• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wel of geen rijbewijs halen?

@drent Is heel herkenbaar wat je zegt. Een auto op B rijbewijs heeft bij mij ook de voorkeur. Echter heeft mijn meissie nooit haar rijbewijs willen halen. ( Met dank aan zgn. “Pestkoppen” )
Voor ons is het een prima oplossing tov een scootertje.
Niet goedkoop ( best niet particulier kopen tenzij echt vertrouwt) De autootjes zijn erg licht gebouwd en de materiaal keuze en kwaliteit is niet als die van een stads autootje.
Onderhoud doe ik grotendeels zelf en er worden weinig km mee gemaakt.

Brijbewijs halen. Altijd doen. 😉
 
Ik heb mn rijbewijs pas gehaald toen ik 34 was.
Vóór die tijd liet ik me ook rondrijden door mn vader, mn vriend of anderen.
Maar het klopt wat RST zegt:
Wil je altijd maar afhankelijk zijn van anderen om je per auto te laten vervoeren en zitten die anderen er altijd maar op te wachten?

Mijn vriend en ik hebben op n gegeven moment onze boerderij in Frankrijk gekocht en hij werd er wel moe van om mij maar steeds overal naartoe te rijden (de afstanden zijn daar groter dan hier in de Randstad).
Daarbij was hij steeds gedwongen de BOB terwijl ik degene ben die amper drinkt :rolleyes:
En ook: als hem een keer iets zou overkomen, n gebroken been ofzo, dan zaten we daar (en hier ook) met meerdere auto's en niemand die kon rijden...

Ik moet zeggen dat ik héél blij ben dat ik t indertijd gedaan heb. Niet alleen ivm bovengenoemde redenen, maar je geeft je veel vrijheid, onafhankelijkheid en je wereld wordt zóveel groter!

Bovendien moet ik de scooter nog zien waar je een paar honden op kunt meenemen ;)
 
@joepmeloen F heb ik ook niet. Verdomme toch.
Bij het nakijken wat F is gezien dat mijn rijbewijs in april vervalt.
Moet dus een nieuwe aanvragen. Want dat is iets dat bij mij niet over de datum mag gaan.

Ik heb heb hem ook niet, wel nog eem geel vodje voor vrachtwagen. Heeul vroegah werd het ook een tijdje rijbewijs F aangeduid voor gehandicapten.
 
Ook ik zou zeggen, DOEN!! Als je er aan toe bent.

Ik ben zelf bewust niet begonnen met lessen toen ik 18 was, ik was er nog niet aan toe en wist dat ik (ondanks dat ik beter zou moeten weten 😇) domme dingen zou doen. In de randstad had ik m ook niet echt nodig.

Dus pas later besloten (ik was 26 om er wel voor te gaan, doorslaggevend was dat ik met mijn toenmalige vriendin (met rijbewijs en auto)op vakantie was en we terug moesten zij doodziek was (bij thuiskomst nog langs de eerste hulp geweest). Ik voelde me zo machteloos dat ik niet kon/mocht rijden en voor haar kon zorgen op dat moment. Daar moest verandering in komen . Dus zogezegd zo gedaan.

Nooit meer spijt van gehad. Jaren zelf geen auto gehad, maar wel af en toe de dienstauto of een geleend of gehuurd. Werkt prima.


Ook zonder doemscenario's is het rijbewijs er echt een in de categorie "beter mee verlegen dan om verlegen"

GreetZ,
Pjotr78
 
Die had ik tot mijn beschikking, slaapt goed, wel niet erg zuinig.

Will
Ik zat net achter het front @will , tussen jou en de Verbandplaats in, in een iets zuiniger ding op wielen😉 Ook beschermd door het rode kruis en de conventies, maar even goed als eerste "de Sjaak" als het ernst had geworden, net als jij. Een Hollandse Rading ganger, mooi. Kan je jezelf de eerste prik nog herinneren, met z'n drieëen, eerst op een kussen en daarna... hopla?😁

Dit was even oubollig gezever tussen twee "oude beren", maar nu wij het over rijbewijzen hebben, denk dan ook eens aan een EHBO opleiding @Doperwt
 
Wat is een goedkope auto/busje die zuinig is en niet teveel belasting (verzekering maakt niets uit, ik snap dat ik hoog zit in het begin en dat reken ik niet mee).

Ik wil het liefste een zo groot mogelijke auto/busje of iets in de toekomst, het mag niet duurder zijn dan 10.000.
 
