de rentevoeten stapsgewijs wat verlaagd.

Intussen bleek dat sinds de Covid crisis, waarna veel kantoorwerkers zijn gaan thuis werken, dat veel kantoorgebouwen, die met geleend geld zijn betaald, leeg kwamen te staan en dus geen huuropbrengsten meer opleverden.
In 2025 moeten heel wat van die leningen afgelost worden, waarvoor de schuldenaren dan geen geld voor zullen hebben.
Dan blijven heel wat banken zitten met praktisch onverkoopbaar onderpand.

Soortgelijk verhaal met staatsobligaties, waaruit veel reserves bestaan, die banken verplicht zijn aan te houden.
Die staatsobligaties blijken nu helemaal niet zo risicovrij te zijn, als waarvoor ze in de financiële wereld gehouden werden. Landen die veel staatsobligaties van de VS gekocht hadden (dwz geld aan VS uitgeleend) willen die nu liever omzetten in goud, bewaard in eigen land, omdat ze niet het risico willen lopen dat de VS die tegoeden kan "bevriezen", zoals de VS dat met de Russische tegoeden heeft gedaan.

De reserves van banken in staatsobligaties en onroerend goed (vooral kantoorgebouwen) zijn dusdanig minder waard geworden, dat veel Banken, inclusief Centrale Banken, insolvabel zijn geworden en technisch gesproken failliet zijn. Dat geldt niet voor Centrale Banken, want die kunnen naar believen "geld bijdrukken".
In een poging een nieuwe kredietcrisis af te wenden, kunnen Centrale Banke alleen nog de technisch failliete Banken tegemoetkomen door ze opnieuw met hun "bijgedrukt geld" nog weer een poosje overeind te houden.
Opnieuw meer "geld" voor ongeveer dezelfde hoeveelheid goederen en diensten. Dat geeft onvermijdelijk meer prijsinflatie.

Die prijsinflatie leidt tot hogere looneisen, welke betaald moeten worden uit nog hogere prijzen: de zgn loon-prijsspiraal.

Dat is wat we in het komende jaar 2025 kunnen verwachten. Hogere inflatie die door Centrale Banken niet meer te stoppen is, omdat de trukendoos leeg is.

Overheden zullen daar vermoedelijk op reageren door het moeilijker te maken om je bezittingen en spaargelden in een land onder te brengen waar het minder risico loopt aan waarde te verliezen en/of minder belast worden.
De voorgestelde "exit tax" voor emigranten is daar een voorbeeld van. Ook de restricties op het betalen en (belastingvrij) bezitten van contant geld heeft daar denk ik meer mee te maken dan met criminele witwas maatregelen. De criminele gemeenschap heeft inmiddels zijn eigen "ondergrondse" bankencircuit.

Samengevat maakt 2025 een goede kans waarop een onvermijdelijke komende hyperinflatie gaat acceleren.
Aan de forse stijging van de goudprijs in 2024, met goud als echt geld en toetssteen voor koopkrachtwaarde van het "geld", is te zien dat je contanten en banktegoeden in 2024 zo'n 25 procent minder waard zijn geworden.
Dat is heel andere koek dan de inflatiecijfers die het CBS als inflatiecijfer produceert.

Preppig Nieuwjaar allemaal ! ...

Oplettende preppers hebben dus in voorgaande jaren het meeste van hun geld dus al van de bank gehaald en daar bv edelmetalen en een BOL van gekocht ;)

De zeepbel staat al sinds de kredietcrisis van 2007/2008 op barsten.
Met behulp van "Quantitative Easing", het onbeschroomd en onverantwoord verruimen van de geldhoeveelheid, vooral ten behoeve van banken, hebben Centrale Banken tot dusver weten te voorkomen dat Banken failliet gingen en het hele financiële systeem crashte.

Het duurde nog een paar jaren, voordat het onvermijdelijke gevolg - prijsinflatie - de kop op stak. Er was meer "geld" in omloop, maar niet meer goederen of diensten, zodat die meer "geld" gingen kosten.

Die bikkelharde waarheid werd aanvankelijk afgedaan als een "voorbijgaand fenomeen", totdat het eenieder duidelijk werd, dat het "tijdelijke" blijvend was. Pas toen verhoogden de Centrale Banken de rentevoet, om de kredietverruiming te beperken.

De hogere kosten voor krediet bleek nadelig voor industrie en innovatie, wat de economische groei in krimp deed omslaan. Om een dreigende recessie of depressie tegen te gaan, zijn de Centrale Banken in het afgelopen jaar door de knieën gegaan en hebben de rentevoeten stapsgewijs wat verlaagd.

