• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wel of geen rijbewijs halen?

Laatst bewerkt:
Alto heeft ruimte zat, gewoon achterbank plat gooien. en neem een 5 deurs, scheelt heel veel bij spullen vervoer.
Wel opzoek naar nieuwere auto ivm km's nu deze en wens trekhaak voor extra transportcapaciteit zonder er continue voor te betalen. Zal qua wegenbelasting en verbruik net zo iets worden, maar 800kg geremd mogen trekken en net iets meer motor, zodat snelheid maken bij inhalen net wat beter gaat. Nu is inhalen een beter niet iets.

Kies dus zuinig, flexibel (trekhaak), 5 deurs en achterbank plat (of maar vraag na bij je garage ivm apk,etc. achterbank er uit en plaat er in voor laadvloertje).
Noodtoepassingen van dagelijks gebruik zaken als auto's, etc. moet je niet continue voor moeten betalen, dat is geld weggooien waar betere bestemmingen voor te vinden zijn.


Die aygo/C1/.. hebben een achterklepje maar zijn sec 2deurs (of 4 deurs) en dus geen 3 of 5 deurs met fatsoenlijke past wat door deur als kont. En de achterruit van de C1 is klein met daarmee ook beperkt uitzicht door je binnenspiegel.

Alto met achterbank plat is voor mijn gevoel net zoveel laadruimte als een golf variant exclusief de bank naar beneden. Daarbij bestaan er volgens mijn geen 3 deurs alto's die een beetje modern zijn of ze komen uit de jaren 90. Binnenspiegel gebruik ik niet, net als bij een busje.
 
Betaal je daar dan niet veel wegenbelasting voor?
Gewicht + diesel kost extra, volgens mij?

Met een diesel moet je rekening houden met zero-emmissie zones in de meeste grote steden.
Reden waarom ik overgestapt ben naar een benzine auto.

Toen ik nog honden had had ik een VW Caddy: een 'gewone' cabine, maar wel met een grote afgesloten ruimte achterin.
Ideaal als de honden in de sloot gelegen hadden 😄 👍

(Ik had wel een oud model 😁)Bekijk bijlage 27750

Als particulier grijs kenteken , betaal je de wegenbelasting , maar niet de provinciale opcenten en dat is dus iets voordeliger.
Grote steden heb ik echt niets verloren en kom daar ook liever niet, dus een win win haha.
Mocht ik daarnaartoe moeten ,dan neem ik de Chevrolet mee, belastingvrij en dan is er ineens niets aan de hand.

Voor mij is een busje gewoon handiger en ik heb de mogelijkheid om daarvoor iets meer aan belasting voor uit te geven.
Maar mocht je voor een kleine beurs iets zoeken dan is benzine of G3 goedkoper natuurlijk.
 
Vw golf variant is een prima auto, lichte 1.0 3 cylinder motortje kom je prima mee in het verkeer en door het mindere gewicht betaal je ook niet zoveel wegenbelasting iets van 140 per kwartaal en redelijk zuinig.

Suzuki alto kost ergenst in de 60,- per kwartaal maar daar kan je nog geen kratje bier mee vervoeren in de kofferbak, is iets zuiniger dan de volwagen.

het is dus een compromie die je maakt tussen welke type auto, brandstof, merk, confort, zuinigheid en welke kosten daar bij horen.

Busjes zijn leuk maar een lange afstand in een stoel die je nauwelijks kan aanpassen is best wel oncomfortabel of je bedoelt een mpv als busje (touran, safira, dan betaal je vaak erg veel belasting naar mijn idee met nauwelijks meer ruimte dan een station.
@joepmeloen , busjes heb ik altijd al geinig gevonden, maar nog nooit gehad. Omdat ze als bedrijfswagens bedoeld zijn, zijn ze m.i. net even wat beter "tegen een stootje" bestand dan gewone auto's.

