• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelf een pressure canner maken (met een beetje hulp)

@Doperwt , ik ben wel benieuwd hoe je een "pressure canner" oftewel "pressure cooker" oftewel "snelkookpan" wilt maken van een gasfles?
Draai je de afsluiter eraf dan heb je maar een hele kleine opening om er te koken spul in te stoppen😉
Ook mis je dan een veiligheidsventiel dat overdruk kan laten ontsnappen en dat bij een snelkookpan ook zorgt voor een redelijk constante maximale druk.

Een stoomketel, want dat is het dan feitelijk, moet doorgaans aan strenge eisen voldoen en wordt gekeurd door "Het Stoomwezen" zoals dat vroeger heette. https://www.lrqa.com/nl-nl/cbi-services-nl/

Breng je water aan de kook in een gesloten ketel, vat of gasfles dan kunnen er immers hoge drukken ontstaan en oververhitte stoom. En of die gasfles daartegen bestand is, en jij en de hond of kat? In een propaangasfles heerst een druk van ongeveer 7 bar bij 20°C en zo'n gasfles wordt getest tot 30 bar die het uit moet kunnen houden (maar waarschijnlijk bij kamertemperatuur). https://www.lrqa.com/nl-nl/cbi-services-nl/
Stoom kan in bepaalde gevallen echter meer dan 30 bar aan druk krijgen.
https://tubi-valves.nl/assets/files/PDF-Technischeinfo/TubiValve-Stoomtabel.pdf

Experimenteren met stoom is dus niet zonder risico. Stel dat je een ovaal deksel in de gasfles zou kunnen maken met een vergelijkbare "ronde diameter" van 12 cm, dan heeft dat een oppervlak van 113 cm2 en ondervindt bij 15 bar stoomdruk een kracht van 16960 N, vergelijkbaar met 1696 kg. Een bestelbus bovenop het deksel houdt het dan nog net dicht😁

Je hebt het over 99% leeg. Het ding is dan nog voor 1% vol, en dat gas wil je niet om de oren hebben vliegen met opa met schommelstoel en smeulende bolknak ernaast. Eerst volledig leeg laten lopen... de gastank bedoel ik😉

Het is linkse schroefdraad, dus draai je de afsluiter inderdaad met de klok mee (rechtsom) los. https://www.gasproducten.nl/gasfles-afsluit-kraan-afnamekraan-104033567.html

@RockyFlats zie Doperwts laatste bericht in https://www.preppers-shelter.nl/threads/inmaken-in-het-algemeen.2941/ :

Ze wil de gasfles leeg maken met water, in 2 stukken (laten) zagen, schuren, manometer aanschaffen, klemmen erop laten lassen en dan met hulp ombouwen tot een Pressure canner.

@RockyFlats zie Doperwts laatste bericht in https://www.preppers-shelter.nl/threads/inmaken-in-het-algemeen.2941/ :

Ze wil de gasfles leeg maken met water, in 2 stukken (laten) zagen, schuren, manometer aanschaffen, klemmen erop laten lassen en dan met hulp ombouwen tot een Pressure canner.
@Mayo , merci, ik vond het, en verbaasde mij toch wel😉

Het enige zinnige dat ik daarbij nog kan bedenken is:
1. een snelkookpan kopen bij de kringloop en besparen op metallineverband en brandzalf, of;
2. een stuk stalen pijp met flens (en blindflens) erop lassen, een overdrukventiel erop, een handje bouten en moeren en een pakking, en een schietgebedje doen😁

k draaide de verkeerde kant op en met een hamer tintelen mijn handen

Pas je wel op. Met een hamer op ijzer slaan geeft vonken en als er nog 1% gas in die fles zit, kun je het volgende moment na die klap met de hamer niet meer navertellen als die kraan los komt.