Wat is een goedkope auto/busje die zuinig is en niet teveel belasting (verzekering maakt niets uit, ik snap dat ik hoog zit in het begin en dat reken ik niet mee).

Ik wil het liefste een zo groot mogelijke auto/busje of iets in de toekomst, het mag niet duurder zijn dan 10.000.
@Doperwt , koop dan iets Japans zou ik zeggen, zoals een Toyota (met stip), Honda, Nissan Mitsubishi, Suzuki, Subaru of Daihatsu. Betrouwbaarheid en weinig mankementen is het belangrijkst, en dat vindt je daar.

"Zo groot mogelijk" is meestal ook duur in aanschaf, in wegenbelasting en in verbruik. Doe een slagje kleiner zou ik zeggen.
Denk ik aan wat oudere auto's dan komen de Suzuki Wagon R+ en de Toyota Yaris Verso in mij op als slimme wagentjes waarin veel te vervoeren is. Soortgelijke auto's (mini-MPV's), maar dan wat moderner, zou mijn keuze zijn.
Subaru's zijn vaak vierwiel-aangedreven, en dat zou extra handig kunnen zijn.

Voor wie er een onverslaanbaar slim, betaalbaar en zuinig tweedehands auto'tje zoekt, die is met een Toyota Aygo, Peugeot 107 of Citroën C1 spekkoper. Ze lijken op elkaar, hebben precies dezelfde techniek en hebben alle drie ook "Toyota bloed". "Zo groot mogelijk" zijn ze niet, en ook geen MPV, maar zijn wel betaalbaar en goed, en hebben een derde of vijfde deur.
 
Wat is een goedkope auto/busje die zuinig is en niet teveel belasting (verzekering maakt niets uit, ik snap dat ik hoog zit in het begin en dat reken ik niet mee).

Ik wil het liefste een zo groot mogelijke auto/busje of iets in de toekomst, het mag niet duurder zijn dan 10.000.
Ik heb zelf een Nissan NV200, heerlijk busje met een vertrouwde 1500 diesel.
Lekker ruim en niet te groot.
 
Ik heb zelf een Nissan NV200, heerlijk busje met een vertrouwde 1500 diesel.
Lekker ruim en niet te groot.

Betaal je daar dan niet veel wegenbelasting voor?
Gewicht + diesel kost extra, volgens mij?

Met een diesel moet je rekening houden met zero-emmissie zones in de meeste grote steden.
Reden waarom ik overgestapt ben naar een benzine auto.

Toen ik nog honden had had ik een VW Caddy: een 'gewone' cabine, maar wel met een grote afgesloten ruimte achterin.
Ideaal als de honden in de sloot gelegen hadden 😄 👍

(Ik had wel een oud model 😁)vw-caddy-slika-17886243-4258673331.jpg
 
Dat is een vraagstuk met veel variabelen. En dus niet iets met een pasklaar antwoord.

Een aantal factoren om mee te nemen in je overweging:
Naast de keuze voor automaat of manueel, electrisch, hybride of brandstof)

Formaat: een grote bus past niet altijd in een standaard parkeervak, of in een parkeergarage of onder lage doorgangen door (o.a. tunneltjes en parkeerterreinen)
In sommige gemeenten mogen grote voertuigen niet in de woonwijken geparkeerd worden (dus goed de APV lezen)

Leeftijd: bij een nieuwer voertuig is het minder waarschijnlijk dat je snel aan grote kosten zit. Dit is echter niet tot in het oneindige zo, de modernere voertuigen zijn vaak voorzien van veel technische (elektrische) zaken die allemaal weer voor problemen kunnen zorgen, door de bouw wijze is het soms nodig om een (bij wijze van spreken) halve auto uit elkaar te halen om een lampje te vervangen, met dus hoge kosten tot gevolg. Niet alles is meer zelf te repareren omdat er overal sensoren in zitten en alles middels een "stekker" gereset moet worden.

Oudere voertuigen hebben vaak minder technologie en meer ouderwetse mechanica waar je (met een klein beetje zelfstudie) een hoop aan kan repareren .

Wegenbelasting en verzekering: voor je een voertuig aanschaft zoek goed uit wat je kan verwachten qua kosten, deze zijn afhankelijk van locatie, gewicht, brandstof en leeftijd.

