Nou ............... Welke virussen ik bang voor ben weet ik niet.
.............Wellicht dat de steripen in Noorwegen afdoende is na het water door een sawyer squeeze te knijpen maar ik ben na een paar dagen googlen gaan twijfelen. Er is zoveel keuze..........
Wel belangrijk om daar eens naar te kijken dan, welke virussen je denkt te gaan tegenkomen die kwaad kunnen. Behalve in de tropen, zou ik die niet kunnen noemen.
Voor Noorwegen volstaat ieder standaard deeltjes filter. Igv twijfel kun je altijd nog het water koken of drie druppels dunne bleek per liter toevoegen (half uurtje laten inwerken). Een standaard deeltjes filter haalt de bacteriën van beestenpoep en dooie beesten die liggen te weken uit je water. Daar zijn geen extra stappen voor nodig.
Hoe meer je gaat lezen, hoe meer je gaat twijfelen, velen gaan voor veel te veel overkill. Willen beter dan best, zonder al te veel kennis van zaken. Eerst filteren door een betrouwbaar filter en dan alsnog gaan koken en dergelijke onzin.
Virussen filteren (in de tropen) heeft altijd extra nadelen. Of de doorstroom is vrij laag of je voegt chemicaliën toe die de smaak niet verbeteren en van koken wordt de smaak ook vrij beroerd.
De steripen is op dat gebied geen 100% betrouwbare oplossing omdat het lastig inschatten is of er overal voldoende sterk UV C licht komt. Zitten er nog algen in door een slechte filtering, zijn de virussen daarin nog lastiger te bereiken met UV C licht. Dat werkt nog wel in je vijver met sterke UV C lamp, maar in zo'n pennetje met ledje is het afwachten 100% afdoende is.
Ik zou ook eens kijken naar een Sawyer 0.02 filters voor de reizen naar tropische gebieden, bewezen effectief, ze worden vaak in derde wereld landen ingezet in operatiekamers. De Lifestraw gebruikt dezelfde holle vezels, maar een stuk minder ervan. Vandaar dat de Sawyer 50 keer langer mee gaat dan de Lifestraw en tot wel 900 liter per dag kan filteren, bovendien is hij veel makkelijker inzetbaar, dat geld voor alle Sawyers. Je bent niet afhankelijk van hun slangetjes, koppelingen, flessen, zakken of emmers, etc.
Maar nogmaals, in verreweg de meeste gevallen heb je een dergelijk filter niet nodig en volstaan de deeltjes filters van 0,1 micron prima.