Intussen bleek dat sinds de Covid crisis, waarna veel kantoorwerkers zijn gaan thuis werken, dat veel kantoorgebouwen, die met geleend geld zijn betaald, leeg kwamen te staan en dus geen huuropbrengsten meer opleverden.
In 2025 moeten heel wat van die leningen afgelost worden, waarvoor de schuldenaren dan geen geld voor zullen hebben.
Dan blijven heel wat banken zitten met praktisch onverkoopbaar onderpand.

Soortgelijk verhaal met staatsobligaties, waaruit veel reserves bestaan, die banken verplicht zijn aan te houden.
Die staatsobligaties blijken nu helemaal niet zo risicovrij te zijn, als waarvoor ze in de financiële wereld gehouden werden. Landen die veel staatsobligaties van de VS gekocht hadden (dwz geld aan VS uitgeleend) willen die nu liever omzetten in goud, bewaard in eigen land, omdat ze niet het risico willen lopen dat de VS die tegoeden kan "bevriezen", zoals de VS dat met de Russische tegoeden heeft gedaan.

De reserves van banken in staatsobligaties en onroerend goed (vooral kantoorgebouwen) zijn dusdanig minder waard geworden, dat veel Banken, inclusief Centrale Banken, insolvabel zijn geworden en technisch gesproken failliet zijn. Dat geldt niet voor Centrale Banken, want die kunnen naar believen "geld bijdrukken".
In een poging een nieuwe kredietcrisis af te wenden, kunnen Centrale Banke alleen nog de technisch failliete Banken tegemoetkomen door ze opnieuw met hun "bijgedrukt geld" nog weer een poosje overeind te houden.
Opnieuw meer "geld" voor ongeveer dezelfde hoeveelheid goederen en diensten. Dat geeft onvermijdelijk meer prijsinflatie.

Die prijsinflatie leidt tot hogere looneisen, welke betaald moeten worden uit nog hogere prijzen: de zgn loon-prijsspiraal.

Dat is wat we in het komende jaar 2025 kunnen verwachten. Hogere inflatie die door Centrale Banken niet meer te stoppen is, omdat de trukendoos leeg is.

Overheden zullen daar vermoedelijk op reageren door het moeilijker te maken om je bezittingen en spaargelden in een land onder te brengen waar het minder risico loopt aan waarde te verliezen en/of minder belast worden.
De voorgestelde "exit tax" voor emigranten is daar een voorbeeld van. Ook de restricties op het betalen en (belastingvrij) bezitten van contant geld heeft daar denk ik meer mee te maken dan met criminele witwas maatregelen. De criminele gemeenschap heeft inmiddels zijn eigen "ondergrondse" bankencircuit.

Samengevat maakt 2025 een goede kans waarop een onvermijdelijke komende hyperinflatie gaat acceleren.
Aan de forse stijging van de goudprijs in 2024, met goud als echt geld en toetssteen voor koopkrachtwaarde van het "geld", is te zien dat je contanten en banktegoeden in 2024 zo'n 25 procent minder waard zijn geworden.
Dat is heel andere koek dan de inflatiecijfers die het CBS als inflatiecijfer produceert.

Preppig Nieuwjaar allemaal ! ...

Goed verwoord en ik raad iedereen aan dit door te nemen. Enige toevoeging is dat het oude financiële systeem in de komende jaren (2025, 2026, 2027) op zal houden en dat we overgaan naar het nieuwe systeem met een nieuw onderpand. Wat je al mooi aangaf is dat de Amerikaanse staatsobligatie al deze jaren (sinds Bretton Woods) is gebruikt als heilige graal en onderpand maar dit verschuift naar goud. Wat wordt het onderpand? Dat blijft speculeren (goud, bitcoin, co2 certificaten). Wat ik wel weet is dat we een periode in gaan van extreme regeldruk, restricties controle.

Laatste tip: let niet op wat ze zeggen, maar wat ze doen. De overheid en centrale banken laten je geloven dat geld op een rekening houden veilig is en het risico slechts dat van een private bank is (daarom CBDC), maar wat doen ze zelf?
https://www.bloomberg.com/news/arti...nk-buys-more-gold-as-prices-trade-near-record

We gaan het meemaken, vooral kijken wat de VS gaat doen, als ze echr groenland gaan bezetten ofnuit de navo, dan is het financiële systeem een 2de om je zorgen over te maken.
Wat ik wel lees is dat er flink wat btc word opgekocht. Maar goed, dat is wat ik lees, dat zegt niet dat t zo is. Ik hoop het wel crypro markt staat zwaar in de min, komt weinig geld binnen daar de investeerders wachten op Trump.

Laatst bewerkt:
Als de euro valt zal het iedereen veel geld kosten. Want je moet dan weer naar iets anders en je zal niet de beste wisselkoers krijgen. Bij de invoering van de euro was de gulden ook te laag op waarde geschat. Mensen met weinig geld en veel spullen zijn dan het beste af.