Ik vond de Japanse minibusjes van vroeger wel geinig. Jammer, dat ze de huidige versies ervan alleen in Azië nog leveren. Wie herinnert zich ze nog, die Suzuki Carry busjes? 658 CC😉
suzuki_super_carry_van_5(1).jpg
 
@joepmeloen , busjes heb ik altijd al geinig gevonden, maar nog nooit gehad. Omdat ze als bedrijfswagens bedoeld zijn, zijn ze m.i. net even wat beter "tegen een stootje" bestand dan gewone auto's.

Ik vond de Japanse minibusjes van vroeger wel geinig. Jammer, dat ze de huidige versies ervan alleen in Azië nog leveren. Wie herinnert zich ze nog, die Suzuki Carry busjes? 658 CC😉
Bekijk bijlage 27760

Ik heb ooit zo'n Suzuki Carry busje gehad, nieuw aangeschaft. Ook een interieur voor gemaakt om er met 2 personen in te kunnen kamperen. Is wel krap, maar het kon.
Hij is wel erg zijwind gevoelig. Bij elke passerende vrachtwagen moest ik de rijrichting corrigeren. En weinig tractie op de achterwiel aandrijving. Loopt gemakkelijk vast op een nat grasveld, zodat er extra gewicht achterin (b.v. passagier) nodig is om los te komen.

Heeft geen rembekrachtiging, dus remmen ging behoorlijk zwaar, zeker met lading. Brandstof benzine. verbruik ca. 1:15.

Kostte indertijd nog geen NFL 9000 (ca 4000 euro)
 
Suzuki Carry busjes.

Die zijn wel heel schattig, dat zou ik best wel willen maar zijn heel duur heb ik zojuist gezien. Er staat nu 1 voor 10.000 euro en is best al wel heel oud, dan is dat niet zo voordelig en betaal je domweg heel veel omdat ze er bijna niet meer zijn.

Ach ik heb nog lang de tijd om na te denken en als ik dan mijn RBW heb kan ik weer verder kijken, ik mag de auto van mijn moeder hebben, want zij wil straks niet meer auto rijden (lichamelijke problemen). Dat is een Skoda van 10 jaar oud en heeft altijd alle onderhoud en beurten gehad, welke ze nieuw heeft gekocht. Het is alleen een hele kleine auto en de honden passen er maar net in (speciaal kleed op de achterbank). Ze had voorgesteld om die in te ruilen en dan kan ikzelf een x bedrag erbij doen zodat ik rond de 10.000 uitkom met inruil.

We gaan het zien... ik gok een half jaartje of iets langer.

Deze vind ik ook wel mooi 😁 Is ook niet zo duur....
https://uilenkamp.com/wp-content/uploads/2023/11/4-VZF-62_1-768x512.jpg
 
Suzuki Carry busjes.

Die zijn wel heel schattig, dat zou ik best wel willen maar zijn heel duur heb ik zojuist gezien. Er staat nu 1 voor 10.000 euro en is best al wel heel oud, dan is dat niet zo voordelig en betaal je domweg heel veel omdat ze er bijna niet meer zijn.

Ach ik heb nog lang de tijd om na te denken en als ik dan mijn RBW heb kan ik weer verder kijken, ik mag de auto van mijn moeder hebben, want zij wil straks niet meer auto rijden (lichamelijke problemen). Dat is een Skoda van 10 jaar oud en heeft altijd alle onderhoud en beurten gehad, welke ze nieuw heeft gekocht. Het is alleen een hele kleine auto en de honden passen er maar net in (speciaal kleed op de achterbank). Ze had voorgesteld om die in te ruilen en dan kan ikzelf een x bedrag erbij doen zodat ik rond de 10.000 uitkom met inruil.

We gaan het zien... ik gok een half jaartje of iets langer.

Deze vind ik ook wel mooi 😁 Is ook niet zo duur....
https://uilenkamp.com/wp-content/uploads/2023/11/4-VZF-62_1-768x512.jpg

Die rijd 1 op 10 uit m'n hoofd als het mee zit. Oftewel met elk liter brandstof rij je 10 kilometer in de meest gunstige omstandigheden.
Dus als brandstof schaars word... rijd een auto met 1 op 20 twee maal zo ver.

