Qua medicatie is mijn huidige voorraad niet zo heel bijzonder.
Wat ik voornamelijk belangrijk vind is om niet uit te drogen en geen dodelijk hoge koorts te krijgen, dus de basics coveren.
Al een aantal keer voedselvergiftiging gehad, waarvan twee keer zo erg dat ik zelfs geen water binnen hield en na drie dagen zo verzwakt was dat ik niet meer op mijn benen kon staan. Zie je zelf dan nog maar te verzorgen en in leven te houden in een shtf situatie.
Pijnstillers / Koortsremmers:
Ibuprofen
Paracetamol
Naproxennatrium (langdurige werking indien nodig)
Asperine (ook als bloedverdunner te gebruiken)
Tegen uitdroging:
ORS (oral rehydration salts)
Lopermidehydrochloride (anti-diarree)
Cinnarizine (anti misselijkheid / braken)
Tegen kwaaltjes:
Bisacodyl (tegen ontstopping)
Rennies (tegen maagzuur)
Trachitol (tegen keelpijn)
Broomhexine (tegen hoesten)
Neusspray
Luizen shampoo en kam
Anti wormen kuur
Zinkzalf
Trekzelf
Schimmelcreme
Eczeemcreme
Ontsmetten:
Fysiologisch zout
Jodium
Desinfectie lotion
Oogspoeling
Slapen:
Melatonine
Dimenhydrinaat (verkrijgbaar in Belgie)
Overig:
Jodiumpillen
Anticonceptie
Morningafterpil
Gebit:
Haken en spiegelsetje
Ontsmettende spoeling
Noodvullingen
En natuurlijk vitamines en mineralen.
Dus puur en alleen thuisapotheek medicijnen.
Antibacteriële middelen en virusremmers helaas niet echt zonder recept verkrijgbaar in Nederland, maar zou ik graag wat achter de hand zou willen hebben.
En uiteraard is het belangrijk om van alles wat je gebruikt de bijsluiters te hebben en goed research te doen hoe je het gebruikt en wanneer je het niet zou moeten gebruiken.
Ook weten welk medicijn via welk orgaan verwerkt wordt, vooral de pijnstillers mee oppassen dat je die afwisselt bij hoog en langdurig gebruik.
In het buitenland zijn bepaalde medicijnen vaak wel vrij verkrijgbaar, dus daar moet ik me nog in verdiepen en na de crisis mijn buitenlandse collega's op pad sturen, wanneer zij weer eens hun thuisland gaan bezoeken
Ook moet ik nog mijn EHBO diploma gaan halen, dat is toch wel een must voor elke prepper.