Ik spreek uit ervaring in de zin van dat ik op een camping iemand met een hamer op een gasfles zag slaan omdat de dop die er erop zat niet los kwam. Het volgende moment hoorde ik een harde knal en zag de beste man liggen met een stuk ijzer wat uit zijn schedel stak. Geen prettig gezicht kan ik je vertellen en ook nog eens zonde van een volle gasfles. 😁

Laatst bewerkt:
Nee je hebt dat ook niet gezegd, je maakte slechts een opmerking met een hint en ben toen gaan zoeken. Vervolgens las ik over omgekeerde schroefdraad, maar dat blijkt voor de kraanaansluiting te zijn en niet voor de kraan zelf. Geen paniek.

Geen paniek mensen, ik leef nog en doe voorzichtig.

PS: Ik lees nu net dat een canner vanaf 170 euro te koop is, toen ik zocht zag ik ze alleen maar rond de 300 euro... als ik kijk naar losse onderdelen ben ik een 100 euro kwijt, maar dan is 70 euro meer ineens niet zo heel gek meer. 🤔

Laatst bewerkt:
Creatief zoeken en kwam deze tegen, staat op amazon voor 180 euro. 90 kPa is ongeveer 120 graden en zou dus voor vlees kunnen. Voor dat geld kan ikzelf niet gevaarlijk doen.

Er staat ook een vergelijkbare maar dan tot 100 kPa en is weer wat duurder, maar zie dat die afsluiters los te koop ziijn vanaf 60 tot ... kPa. Dus zou je met een andere afsluiter van 95 kPa helemaal goed zitten (mits fabrikant aangeeft dat het mag). Bij deze gaat het tot 20 PSI max en dat is dan 137 kPa. Kleppen los kosten ongeveer 2 euro voor het gemak. Je kunt dus met een 95/100 kPa de 121 graden makkelijk halen op zee niveau.

Schermafdruk_2025-01-25_12-41-11.png

Goedkoopste die ik via een app kan vinden is 70 euro en komt uit Duitsland voor gratis verzenden.

Edit: Ik geef de gasfles weer terug en ga er zelf dan niet meer aan ga beginnen. 👍

Edit: Besteld en kijk dan wel hoe warm het gaat worden, als het de 121 niet haalt dan bestel ik wel een andere klep van 95/100 kPa. Ga niet mijzelf opblazen met de gasfles.

Edit: Aanbieding eindigt 7 februari en hoop dat ik hem snel binnen heb voor die datum, dan vraag ik aan de buurman even een thermometer zodat ik snel kan controleren of het 120 graden gaat halen zoals het is. Als het nu echt goed is dan is het misschien voor iemand van hier ook nog interessant om te bestellen voor 70 euro. Let er dan wel heel goed op dat het de 90 kPa versie is, want ze staan er ook op met 65 kPa wat te weinig is en maar tot een 115 graden gaat.

PS: Het gaat mij om vlees wecken, groente kan ook maar dan moet je rekening houden met hoe lang, omdat dit rond de 121 graden zit. Je kunt natuurlijk ook direct een andere afsluiter erbij kopen van 60/65 kPa.

Laatst bewerkt:
Nu wil ik de link plaatsen, maar kost die ineens 87 euro... ik heb 70,38 betaald. 🤔 goed zoeken dus. Dit is wel een kleintje, dus hou daar rekening mee. Ik wil ook maar kleine potjes gebruiken dus voor mij groot genoeg. Als er drie in passen ben ik al tevreden en kook toch niet voor 10 potten tegelijk. Dit is de link van mijn bestelling maar is ineens duurder...
https://nl.aliexpress.com/item/1005...st_main.4.7b3679d2AST6eB&gatewayAdapt=glo2nld

Dit heb ik dus betaald:
Schermafdruk_2025-01-25_13-45-30.png

Dit was een link van 74 euro maar kost nu ineens 100 euro... 🤯
https://nl.aliexpress.com/item/1005...st_main.9.27b179d2dc7SGf&gatewayAdapt=glo2nld
Schermafdruk_2025-01-25_13-47-49.png

Maar nogmaals, controleer goed de druk, want vrijwel identiek dezelfde gaat maar tot 15 PSI max en die meters hebben een rood vlakje zichtbaar en geven ook in een andere eenheid weer. Zijn identiek, maar net een ander metertje. Als je dan een andere klep nodig bent kan het niet i.v.m. 121 graden voor vlees. En hou dus rekening met zee niveau, woon je in de bergen dan verandert de druk.

