F
forumlid 1447
Gast
Naar aanleiding van een melding in “shoutbox” (van stuudje), dacht ik aan het volgende.
Wat is jullie ervaring met het bewaren van zaden.
Er zijn natuurlijk de dozen in koele ruimte, etc. Maar wat betreft andere technieken?
Diepvriezer , glycerol, of wat meer?
Gisten worden in leven gehouden in glycerol, in de vriezer.
Problemen met huidige vriezers is dat ze vaak een anti aanvriesstand hebben.
Gaat de temperatuur ineens omhoog om geen ijsvorming te krijgen.
Maar hoe doen jullie dat, en dan met name met het zelf gekweekt zaad?
Ik zelf zet tot nu toe elk jaar mijn eigen zaad in vriezerdoos en zaai het jaar erop.
Maar als een jaar mislukt, dan moet ik nieuw zaad kopen, dat weer aan mijn eigen bodem moet wennen. (Natuurlijke genetische verandering)
Vooruit zien is dus de boodschap, als er straks mensen weer eens menen dat mijn moestuin ,hun moestuin is.
En ze dus alles oogsten, zonder zaden achter te laten, dan moet er een backup zijn.
Ik zoek dus de beste techniek om een eigen wiliam (spitsbergen) zadenbank te bekomen.
Wat is jullie ervaring met het bewaren van zaden.
Er zijn natuurlijk de dozen in koele ruimte, etc. Maar wat betreft andere technieken?
Diepvriezer , glycerol, of wat meer?
Gisten worden in leven gehouden in glycerol, in de vriezer.
Problemen met huidige vriezers is dat ze vaak een anti aanvriesstand hebben.
Gaat de temperatuur ineens omhoog om geen ijsvorming te krijgen.
Maar hoe doen jullie dat, en dan met name met het zelf gekweekt zaad?
Ik zelf zet tot nu toe elk jaar mijn eigen zaad in vriezerdoos en zaai het jaar erop.
Maar als een jaar mislukt, dan moet ik nieuw zaad kopen, dat weer aan mijn eigen bodem moet wennen. (Natuurlijke genetische verandering)
Vooruit zien is dus de boodschap, als er straks mensen weer eens menen dat mijn moestuin ,hun moestuin is.
En ze dus alles oogsten, zonder zaden achter te laten, dan moet er een backup zijn.
Ik zoek dus de beste techniek om een eigen wiliam (spitsbergen) zadenbank te bekomen.