• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wel of geen rijbewijs halen?

Doperwt

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Heeft het nut om een rijbewijs te halen? Mijn mam wil dat ik het wel doe en denkt dat het beter voor mij is, maar zelf zie ik het nog niet zitten en denk dat ik het niet snel ga halen. Ik weet niet of het echt zin heeft en kan vaak wel met iemand mee om iets op te halen. Stel dat er oorlog is, dan denk ik ook niet dat er nog veel benzine over is op den duur en dat een auto ook teveel lawaai maakt.

Wat vinden jullie?

PS: Een scooter rijbewijs vind ik nog wel leuk en zal ik wel durven. 🛵 vroemmmmmm :p

Mamma betaald het voor mij als ik het wil, maar twijfel nog. Ik zou nu wel een scooter willen zodat ik niet telkens moet fietsen.

Gewoon rijbewijs halen.
Niet verder over nadenken en al helemaal geen doem scenario's dat je het niet gaat halen. En dat niet koppelen aan wel/niet een prepster zijn.
Hoewel 1 is geen geen dus wat JJbushcraft zegt.

Tja, in dat geval heeft joeppie natuurlijk een afwijkende mening :).... ga voor je motor rijbewijs, als je denkt toch geen auto nodig te hebben. Motor is zuiniger, goedkoper (wegenbelasting / verzekering parkeren) en je komt net zo snel waar je zijn moet als met de auto en soms nog sneller (gedoogd door de file heen rijden).
Met gladheid is het uitkijken, maar die nog twee weken dat t nog glad is in het jaar, totaal niet relevant, ja je bent wat kwetsbaarder in het verkeer, maar hoe kwetsbaar ben je wel niet met een fiets of scooter.

Een rijbewijs halen is inderdaad iets voor het leven, het geeft enorm veel vrijheid.

Een andere mogelijkheid is een brommobiel, daar heb jeje À rijbewijs voor nodig ( zeg maar scooter rijbewijs).
Minder mobiel dan een auto maar wel droog en warm tov een scooter.
Die autootjes zijn vwb uitrusting niet minder dan een ander klein autootje.
Ze zijn relatief kostbaar in aanschaf, onderhoudskosten liggen ook op het niveaukanaal een auto. Verzekering en brandstof verbruik zijn zeer betaalbaar.

Tja, in dat geval heeft joeppie natuurlijk een afwijkende mening :).... ga voor je motor rijbewijs, als je denkt toch geen auto nodig te hebben. Motor is zuiniger, goedkoper (wegenbelasting / verzekering parkeren) en je komt net zo snel waar je zijn moet als met de auto en soms nog sneller (gedoogd door de file heen rijden).
Met gladheid is het uitkijken, maar die nog twee weken dat t nog glad is in het jaar, totaal niet relevant, ja je bent wat kwetsbaarder in het verkeer, maar hoe kwetsbaar ben je wel niet met een fiets of scooter.
@joepmeloen , "wat kwetsbaarder" is wel een understatement denk ik. Motorrijden is vast leuk, bij stralende zonneschijn, maar er hoeft maar iets te gebeuren...

Zelf heb ik bromfiets gereden, en dat was zeker leuk. Jezelf snel kunnen verplaatsen is mooi, en er gaat dan al helemaal een wereld open voor een tiener. Toch heb ik weleens een schuiver gemaakt, maar onder de 40 kmh blijft de schade beperkt (wat er van is blijven hangen, dat merken jullie wel😇).
Maar bij 100-130 kmh, ik moet er niet aan denken...

Wat blik om je heen is veiliger vind ik, en de stoel, radio, airco, verwarming en geen-regen is pure luxe, heerlijk!😉Maar, een auto is duur, en kan later altijd nog.

Een scootertje om mee te beginnen (met 16), zou ik zeggen. Eentje met een hoog scherm, dat geeft ook wat luwte. Scooters zijn laag in verbruik, en heel wat goedkoper in aanschaf en onderhoud. Misschien is een snorscooter nog het mooist. Die kunnen ook hard rijden, als het moet😎
En dan later wel het autorijbewijs halen...

Trouwens, mocht het ooit eens nodig zijn, dan vertrek ik in een noodsituatie liever op een scooter dan met de auto. Met de auto kom je de straat niet uit en de brug niet over omdat alles vast staat. Maar op twee wielen....

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
@joepmeloen , "wat kwetsbaarder" is wel een understatement denk ik. Motorrijden is vast leuk, bij stralende zonneschijn, maar er hoeft maar iets te gebeuren...

Zelf heb ik bromfiets gereden, en dat was zeker leuk. Jezelf snel kunnen verplaatsen is mooi, en er gaat dan al helemaal een wereld open voor een tiener. Toch heb ik weleens een schuiver gemaakt, maar onder de 40 kmh blijft de schade beperkt (wat er van is blijven hangen, dat merken jullie wel😇).
Maar bij 100-130 kmh, ik moet er niet aan denken...

Wat blik om je heen is veiliger vind ik, en de stoel, radio, airco, verwarming en geen-regen is pure luxe, heerlijk!😉Maar, een auto is duur, en kan later altijd nog.

Een scootertje om mee te beginnen (met 16), zou ik zeggen. Eentje met een hoog scherm, dat geeft ook wat luwte. Scooters zijn laag in verbruik, en heel wat goedkoper in aanschaf en onderhoud. Misschien is een snorscooter nog het mooist. Die kunnen ook hard rijden, als het moet😎
En dan later wel het autorijbewijs halen...

Trouwens, mocht het ooit eens nodig zijn, dan vertrek ik in een noodsituatie liever op een scooter dan met de auto. Met de auto kom je de straat niet uit en de brug niet over omdat alles vast staat. Maar op twee wielen....