Milieuzones: het kan helpen om goed uit te zoeken of je met je voertuig eventuele milieuzones in mag of niet. Kijk ook vooruit naar de voorgenomen milieuzones. (Er worden momenteel veel busjes aangeboden omdat ze niet meer de milieuzones in mogen)

Brandstof en verbruik: simpel gezegd, een groot voertuig verbruikt meer dan een kleine, en aan de pomp is de prijs ook verschillend tussen gas, diesel en benzine. De brandstof soort heeft weer invloed op verbruik, wegenbelasting, milieuzones etc.

Soort voertuig: een kleine personenauto is vaak zuiniger en goedkoper (eerste aanschaf, wegenbelasting etc. ) en kan parkeergarages en dergelijke in, past makkelijker door smalle straatjes. Heeft vaak minder laadruimte.
Een grote bus is vaak duurder in aanschaf en verbruik en wegenbelasting, kan en mag niet altijd overal in. Wel super veel laadruimte (kijk de regels van de RDW en belastingdienst even na), maar denk om de APV .
Een terrein voertuig (4x4) is er in soorten en maten, geschikt voor het grovere werk en heeft voordelen als het gaat om slechte rij omstandigheden (modder, zand, sneeuw etc) laadruimte is erg afhankelijk van het model.
Camper (bus model, eventueel zelfbouw) praktisch en breed inzetbaar (ook in 4x4 te krijgen) let op dat je aan de regels van de RDW en regelgeving belastingdienst voldoet anders kan je bij een controle ineens heel veel belasting terug betalen. Gunstig tarief in de wegenbelasting, maar let goed op de APV.

Oldtimers: 40+ is wegenbelasting vrij, 50+ is APK vrij (je bent zelf verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van het voertuig) vaak eenvoudige techniek, maar niet altijd makkelijk aan onderdelen te komen. Ook soms veel kosten doordat veel "versleten" is. Zelf kunnen (of willen leren) sleutelen is een pre. Bij een oldtimer bus, let ook op de APV regels voor (grote) bus/camper etc.

Bedenk voor jezelf wat je doel is met een voertuig, gewoon dagelijks korte ritjes van A naar B , meestal alleen (woon werk verkeer) of gebruik om dagelijks veel grotere spullen te vervoeren, of gebruik als camper (veel op pad en je "thuis" altijd bij je.

Vanuit preppers oogpunt is kijken naar beschikbaarheid van onderdelen, en brandstof relevant, net als de praktische functie. (Onopvallend, of juist snel, of 4x4 ,of zo zuinig mogelijk, of huis op wielen, of een oude diesel waar je zelfs gefilterd frituurvet bij kan gooien etc.etc.

Ik zou vooral eerst zorgen dat je als je het rijbewijs hebt ervaring opdoet in zoveel mogelijk soorten en maten voertuig zodat je weet wat voor jou prettig voelt om in te rijden.

Persoonlijk heb ik inmiddels de luxe dat ik kan kiezen, voor mijn woonwerkverkeer heb ik een kleine,lichte, zuinige benzine auto (zit er meestal alleen in) en woon werk is 2x35km of ritjes in de buurt (max 15km voor boodschappen etc. Ook op langere ritten is deze zuiniger dan de auto van mijn vrouw (station wagon, minder zuinig maar vaker met meer personen er in, of een fiets mee etc.etc. als er meer bagage mee moet ook de fijne keuze.

Voor vakanties, grote spullen en als B.O.V. (Bug out vehicle) hebben we een oude ME bus (Mercedes uit 1980) op diesel, omgebouwd tot camper.weinig luxe en makkelijk zo in te delen (zonder de regels van de RDW en belasting dienst te overtreden) dat er ook grote spullen in mee kunnen. De techniek is eenvoudig en veel is zelf te repareren, indien nodig kan er ook een lading slaolie door de diesel gegooid, reserve brandstof filters en een gereedschap set zijn standaard aan boord 😇) mijn vrouw vindt de bus niet fijn rijden, te groot, weinig zicht door kleine spiegels, geen stuurbekrachtiging etc.etc. ik geniet van elke rit in de bus. De bus staat op eigen terrein dus geen gedoe met de APV.

