Naast de befaamde gasfles met spin (jaren '90), en iets wat het midden houdt tussen een Emberlit en een Bushbox van onbekend merk, hebben wij sinds 6 jaar een Biolite. We kochten 'm als set met een grillplaat en een USB lampje.
Verder zijn er een houthaard en een Kamado waar regelmatig rooksignalen mee gegenereerd worden. Super fijn ding zo'n Kamado, maar k zou 'm niet in mn BOB willen meeslepen. Gewoon van een B-merk, die vond ik al vrij prijzig, maar we koken er ook s winters minstens eens per week op (stoofschotels en pizza's meestal). Met het oog op Survival/ Run like Hell scenario ga ik het hier graag even opnemen voor de Biolite:
Hoe werkt het?
Stabiliseer de vuurpot met de pootjes (ook handig op mul zand of kiezels), accu eraan, fikkie stoken met wat je ook maar in je omgeving vindt, ketel erop en binnen een paar minuten heb je 1,5 l kokend water.
Pro's:
- Alle onderdelen schuif je in elkaar in een hoesje per item (ivm roet), daaraan voeg ik ook altijd het vuursteentje toe. Dan heb je ca 2l. volume bij je met een gewicht van ca. 1,5kg.
- Met (enigszins) voorgeladen accu maak je al snel een goed draaiend vuurtje, tijdens het stoken laadt de accu zichzelf verder op.
- Alles brand in dat ding, droog of nat, hout, mos, blad, oude onderbroeken... 'k zou er alleen geen plastic in gooien, en als 't ff kan doe ik er ook geen dennentakken in vanwege de hars die af kan zetten op de accu pen. 'k Heb altijd een paar droge stukjes hout mee, zodat je zeker droog kan starten. Als ie eenmaal brand gooi ik er ook vochtig/nat materiaal bij, dan gaat ie wel meer roken dan bij droog materiaal natuurlijk.
- Volledige verbranding, het kleine frutje as wat je overhoudt is te verwaarlozen, mooi ook als je geen sporen achter wil laten.
- Aan een goed gevulde hand takjes en twijgjes heb je voldoende materiaal voor een complete maaltijd met koffie en afwaswater toe.
- Koelt snel af na gebruik. Tegen de tijd dat je klaar bent met eten is ie afgekoeld.
- Doordat je nauwelijks vonken maakt in de gesloten vuurpot, is het risico op bosbranden een stuk kleiner dan bij bijv. de bushbox.
- Niet de hitte van een kampvuur, maar een lekker straalkacheltje is het zeker als ie brandt, fijn om koude handen en voeten bij te houden.
- Ideaal voor in je GHB of BOB, past makkelijk ergens in een hoekje van je kajak, kano, of hang 'm aan je rugzak.
- Makkelijk schoon te maken en te houden.
- Robuust, hij is (ingepakt) wel eens alleen de helling afgegaan zeg maar
Cons:
- Denk niet dat je je telefoon ermee op kan laden terwijl je kookt. Als SHTF kan het, maar dan ben je wel een uur of drie tot vier aan het stoken voor een half gevulde batterij. Dus ja, heeft een beer alles aan gort gereten behalve je Biolite, je oplaadsnoer en je telefoon, go for it. Maar heb je een powerbank en/of zonnepaneeltje, betere keus!
- Grillplaat is na eenmalig gebruik naar het hiernamaals voor nutteloze zaken verbannen.
- Het vuur in je vuurpot geeft meer licht dan dat sneue usb lampje... why???
- Je kan er niet al te lange takken in stoppen, je zult dus takken moeten breken, hakken of zagen. Maar, je hoeft je vuur niet aan te blazen, dus daar heb je vast energie voor over.
- De ketel is vrij diep, dus voor water top, maar ga je in een pan roeren, dan zou ik een lager pannetje mee nemen. Pannetjes van 15cm doorsnede of meer kunnen prima, kleiner wordt instabiel, of je moet een extra roostertje toevoegen...
- Ook de vuurpot is vrij diep. Op originele wijze vuur stoken is wat onhandig, ik maak meestal een constructie van twee houtjes, steek daarop mijn tondel aan, en laat e.e.a. in de vuurpot zakken. Ventilator zachtjes aan, houtjes erbij en er is vuur. De tip die iemand eerder in deze feed gaf om van boven naar beneden vuur te stoken ga ik ook eens uitproberen! Top idee :thumbsup:
- De ventilator van de accu maakt wel wat herrie wanneer je in een sereen stille omgeving verblijft, maar hij draait niet continue.
- De aanschafprijs. Vooral door die nutteloze attributen absurd duur, maar zonder attributen kon je 'm destijds nog niet kopen.
Waarom heb ik 'm, en zou ik 'm weer kopen?
Voor ons was doorslag gevend dat je er 'alles' in kan branden en dat ie snel afkoelt na gebruik, dat je 'm zelfs nog mag gebruiken wanneer open vuur al niet meer mag (droogte). Daarbij waren het lage gewicht en de compactheid van belang. Specifiek voor onze kajaktrips door Scandinavië hebben we 'm aangeschaft. Maar nu we 'm hebben gaat ie ook mee op dagtrips, of wanneer we ergens een week stationair op een camping staan. We gebruiken 'm liever dan de gasfles. Hij gaat ook graag mee voor een avondje strand, niets zo fijn als een verse mok koffie, met een broodje knakworst bij de ondergaande zon
Ja, ik zou 'm zeker weer kopen, al verwacht ik niet dat ie snel het loodje legt. Eerder zou ik investeren in een reserve accu, dat lijkt me dan het onderdeel waar het eerst iets aan kapot kan gaan. Tegenwoordig kun je ook de basis set zonder attributen kopen, geen 300 euri meer, maar nog steeds een drie cijferig bedrag... d'r moet wel echt een nijlpaard op gaan zitten wil de ketel of vuurpot kapot gaan, dus die uitgave doe ik voorlopig nog ff niet.
Twee jaar geleden zag ik op Ali een replica voorbij komen, maar heb toch het gevoel dat ik argwanend naar die accu zou blijven kijken of ie niet ontploft
Voor ons een ideaal dingetje, maar zoals dat geldt voor alle middelen waarop je kookt zul je er even aan moeten wennen. Als je eenmaal de slag te pakken hebt, is ie super fijn.
Leukste anekdote:
Met de familie (12 neuzen tussen de 3 en 65 jaar oud) kamperen betekent dat mn ouders 'the motherload' aan nutteloze zooi mee slepen, mn moeke sleept zelfs een speciaal 'zondags' camping servies mee voor gezellige ontbijtjes
. En ja, dus ook een 5 pits gasplaatje... je raad 't al: uiteindelijk stonden wij met onze Biolite eitjes te bakken en koffie te koken voor de hele club omdat het gas nog niet wakker was