Waar staat dat ik 5 zagen gekocht zou hebben? Oops ik heb er trouwens 6.
Ik heb de Makita 6 jaar geleden gekocht deze is allround met een 40cm zaagblad. Daarnaast kocht ik 2 jaar terug de Kibani met 30cm zaagblad, lekker licht, zuinig en om wat te grote stukken haardhout kleiner te zagen.
Hierover was ik zo tevreden omdat deze boven verwachting presteerde, dat ik de grote Kibani van 60cm kocht met 62.5cc.
Alle andere zijn komen aanwaaien. Een vriend in Nederland vroeg me te helpen een grote boom bij zijn recreatie huis weg te halen. Hiervoor had hij een McCullough gekocht met 45cm zaagblad. Na de klus kreeg ik die omdat hij hem toch nooit meer zou gebruiken.
Een andere vriend hier handelt in oude metalen en in een van zijn schuren lagen 3 kettingzagen die ik meenam. Van die 3 kreeg mijn andere vriend (monteur) er 2 goed werkend. Gratis dus beiden met 45cm blad.
Ik praat hier niet over een bosje van nog geen 1000m2 he met wat gemiddelde bomen.
Mijn ene finca praat ik over 13 hectare ongeveer en nog 8 van mijn buurman tussen twee bergen in. Met dikke bomen tot wel 100 jaar oud die een gevaar vormen omdat ze schuin gegroeid zijn en overhangen of op omvallen staan. Met het verwijderen, terassen opnieuw aanleggen zit ik misschien op 1/3 van het werk. Alleen vorig jaar plantte ik al 1050 nieuwe bomen.
Daarnaast zaag je hier niet alleen de boom maar haal je ook de wortels eruit. Dat gaat met een tractor, 4x4 of indien groot met de graafmachine. Die kluit laat je eerst een paar maanden drogen. Vervolgens hak je de wortel met een pikadora in behapbare brokken. Die je dan weer met de kettingzaag tot haardgrootte zaagt. Omdat de wortel van een olijf keihard is en er vaak nog zand of grond op zit, gebruik ik hiervoor een zaag waarvan het blad en de ketting op het einde loopt. Zonde om hier met je nieuwe blad en ketting in te zagen. Maar voor in de kachel is het top.
Mijn andere finca ligt op 45 minuten rijden. Deze is zo'n 1.5 hectare mooie volwassen bomen van diverse fruit en notenbomen tot olijven, cacao, palm en naaldbomen. Hier ben ik bijna klaar met het uitdunnen zodat er volgend jaar en vooral het jaar erop weer een topoogst vanaf komt.
Twee kettingzagen liggen altijd in de 4x4 want je weet op de campo nooit wat je tegenkomt of waar je in belandt. De andere zagen liggen op één van de fincas.
Iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor merken. Ik had tot 2. 5 jaar terug een professionele Stihl, zwaar maar werkte altijd. Deze is van me gestolen onderweg. Toen probeerde ik Kibani en voor dat geld prima. Desnoods koop je elke 2-3 jaar nieuw.
Als ik een nieuwe professionele zaag moest kopen zou het een Husky worden.
Wat ik eerder probeerde aan te geven is dat je voor hobbymatig gebruik geen duur merk hoeft te kopen. Zagen als McCullough, kibani, echo etcetera voldoen prima aan de prijs/kwaliteit mits goed onderhoud en gebruik. Wil je meerdere zagen gebruiken en je moet ze nog kopen, dan zou ik bij één merk blijven. Soms kun je dan onderdelen van een kapotte machine hergebruiken.