Op twee wielen vandaar de keuze voor een motor. Men vergeet wel eens dat het hier een prepper-forum is en dat je zaken altijd zou moeten bekijken als een prepper.

Topic-starter heeft het trouwens over de fiets inruilen voor een auto. Laatste keer dat ik op een snelweg heb gefietst is alweer een halve eeuw geleden.

Statistisch gezien is een motor levensgevaarlijk t.o. een auto... maar is dat ook zo binnen de bebouwde kom?
Meeste ongelukken gebeuren trouwens met de fiets.. maarja topgear promoot graag alles waae brandstof in gaat.

https://topgear.nl/autonieuws/hoe-gevaarlijk-is-motorrijden-dit-zeggen-de-statistieken/

met de kosten (aanschaf, onderhoud, verbruik, verzekeren) en mobileit wint een motor het op alle fronten van een auto, alleen shit als het regent... maar dat heb je ook met de fiets.

Fat-bike niet iets?

Een beetje prepper kan niet genoeg kaartjes in zijn portefeuille hebben.
Niet voor het te hebben maar maar om het te kunnen.
Bromfiets rijbewijs heb ik niet. Ik ben van voor die rijd.
Motor rijbewijs auto + aanhanger, vrachtwagen , bus tractor.
Maar er zijn nog interessante zaken.
Vaarbewijs, duikbrevet ( ten) , heb ooit een springstof brevet gehaald. En vleugel heb ik ook ( valschermspringen.)
Jacht verlof. Vis vergunning.

Dus doen.

Ik was wel voor een rijbewijs gegaan. Het geeft je veel vrijheid vind ik.
Zelf woon ik in een gat waar het ov niet heel geweldig is en ook nooit gaat worden. Alles ligt ver uit elkaar en met het ov ben je lang onderweg om je bestemming te bereiken (soms kun je er met het ov niet eens komen en heb he nog ander vervoer nodig), zelfs met de fiets ben je soms nog sneller.
Ik ga overal met eigen vervoer heen en zal van het ov niet snel gebruik maken.

Maar goed, je moet zelf de afweging gaan maken of een rijbewijs een meerwaarde is is of niet. Oorlog zou ik er niet in meewegen eerlijk gezegd.
Wil je altijd maar afhankelijk zijn van anderen om je per auto te laten vervoeren en zitten die anderen er altijd maar op te wachten?
Heb je 't geld voor lessen, een auto, verzekering, keuring en reparatiekosten, evt betaalde parkeerplaats nodig e.d.

Wat ik hier nog meer las, het 45km wagentje, op zich ook mooi, maar zijn niet heel groot en kan je naar mijn idee weinig bagage in vervoeren. Wellicht zijn ze er in diverse maten, ik heb geen idee.

Altijd doen als je de kans hebt inderdaad, hoeft niet eens meer schakelauto te zijn als je denkt dat dit lastig is. Het geeft wat meer vrijheid, maar gaat toch verdwijnen want in een hybride of electrische zit altijd een automaat.

Inderdaad. Uiteraard het C rijbewijs er bij doen.
En bij beide ook E.
Dan ben je op BOV en BOT gebied helemaal voorbereid !

Begin al vast maar te sparen:

Bekijk bijlage 27628

Bekijk bijlage 27629

Leopard_2_A5_der_Bundeswehr.jpg

Na je B meteen door voor de F ;-)
Heb je ook geen last van files, kun je gewoon overheen, alleen mag je geen milieu zone in, das dan wel weer jammer.

Laatst bewerkt:
@joepmeloen F heb ik ook niet. Verdomme toch.
Bij het nakijken wat F is gezien dat mijn rijbewijs in april vervalt.
Moet dus een nieuwe aanvragen. Want dat is iets dat bij mij niet over de datum mag gaan.

Een rijbewijs halen is inderdaad iets voor het leven, het geeft enorm veel vrijheid.

Een andere mogelijkheid is een brommobiel, daar heb jeje À rijbewijs voor nodig ( zeg maar scooter rijbewijs).
Minder mobiel dan een auto maar wel droog en warm tov een scooter.
Die autootjes zijn vwb uitrusting niet minder dan een ander klein autootje.
Ze zijn relatief kostbaar in aanschaf, onderhoudskosten liggen ook op het niveaukanaal een auto. Verzekering en brandstof verbruik zijn zeer betaalbaar.

Ja 1 op 30 diesel, nee onderhoudskosten zijn fors meer.
Jaren gehad, maar met mindere wegen en wat meer km's rammelen ze uit elkaar. Ik heb minder kosten aan de gewone auto nu dan aan brommobiel (elke 5.000km onderhoud nodig trouwens, auto is 10.000km). En qua WA loopt de premie ook op met meer jongeren achter het stuur. Daarnaast zou ik ze eigenlijk niet willen rijden zonder gewoon rijbewijs en bijbehorend verkeersinzicht, want je moet er heel defensief in rijden gezien de reacties van medeweggebruikers (automatisch inhalen over je voor en achterbumper acties en zo).

Zeker als er voor je betaald wordt : ja haal je rijbewijs, je hebt meer opties qua baan, zowel soort werk als locatie en auto huren (of lenen) is dan ook eventueel een optie. Staat goed op je CV bij solicitatie en zoals gezegd vrijheid, er worden heel veel dingen net makkelijker als je auto kan rijden.

Je hebt nu ook brommobielen van normale automerken. Citroen Ami bijvoorbeeld, maar dat lijkt me toch vrij beperkt. Ik zou er niet mee op N wegen durven rijden.

Terug
Bovenaan