Als ik door noodzaak nu allemaal kwijt zou zijn en 1 voertuig terug zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk kiezen voor een midden model zoals een kleine bus met dubbele cabine (kleine transit/traffic/vito) of nog een slag kleiner naar een MPV (Caddy Maxi, Jumpy) zo iets en dan niet te oud en niet teveel km's

GreetZ,
Pjotr78
 
Wat is een goedkope auto/busje die zuinig is en niet teveel belasting (verzekering maakt niets uit, ik snap dat ik hoog zit in het begin en dat reken ik niet mee).

Ik wil het liefste een zo groot mogelijke auto/busje of iets in de toekomst, het mag niet duurder zijn dan 10.000.

Je zou ook nog kunnen denken aan een kleine zuinige auto, in combinatie met een aanhanger. Tenminste als je ergens over stallingsruimte voor de aanhanger kan beschikken.
Voorheen had ik een Volkswagen T4 busje, maar toen die na 19 jaar krakkemikkig werd, heb een 2e hands Opel Corsa diesel gekocht voor en een overdekt aanhangertje, waar ik wat uitneembaar meubilair voor gemaakt heb, zodat ik er zowel in kan overnachten en een potje koken, als het kan gebruiken om grotere spullen (b.v. haardhout) in te vervoeren.

In Polen zijn auto's tot 3500 kg vrijgesteld van wegenbelasting en BPM, dus loont het voor mij om diesel te rijden. Sowieso is een dieselmotor wat zuiniger in brandstofverbruik.

Bovendien verbruikt een kleine lichte auto minder dan een bus. En parkeert het wat gemakkelijker.

Ik heb de huif van de aanhanger in hoogte verstelbaar gemaakt om bij kamperen meer ruimte te hebben en om in een lagere positie brandstof te besparen en om een parkeergarage binnen te kunnen rijden.

In Polen moet de aanhanger een eigen verzekering en kentekenplaat hebben, maar in NL valt hij onder de verzekering van de auto.

De combinatie heeft mij in destijds omgerekend 3000 euro gekost.
 
Eerst je rijbewijs eens halen en als je die in je zak hebt, kijken naar een auto. Maar informatie op doen is natuurlijk nooit verkeerd.

Je kan voor goedkoop gaan, maar houd er rekening mee dat goedkoop ook duurkoop kan zijn. Het kan wezen dat je tal aan reparaties kwijt bent omdat het een na het ander stuk gaat.
Je kan ook geluk hebben en jaren lang een leuk autootje hebben.

Mijn eerste autootje was een toyota starlet uit 1998. Ik heb hem toen voor 3500 euro kunnen kopen. Heb er jarenlang een prachtig autootje aan gehad en hij heeft nooit wat gemankeerd. De enige grote reparatie was toen dat de schokdempers kapot waren. Verder is er, behalve eens hier en daar een lampje, verversen van olie, ruitensproeiervloeistof bijvullen, nooit wat mee geweest.
Hij kostte voor mij 35 euro per maand aan wegenbelasting volgens mij. Maar dat verschilt waar je woont, dus pin je daar niet op vast.

Ga je voor een dieselauto, dan moet je ook zeker weten dat je er veel kilometers mee rijd, anders kan dat er qua kosten niet uit.
Voor een zuinige auto zou je kunnen kijken naar hybride, die doet iets elektrisch maar het meest op benzine. Toyota heeft er leuke autootjes van. Hoe duur de zijn durf ik niet te zeggen. Daarvoor zou je naar een garage moeten die ze verkoopt.
Kijk wel even goed de reviews na van bedrijven, zodat je niet bij louche volk terecht komt.
 
Vanzelfsprekend komt een 2e hands auto met wat meer reparatierisico, al zijn de "kinderziekten" er wel uit.
In het verleden heb ik voor 500 NL guldens ooit een Simca 1000 gekocht waar ik 5 jaar praktisch probleemloos mee heb gereden. Hij werd in Warschau zelfs gestolen maar werd door de plaatselijke politie teruggevonden. Ik was per bus teruggegaan naar NL en kocht voor NFL 1000 een bejaarde Renault 5. Onderweg naar Polen bleek dat de koppeling op z'n eind liep. Die dus naar de sloop, want repareren zou duurder zijn dan de aanschafprijs. Daarna met de Simca nog een paar jaar gereden.

Daarna kocht ik een Hyundai H100 busje voor 3000 euro waar ik ook ruim 5 jaar mee heb gereden. De duurste reparatie die ik daar aan had was het vervangen van de brandstof injectie. Dat heb ik in Polen laten doen voor een bedrag waar je in NL nog geen onderhoudsbeurt kunt bekostigen.
Helaas werd het busje op de Duitse Autobahn door iemand die in de nacht wilde uitproberen hoe snel zijn zojuist aangeschafte BMW kon, van achter aangereden. Total loss.

