Om op de begin vraag terug te komen,
Alles hangt af van doel en functie van een mes en de kans op verlies (door gebruik, beschadigen of inbeslagneming etc).
Ik heb een aantal jaren geleden een paar handen vol gekocht van de hultafors HVK, messen van rond de 5 euro, deze heb ik overal en nergens slingeren, in elk voertuig, elke gereedschapskist en in mijn G.H.B. een simpel mes bruikbaar voor vanalles en redelijk robuust, ik ben er niet zuinig op en gebruik ze ook als sloopgereedschap, om mee te baronnen etc. Raak ik er eens een kwijt, geen probleem. Dit zijn ook de messen die ik makkelijk uitleen/weggeef.
Worden soms met aandacht geslepen, soms met de haakse slijper, maar net wat er beschikbaar is.
Daarnaast heb ik een dagelijks een (gratis) leatherman PST II op zak mocht ik deze moeten vervangen dan mag me dat tot ongeveer 150 euro kosten, gebruik m dagelijks voor allerlei soorten klusjes. Dit is wel een mes waar ik voorzichtiger mee ben en zuiniger op ben. Wordt regelmatig met aandacht geslepen
In de dagelijkse (boodschapen) rugzak en G.H.B. ook een victorinox zakmes, ook weer voor de precieze klusjes en het fijne werk, ook weer voorzichtig mee en zuiniger op. Worden regelmatig met aandacht geslepen.
Vervangen mag me tot 75 euro kosten
Dan de keuken messen, bedoeld voor dagelijks gebruik op voedsel, variëren van kleine office mesjes tot 26cm voorsnijder van Dreizack en van alles er tussenin, wederom, zuinig op en voorzichtig mee. Regelmatig langs het aanzetstaal en af en toe naar de professionele slijper. Vervangen mag een paar tientjes tot paar honderd euro kosten
Zoals gezegd, alles hangt af van gebruik en risico op verlies e.d.
GreetZ,
pjotr78