Waarom prep ik?
Ik prep, omdat ik denk dat de overheid mij niet beschermt tijdens een ramp of crisis. Vaak komen maatregelen en hulp te laat & te weinig.
Black-out
Het falen van het stroom systeem. Meerdere mogelijke redenen waaronder een hackers aanval. Hoeft niet persé als gevolg van een aanval op NL, het kan ook door het lam leggen van kerncentrales in landen om ons heen. Door een domino effect valt ook hier de stroom uit. Ook een '
Solar Storm' of EMP behoort tot de mogelijkheden.
Wanneer het stroomnet uitvalt, is er na 4-7 dagen geen eten meer; grote schaarste. Alles wat in de koelkast zit is op, bedorven en zo ook in de vriezer. In de supermarkten is het op, en vanuit de distributie centra wordt nauwelijks bevoorraad.
Na 1 week krijgen mensen honger. Gaan opzoek naar eten en zijn bereid om geweld te gebruiken om eten te bemachtigen. Of dit nou winkels zijn die worden geplunderd, vee dat wordt gestolen en geslacht of woningen die open worden opengebroken op zoek naar eten.
En zeg nou zelf; als je een kind van 2 en 4 hebt, die janken van de honger omdat ze al 3 dagen niet gegeten hebben, de soep die zij bij de gaarkeuken hebben gekreken is van hen afgepakt. Dan ga je zelf ook opzoek, en naarmate de situatie ernstiger wordt, ben je zelf ook bereid om geciviliseerd gedrag naast je neer te leggen..... Ik tenminste wel....
Gaat de politie te helpen? Je kan ze nieteens bellen... De nationale garde? Wegbezuinigd... Het Korps Mariniers de straat op? Die moeten vanuit Vlissingen komen . Je bent op jezelf aangewezen.
In georganiseerd verband maak je een grotere kans om alles te doorstaan. Samenwerken met de politieman die op de hoek woont, de sport schutter buurman, de marinier die tegenover woont, de loodgieter, monteur en de Prepper.
Voorraden hebben, communicatiemiddelen, wapens (voor jacht en mogelijk zelfverdediging), waterput/pomp, brandstof, gevechtservaring (kickboksen, krav maga, militaire opleiding) en... Een plan gaat mij, mijn gezin, mijn groep helpen en mogelijk redden.
Nationale ramp
Dijken die breken; Nieuwerkerk aan de IJssel ligt 6 meter onder NAP. Mot je verdomd goed kunnen zwemmen, want op het dak van je huis wordt het matig vertoeven. Toevoer van goederen vanuit de haven zit er niet in.... Een hoop mensen die vanuit het Westen van +31 richting het Oosten komen, zonder spullen, eten en drinken.
Gecoördineerde aanslagen:
vuile bom op de haven van Rotterdam, Schiphol, vrachtauto door het publiek in Eindhoven, actieve schooters op Utrecht CS en Het Binnenhof. Allemaal geen hogere wiskunde en de chaos is compleet. Schepje er bovenop door de opblazen van
het gemaal bij Almere en 1,5 miljoen mensen hebben natte voeten. En het land ligt op z'n gat. Daarnaast een groepje ondersteuners die nepnieuws gaan kopen verspreiden.
Geen schip komt de haven van Rotterdam in en alles en routen kan niet 1-2-3 in andere havens lossen. Verkeersinfarct door de spoorwegen die stil liggen, wegennetten overbelast, bevolking in rep en roer want ook op straat niet veilig.
Zelfvoorzienend zijn (voor een bepaalde periode) stelt mij gerust. Het netwerk van HAM-radiographen via dit forum blijft elkaar voorzien van info, preppers groepen houden oren en ogen open en vatten nog een koud biertje omdat ze weten dat zij voorlopig veilig zijn. Dat is waar ik voor prep.