Daarop een VW T4 busje gekocht voor 2.200 euro en daar 5 jaar mee gereden totdat de motor olie begon te lekken en een bedenkelijk motorgeluid begon te maken. Nu vervangen door de Opel Corsa met aanhanger.

Ik heb in het verleden ook met nieuw gekochte auto's gereden, maar dat is ook geen garantie op lage reparatiekosten, want de garantie vereist vaak dat het onderhoud door een erkende dealer wordt verricht met nieuwe merk-onderdelen.

Ik heb mijn reparaties voornamelijk in Polen laten doen, wat een heel stuk goedkoper uitpakt dan in NL. Doorgaans gaat het grootste bedrag naar vervangende onderdelen en hoef ik geen weken te wachten voor een afspraak met de garage.

Uit eigen ervaring kan ik stellen dat rijden in een 2e hands auto aanzienlijk goedkoper uitpakt dan het rijden met een nieuw aangeschafte auto.

Als je zelf niet zoveel kennis hebt van automechanica, zou ik wel aanraden je 2e handsje te laten keuren (ANWB aankoopkeuring) voordat je hem koopt. Een APK keuring schiet tekort als het over de staat van onderhoud/slijtage gaat.
 
Laatst bewerkt:
Vw golf variant is een prima auto, lichte 1.0 3 cylinder motortje kom je prima mee in het verkeer en door het mindere gewicht betaal je ook niet zoveel wegenbelasting iets van 140 per kwartaal en redelijk zuinig.

Suzuki alto kost ergenst in de 60,- per kwartaal maar daar kan je nog geen kratje bier mee vervoeren in de kofferbak, is iets zuiniger dan de volwagen.

het is dus een compromie die je maakt tussen welke type auto, brandstof, merk, confort, zuinigheid en welke kosten daar bij horen.

Busjes zijn leuk maar een lange afstand in een stoel die je nauwelijks kan aanpassen is best wel oncomfortabel of je bedoelt een mpv als busje (touran, safira, dan betaal je vaak erg veel belasting naar mijn idee met nauwelijks meer ruimte dan een station.
 
Vw golf variant is een prima auto, lichte 1.0 3 cylinder motortje kom je prima mee in het verkeer en door het mindere gewicht betaal je ook niet zoveel wegenbelasting iets van 140 per kwartaal en redelijk zuinig.

Suzuki alto kost ergenst in de 60,- per kwartaal maar daar kan je nog geen kratje bier mee vervoeren in de kofferbak, is iets zuiniger dan de volwagen.

het is dus een compromie die je maakt tussen welke type auto, brandstof, merk, confort, zuinigheid en welke kosten daar bij horen.

Busjes zijn leuk maar een lange afstand in een stoel die je nauwelijks kan aanpassen is best wel oncomfortabel of je bedoelt een mpv als busje (touran, safira, dan betaal je vaak erg veel belasting naar mijn idee met nauwelijks meer ruimte dan een station.

Alto heeft ruimte zat, gewoon achterbank plat gooien. en neem een 5 deurs, scheelt heel veel bij spullen vervoer.
Wel opzoek naar nieuwere auto ivm km's nu deze en wens trekhaak voor extra transportcapaciteit zonder er continue voor te betalen. Zal qua wegenbelasting en verbruik net zo iets worden, maar 800kg geremd mogen trekken en net iets meer motor, zodat snelheid maken bij inhalen net wat beter gaat. Nu is inhalen een beter niet iets.

Kies dus zuinig, flexibel (trekhaak), 5 deurs en achterbank plat (of maar vraag na bij je garage ivm apk,etc. achterbank er uit en plaat er in voor laadvloertje).
Noodtoepassingen van dagelijks gebruik zaken als auto's, etc. moet je niet continue voor moeten betalen, dat is geld weggooien waar betere bestemmingen voor te vinden zijn.


Die aygo/C1/.. hebben een achterklepje maar zijn sec 2deurs (of 4 deurs) en dus geen 3 of 5 deurs met fatsoenlijke past wat door deur als kont. En de achterruit van de C1 is klein met daarmee ook beperkt uitzicht door je binnenspiegel.
 
Terug
Bovenaan