Mijn skoda octavia combi rijd gemiddeld 1 op 18 volgens de board computer en rijd 1 op 17 als ik zelf ga rekenen kilometer stand / 55 liter tank. Die laatste kilometer die zit waarschijnlijk nog in de pijp tussen tank en motor.
 
Laatst bewerkt:
Door de situatie van de afgelopen week heb ik meermaals met mijn moeder gesproken over een auto en we gaan er nu tempo achter zetten, ik krijg haar auto en later gaan we een keer kijken naar een andere als ik er aan toe ben. Ze heeft aangeboden om deze in te ruilen en een nieuwe te kopen, ze was er al achteraan geweest omdat ik de Suzuki Ignes een leuke auto vind. Ik heb gezegd dat ik dit niet wil en eerst haar auto wil houden, het was een beetje bedoelt als verrassing maar ben blij dat ze toch eerst even heeft gevraagd.

Omdat ik ook al had gezegd dat ik wel een soort busje wil, heeft ze ook gekeken naar een Toyota bus bij de dealer, maar weet even niet welke ze bedoelde en die zijn een stuk duurder in de wegenbelasting.

Edit: Deze maar dan met ramen en extra stoelen: https://www.toyota.nl/modellen/proace ik denk dat dit veel te duur is omdat het diesel is. Het idee was dan ook in haar gedachte dat ik er een bed in kon maken en als campertje gebruiken in de toekomst.

Afijn, eerst haar auto en later maar verder kijken.
 
O ja, ik had ondertussen een tweedehands scooter die ik aan het opknappen ben (had eerst zelf besloten scooter te gaan rijden), deze doet het niet maar gaat wel lukken. Banden moeten vervangen worden (lek), stroom is niet goed en etc. Ik had al nieuwe onderdelen besteld en wou hem dan als hij klaar is een klein foto verslag van plaatsen. Ik ben er dus al mee aan het knutselen en laat later het resultaat wel zien.
 
Heel leuk een bus.
Maar kijk wel even of het financieel haalbaar is voor je. Ze zijn inderdaad een flink stuk duurder in wegenbelasting.
HAal eerst je rijbewijs, daarna leer je pas echt het rijden en dat kun je beter leren in een wat oudere auto.
 
Laatst bewerkt:
Financieel zou ik het wel kunnen betalen, maar kan dan minder sparen en dat is een beetje een dingetje voor mij en mijn toekomst plannen. Natuurlijk heb ik wel vaker gekeken naar een auto, maar had er geen haast mee. Het is meer dat mijn moeder graag wil dat ik een auto heb voor als ik verder weg ga wonen en dan makkelijker naar haar toe kan. Verder is het ook handig als zij een keer ergens heen moet dat ik haar kan brengen.

Haar auto was nieuw gekocht en heeft 80.000 op de teller en is altijd super onderhouden, zijn geen kosten op bespaard en is nog in nieuwstaat. Is nu 9 jaar oud. Hij heeft nu net weer onderhoud gehad en nieuwe banden waren een half jaar geleden gedaan. Ze laat er alleen nog een nieuwe accu in zetten omdat deze slecht was volgens de dealer en de auto daar een melding over geeft i.v.m. start stop systeem.

Zelf wou ik met de scooter op en neer gaan en dat leek mij een prima plan en heel goedkoop. Verder is het openbaar vervoer prima te doen, maar als je vaak gebruik daarvan maakt ook weer redelijk duur...

Ik begrijp haar wel, en merk het nu ook met de buurman dat ik niet even snel op en neer kan, dus heb besloten dat het dan i.d.d. beter is.
 
Dan kun je nog beter een tijd in de auto van je moeder rijden. Bespaart je flink in kosten en kan je nu nog wat geld sparen.
Kun je beter een auto kopen als je zeker weet dat je gaat verhuizen.
 
