Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Tuinders hier gebruiken paardenmest omdat dat gratis is (al gebruiken ze nog veel kunstmest). Niet vanwege infectie gevaar. Dit is voor het eerst dat ik dit hoor. Zelf veel tussen de koeien gezeten en als brokkenpiloot vaak wondjes, schaafplekken waar ook wel koeienmest in kwam. Nooit een infectie van gehad.
Advies is min. 2x/jaar, niet standaard 4 voor een volwassen paard, hangt van de kuddesamenstelling/weidebeheer, etc. af. Vaccinaties influenza worden bij sommige organisaties 2x/jaar geeist, sommige mensen doen het uit paniek/zij zullen het wel weten. Grootste deel ent 1x/jaar en een aantal ook geheel niet of enkel elke 3 jaar tetanus. AB krijg je ook niet zomaar meer tegenwoordig. Wat wel belangrijk is, is dat phenylbutazone(pijnstiller) zonder melding paspoort voorgeschreven wordt, dit is gevaarlijk voor menselijke consumptie en dus hoort zo'n dier niet in de voedselketen thuis.Dat is al een jaar of 15 flink aan banden gelegd. Het is en blijft een hardnekkige dis-informatie dat er bij koeien veel antibiotica gebruikt word, die helaas nog steeds rond gaat. Dus nee, je hoeft niet bang te zijn voor veel antibiotica in koeien mest. Komt nog bij, koeien krijgen een bak minder antibiotica (en andere medicatie) binnen in hun leven dan het gemiddelde sport paard! Ik heb ervaring met beide.
Bij paarden alleen al zit je met 4 x per jaar wormenkuur (wachttijd 2 á 3 weken voor slacht) 2 x per enten (wachttijd 4 weken) Veel mensen laten hun sportpaarden nog enten tegen het rhino en het westnijl virus en tegen droes. Tel daarbij nog AB op voor alle snot neusjes die (ondanks enting) toch nog influenza/droes krijgen. Geloof mij, het gemiddelde paard krijgt heel wat meer medicatie binnen dan de gemiddelde koe.