Persoonlijk zie ik het probleem niet van leven op de pof.....lijkt mij dat mijn VISA die ik heb gelimiteerd op €2500 en dat in de min zou staan, toch een schijntje is i.v.m de 200k hypotheek op mijn naam.....goed dan heb je een huis....moet dat morgen verplicht verkocht worden, dan heb ik er 50k in de min aan mijn broek hangen als ik geluk heb, dan maakt het ook niet meer uit of het 5o of 60k is toch!
Ik koop vanaf dat ik op mijn eigen ben gaan wonen, bijna alles op afbetaling en allerlei lasten betaal ik in termijnen, zolang het binnenkomt kan het er ook weer uit en komt er niks binnen, dan kan het er ook niet uit.....en dan is het zelfs zonder schuld zwaar.
Ik vind niet dat ik mij niet kan beheersen omdat ik op de pof leef, ik kijk er gewoon anders tegen aan en val ik morgen om, dan zoeken ze het maar uit verder.
Dacht nog niet dat het zover is dat je kind(eren) het dan mogen terugbetalen, dan zou ik het namelijk anders doen, al blijft het risico met een hypotheek dan toch ook nog steeds.
Tja, je snapt wel dat ik hier op moet reageren. Toen ik van m'n maatschappelijke voetstukje pleurde, kon ik gelukkig in twee jaar tijd alles rechtbreien financieel gezien en had ik m'n vrijheid terug. NHG kwam na ruim een jaar goed en de belastingschuld van m'n eigen bedrijfje en wat kleins bleef over.
Bovendien, alles op de pof kost gewoon extra geld, rente. Daarnaast heeft je hypotheek waarschijnlijk NHG, je andere schulden niet. Mochten de inkomsten stokken dan wordt zo'n 100 euro schuld bij bol.com oid binnen no-time een veelvoud, tien keer 100 euro bij verschillende partijen is gevaarlijk dat één partij met 1000 euro schuld vanwege de incasso kosten. De WSMP wordt steeds minder vaak uitgesproken, dus ipv drie jaar moet je wellicht veel langer van 40 euro per week leven, nadat alles van waarde onder je kont verkocht is. Regelingen treffen met individuele schuldeisers steeds lastiger, maatschappij is steeds verder verhard. Ze zoeken het uiteindelijk wel voor je uit, maar wel op jouw kosten.
Het kan nog steeds vervelend zijn voor kinderen, want als de ouders een dikke schuld hebben, kunnen zij geen erfenis accepteren en verdwijnen ook memorabilia in de container. Tijdens leven lijkt het me ook erg vervelend dat je geen stuiver meer aan je kind kunt besteden.
'k Ken een stel dat al jaren van 70 euro per week moeten rondkomen en voor het beheer betalen ze 111 euro per maand wat er aan bijdraagt dat ze de komende 250 jaar nog niet uit de schulden zullen zijn omdat WSMP voor hen niet meer mogelijk is. Kinderen zijn uit huis geplaatst door Jeugdzorg, eerst omdat ze geen woning meer hadden, is zo gebleven omdat er puur te weinig geld is om die een adequaat tehuis en zorg te bieden. Het zou niet hoeven, want hun huidige huisje is harstikke netjes, staat alleen op een verloederd vakantiepark.
Eigen schuld, tuurlijk, sleutelen aan auto's op je erf zonder maatregelen, dus olie in de grond, dus 100.000 euro saneringskosten. Betaal dat nog maar eens af met de 35 euro per maand die overblijft. Eenmaal aan de grond is het lastig opkrabbelen. De begane laksheid geeft ze levenslang.
Al heb je maar 5000 euro op de pof her en der open staan, wordt dat wellicht snel 20.000 euro vanwege incassokosten, dan is het verre van zeker of je dat dit leven nog kunt afbetalen. Arbeidsongeschiktheid of langdurige werkeloosheid kan tegenwoordig echt iedereen overkomen. Het sociale vangnet is stevig uitgekleed de laatste 20 jaar, check het eens na voor de gein, wat en vooral hoelang je krijgt van je arbeidsongeschiktheid verzekering voordat je op bijstand niveau belandt.
Geen schulden = vrijheid, Schulden = geleefd worden
Een creditcard kan handig zijn in sommige gevallen, maar niet als je hem op de Amerikaanse manier gebruikt. Dat ben ik helemaal met
@Gamble eens.
Wat ik niet heb, geef ik niet uit en daarnaast een potje aanhouden voor onverwachte uitgaven geeft rust en zekerheid.
Algemeen:
Een CC is echt waardeloos onveilig, een nummer + ccv is voldoende om een betaling te voldoen. Iemand die deze nummers kopieert en hoogstens van vage info van je weet als voor/achternaam en geboortejaar, kan betalingen doen. Die 180 dagen 'op alles' garantie die ze tegenwoordig bieden in landen zoals Nederland waar de CC nooit echt ingeburgerd is, is de laatste stuiptrekking. (Deze garantie geldt echter niet bij verzendig, bv. je retourzending die mysterieus nooit meer gevonden wordt)
Voor op het internet, raad ik aan geen creditcard direct te gebruiken. Je CC nummer + ccv zijn voldoende voor hackers (of mensen die effe achter je computer zitten) om zelf betalingen te verrichten. Verkoop sites als Gearbest, Fasttech en Aliexpres slaan je CC onder je account op, verwijder dat anders is zo'n account het zoveelste lek.
Koppel je CC aan een PayPal account en je betaalt een stuk veiliger. Ideal in NL/Europa, PayPal in de rest van de wereld.