Kun je die auto af en toe lenen? Dan kun je ook gewoon je rijbewijs halen. Je moet wel af en toe kunnen rijden als je nog niet zo lang je rijbewijs hebt anders heeft het ook geen nut.
 
Laatst bewerkt:
Mijn moeder wil de auto niet meer houden en het rijden gaat steeds slechter, we zouden al een paar keer naar Duitsland gaan maar het ze durft het niet meer als het regent of slecht weer is zoals de laatste tijd. Ze gebruikt de auto alleen nog voor boodschappen en verder niet meer. Als ik de auto niet wil hebben dan gaat de auto over een paar weken weg. Het lukt haar niet meer en daarom heeft ze ook net een aantal weken terug een traplift laten plaatsen in huis. Ook haar ogen zijn heel slecht geworden door alle medicatie, een paar maanden geleden zijn we in de berm gekomen omdat ze het niet meer goed kon zien toen een tractor ons tegemoet kwam. Ze rijd dus ook nooit meer in het donker en alleen als het goed weer is.

Afijn, verstand op nul en er voor gaan, dan maar wat minder sparen.

PS: Ik had vanmiddag naar de motorzaak gewild om de eerste band te laten wisselen, maar twijfel nu. Heb de band al er uit gehaald en nieuwe banden. Dan kon ik vandaag de voorband laten wisselen en volgende week de achterband als ik die er uit kan halen. Ik heb al van alles losgehaald en zou dit weekend anders gaan spuiten. Wou er een beetje een BOV van gaan maken en heb dus speciale spullen besteld.

Edit: Ondertussen snel heen geweest (moet even doorpakken nu), had even gebeld en ze konden het direct doen, binnen 5 minuten klaar. Als ik de achterband er af heb kan ik die heen brengen en doen ze hem tussendoor en bellen wanneer ik hem kan ophalen. Ze zetten er ook een haakse ventiel op zodat je hem makkelijk kunt oppompen als dat nodig is, want anders kan ik mij verbranden aan de uitlaat als deze heet is en hem wil oppompen bij een benzine station. 👍

IMG_0268.JPG


Hij waarschuwde wel dat de band veel dikker en hoger is dan origineel, maar had bij de winkel gevraagd of het zou passen en dat kon volgens hun. Thuis heb ik hem er los tussen gezet en dat paste net, maar ga het spatbord verplaatsen en voor een deel afzagen.
 
Laatst bewerkt:
Deze schoongemaakt en ga ik schuren en dan zwart verven (velgen ga ik ook doen, maar moet de band er op hebben omdat ik anders de achterkant er niet uit kan halen) er kom ook een speciale rubber over het glimmende gedeelte omdat het spatbord helemaal omhoog gaat, en daar waar de spatborden zaten komt er extra verlichting. Als ik dan een bochtje draai dan schijnt de verlichting ook mee in de bocht.

IMG_0269.JPG

Ik ga dit wel afmaken en wil de scooter houden, wil hier ook iets moois van maken en was voor mij iets zodat ik ook in nood nog iets heb. Heb ook allemaal beschermkappen en ga nog met de verlichting wat dingen doen. Op de rechterkant zie je een kap die ik er eerst los op heb geplakt en de rest ook om de scooter heen. Koplamp bescherming zit er al wel op. Hier stond de band los er tussen om te kijken of het paste. het spatbord is er hier al af en ga ik onder de koplamp maken. Voor al het stroom gebeuren vraag ik nu hulp bij een ander forum https://www.circuitsonline.net/forum/view/168301 Als ik wat verder ben dan helpen ze vast wel.

Schermafdruk_2025-02-15_14-07-03.png

Edit: Krijg net een reactie dat het waarschijnlijk niet thuishoort op hun forum... Zoek ik wel iemand anders op die verstand van stroom heeft en wil helpen.
 
Terug
Bovenaan