Dat is een vraagstuk met veel variabelen. En dus niet iets met een pasklaar antwoord.
Een aantal factoren om mee te nemen in je overweging:
Naast de keuze voor automaat of manueel, electrisch, hybride of brandstof)
Formaat: een grote bus past niet altijd in een standaard parkeervak, of in een parkeergarage of onder lage doorgangen door (o.a. tunneltjes en parkeerterreinen)
In sommige gemeenten mogen grote voertuigen niet in de woonwijken geparkeerd worden (dus goed de APV lezen)
Leeftijd: bij een nieuwer voertuig is het minder waarschijnlijk dat je snel aan grote kosten zit. Dit is echter niet tot in het oneindige zo, de modernere voertuigen zijn vaak voorzien van veel technische (elektrische) zaken die allemaal weer voor problemen kunnen zorgen, door de bouw wijze is het soms nodig om een (bij wijze van spreken) halve auto uit elkaar te halen om een lampje te vervangen, met dus hoge kosten tot gevolg. Niet alles is meer zelf te repareren omdat er overal sensoren in zitten en alles middels een "stekker" gereset moet worden.
Oudere voertuigen hebben vaak minder technologie en meer ouderwetse mechanica waar je (met een klein beetje zelfstudie) een hoop aan kan repareren .
Wegenbelasting en verzekering: voor je een voertuig aanschaft zoek goed uit wat je kan verwachten qua kosten, deze zijn afhankelijk van locatie, gewicht, brandstof en leeftijd.
Milieuzones: het kan helpen om goed uit te zoeken of je met je voertuig eventuele milieuzones in mag of niet. Kijk ook vooruit naar de voorgenomen milieuzones. (Er worden momenteel veel busjes aangeboden omdat ze niet meer de milieuzones in mogen)
Brandstof en verbruik: simpel gezegd, een groot voertuig verbruikt meer dan een kleine, en aan de pomp is de prijs ook verschillend tussen gas, diesel en benzine. De brandstof soort heeft weer invloed op verbruik, wegenbelasting, milieuzones etc.
Soort voertuig: een kleine personenauto is vaak zuiniger en goedkoper (eerste aanschaf, wegenbelasting etc. ) en kan parkeergarages en dergelijke in, past makkelijker door smalle straatjes. Heeft vaak minder laadruimte.
Een grote bus is vaak duurder in aanschaf en verbruik en wegenbelasting, kan en mag niet altijd overal in. Wel super veel laadruimte (kijk de regels van de RDW en belastingdienst even na), maar denk om de APV .
Een terrein voertuig (4x4) is er in soorten en maten, geschikt voor het grovere werk en heeft voordelen als het gaat om slechte rij omstandigheden (modder, zand, sneeuw etc) laadruimte is erg afhankelijk van het model.
Camper (bus model, eventueel zelfbouw) praktisch en breed inzetbaar (ook in 4x4 te krijgen) let op dat je aan de regels van de RDW en regelgeving belastingdienst voldoet anders kan je bij een controle ineens heel veel belasting terug betalen. Gunstig tarief in de wegenbelasting, maar let goed op de APV.
Oldtimers: 40+ is wegenbelasting vrij, 50+ is APK vrij (je bent zelf verantwoordelijk voor de deugdelijkheid van het voertuig) vaak eenvoudige techniek, maar niet altijd makkelijk aan onderdelen te komen. Ook soms veel kosten doordat veel "versleten" is. Zelf kunnen (of willen leren) sleutelen is een pre. Bij een oldtimer bus, let ook op de APV regels voor (grote) bus/camper etc.
Bedenk voor jezelf wat je doel is met een voertuig, gewoon dagelijks korte ritjes van A naar B , meestal alleen (woon werk verkeer) of gebruik om dagelijks veel grotere spullen te vervoeren, of gebruik als camper (veel op pad en je "thuis" altijd bij je.
Vanuit preppers oogpunt is kijken naar beschikbaarheid van onderdelen, en brandstof relevant, net als de praktische functie. (Onopvallend, of juist snel, of 4x4 ,of zo zuinig mogelijk, of huis op wielen, of een oude diesel waar je zelfs gefilterd frituurvet bij kan gooien etc.etc.
Ik zou vooral eerst zorgen dat je als je het rijbewijs hebt ervaring opdoet in zoveel mogelijk soorten en maten voertuig zodat je weet wat voor jou prettig voelt om in te rijden.
Persoonlijk heb ik inmiddels de luxe dat ik kan kiezen, voor mijn woonwerkverkeer heb ik een kleine,lichte, zuinige benzine auto (zit er meestal alleen in) en woon werk is 2x35km of ritjes in de buurt (max 15km voor boodschappen etc. Ook op langere ritten is deze zuiniger dan de auto van mijn vrouw (station wagon, minder zuinig maar vaker met meer personen er in, of een fiets mee etc.etc. als er meer bagage mee moet ook de fijne keuze.
Voor vakanties, grote spullen en als B.O.V. (Bug out vehicle) hebben we een oude ME bus (Mercedes uit 1980) op diesel, omgebouwd tot camper.weinig luxe en makkelijk zo in te delen (zonder de regels van de RDW en belasting dienst te overtreden) dat er ook grote spullen in mee kunnen. De techniek is eenvoudig en veel is zelf te repareren, indien nodig kan er ook een lading slaolie door de diesel gegooid, reserve brandstof filters en een gereedschap set zijn standaard aan boord

) mijn vrouw vindt de bus niet fijn rijden, te groot, weinig zicht door kleine spiegels, geen stuurbekrachtiging etc.etc. ik geniet van elke rit in de bus. De bus staat op eigen terrein dus geen gedoe met de APV.
Als ik door noodzaak nu allemaal kwijt zou zijn en 1 voertuig terug zou moeten kiezen zou ik waarschijnlijk kiezen voor een midden model zoals een kleine bus met dubbele cabine (kleine transit/traffic/vito) of nog een slag kleiner naar een MPV (Caddy Maxi, Jumpy) zo iets en dan niet te oud en niet teveel km's
GreetZ,
Pjotr78