We gaan het meemaken, vooral kijken wat de VS gaat doen, als ze echr groenland gaan bezetten ofnuit de navo, dan is het financiële systeem een 2de om je zorgen over te maken.
Wat ik wel lees is dat er flink wat btc word opgekocht. Maar goed, dat is wat ik lees, dat zegt niet dat t zo is. Ik hoop het wel crypro markt staat zwaar in de min, komt weinig geld binnen daar de investeerders wachten op Trump.

Trump wil toch ook een deel van het geld van de VS in bitcoin bewaren? Ik weet ook allemaal niet wat er van waar is, misschien is hij gewoon zichzelf rijker aan het maken met die uitspraken (Musk doet hetzelffde met Dodgecoin volgens mij). Als je daar aan mee wilt doen profiteren moet je vooral opletten wanneer zij er uitstappen volgens mij (en dat zullen ze niet op Foxnews of X aankondigen van te voren).

Maar een crisis is er niet met de euro denk ik, wel een devaluatie en hoge inflatie maar dat is nodig geweest omdat China en daarna de VS dat ook deden. Dan kun je of meedoen of jezelf uit de markt prijzen met je te dure euro. Europa is sterker dan ooit en daardoor ook de euro, vooral door mensen als Trump en Putin zoeken we toch vertrouwde alianties. Als er een crisis komt zal dat niet alleen met de euro zijn, China heeft ook problemen met hun economie, Trump wil de noodtoestant uitroepen (?).

Laatst bewerkt:
Ik volg de koers van de bitcoin vrijwel dagelijks. Na de verkiezing van Trump om Biden op te volgen als president van de VS, heeft de Bitcoin even boven de 100.000 euro gepiekt, maar schommelt sindsdien rond de 92.000 euro. Dus het verhaal dat nu massaal Bitcoin wordt ingekocht, lijkt niet te kloppen. Anders zou er meer volatiliteit te zien zijn. Goud lijkt zich na een aanvankelijke daling zich weer te herstellen. Vandaag de marktprijs even boven de 2.600 euro per troy ounce (31,1 gtram), na een daling tot rond 2.500 euro.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Europa is sterker dan ooit en daardoor ook de euro
???
De euro staat juist heel erg laag tov de dollar, er is bijna pariteit: 1 euro = 1,03 dollar en Europa is niet bepaald sterk te noemen met de hoge schulden, landen zonder regering en economie die op zn gat ligt.

De waarde van de euro (en daarvóór de gulden) zijn al decennia aan t kelderen.
Dat is goed te illustreren aan de waarde van mijn huis in euro's en in goud.

Ik heb mijn huis gekocht in 1995 voor omgerekend €64.500. Dat was in die tijd 176,71 oz goud (goud was ca €365 per oz).
Vorig jaar was de WOZ-waarden van mijn huis € 460.000. Dat is in goud met de prijs van nu 176,99 oz (goud kost nu €2599 per oz).

;)

???
De euro staat juist heel erg laag tov de dollar, er is bijna pariteit: 1 euro = 1,03 dollar en Europa is niet bepaald sterk te noemen met de hoge schulden, landen zonder regering en economie die op zn gat ligt.

Het is een tijdje een stuk meer geweest ja, maar in 2002 was een euro minder dan een dollar.
1736873529897.png
De VS is toen China gaan beschuldigen dat ze kunstmatig hun munt laag hielden. Dat hebben ze een paar jaar geroepen en toen daalde opeens de waarde van de dollar (de periode waar jij mee vergelijkt waarschijnlijk)
1736873570809.png
Nu is inderdaad ook de euro flink gedaald, maar het is nog steeds meer dan een dollar. Ik denk dat het gewoon een correctie is om je niet uit de markt te prijzen.
1736873612601.png

De waarde van de euro (en daarvóór de gulden) zijn al decennia aan t kelderen.
Dat is goed te illustreren aan de waarde van mijn huis in euro's en in goud.

Ik heb mijn huis gekocht in 1995 voor omgerekend €64.500. Dat was in die tijd 176,71 oz goud (goud was ca €365 per oz).
Vorig jaar was de WOZ-waarden van mijn huis € 460.000. Dat is in goud met de prijs van nu 176,99 oz (goud kost nu €2599 per oz).

;)

Mijn ouders hebben hun huis in 76 gekocht en dat is een paar keer over de kop gegaan. Dat is normaal schijnbaar, daarom heb ik ook een huis ;)

Huizenprijzen in Nederland zijn helemaal extreem, ik ben in Belgie gaan wonen. Maar mijn huis is ook met 80.000 euro in waarde gestegen in een paar jaar tijd maar als ik voor die prijs in Nederland kijk vind je niks te koop in een hele gemeente (heb eens gezocht waar mijn ouders wonen). Wat je nu in Belgie ziet is dat isolatie een flinke impact heeft op de waarde van een woning (vroeger was dat een nieuwe keuken ;) ).

Terug
Bovenaan