Kleppen zijn dus los te bestellen in diverse varianten maar kijk goed naar wat maximaal mag als je iets besteld (aansluiting ook controleren):
https://nl.aliexpress.com/item/1005003933515337.html?spm=a2g0o.productlist.main.33.2839DGGtDGGtiq&algo_pvid=a9041063-8c46-4412-873f-3bcba30ba3ae&algo_exp_id=a9041063-8c46-4412-873f-3bcba30ba3ae-16&pdp_ext_f={"order":"126","eval":"1"}&pdp_npi=4@dis!EUR!2.82!2.82!!!2.87!2.87!@2103892f17378083859665195e6947!12000027500794719!sea!NL!6225726468!X&curPageLogUid=cb2XyXp7aWq1&utparam-url=scene:search|query_from:

Potjes ga ik later erbij zoeken, ik wil iets waar 125 tot 250 gram vlees in past ongeveer. Dus als ik drie smalle potjes er in kan stoppen is het super. En als ik een keer iets groots heb dan doe ik er gewoon 1 in. Zo kan ik regelmatig iets lekker maken of een aanbieding pakken en maak ik geen rare grote voorraden. :thumbup:

Creatief zoeken en kwam deze tegen, staat op amazon voor 180 euro. 90 kPa is ongeveer 120 graden en zou dus voor vlees kunnen. Voor dat geld kan ikzelf niet gevaarlijk doen.

Er staat ook een vergelijkbare maar dan tot 100 kPa en is weer wat duurder, maar zie dat die afsluiters los te koop ziijn vanaf 60 tot ... kPa. Dus zou je met een andere afsluiter van 95 kPa helemaal goed zitten (mits fabrikant aangeeft dat het mag). Bij deze gaat het tot 20 PSI max en dat is dan 137 kPa. Kleppen los kosten ongeveer 2 euro voor het gemak. Je kunt dus met een 95/100 kPa de 121 graden makkelijk halen op zee niveau.

Bekijk bijlage 27767

Goedkoopste die ik via een app kan vinden is 70 euro en komt uit Duitsland voor gratis verzenden.

Edit: Ik geef de gasfles weer terug en ga er zelf dan niet meer aan ga beginnen. 👍

Edit: Besteld en kijk dan wel hoe warm het gaat worden, als het de 121 niet haalt dan bestel ik wel een andere klep van 95/100 kPa. Ga niet mijzelf opblazen met de gasfles.

Edit: Aanbieding eindigt 7 februari en hoop dat ik hem snel binnen heb voor die datum, dan vraag ik aan de buurman even een thermometer zodat ik snel kan controleren of het 120 graden gaat halen zoals het is. Als het nu echt goed is dan is het misschien voor iemand van hier ook nog interessant om te bestellen voor 70 euro. Let er dan wel heel goed op dat het de 90 kPa versie is, want ze staan er ook op met 65 kPa wat te weinig is en maar tot een 115 graden gaat.

PS: Het gaat mij om vlees wecken, groente kan ook maar dan moet je rekening houden met hoe lang, omdat dit rond de 121 graden zit. Je kunt natuurlijk ook direct een andere afsluiter erbij kopen van 60/65 kPa.
@Doperwt , je hebt al besteld, kennelijk? 7 februari past wel precies als eindtermijn bij het onderstaande. Ergens in Duitsland heeft iemand dan €35 snelle winst gemaakt? Tenzij je (waarschijnlijk) een grotere kocht (22 liter?) want zo'n meerprijs t.o.v. die van 7 liter van Ali is m.i. zeker OK.

Screenshot_20250125-123856.png

Laatst bewerkt:
Die is maar 7L en ik heb idd 22 Liter. Verder gaat dat model maar tot: "kan worden gebruikt onder een druk van 35-70 kpa", wat te laag is om 121 graden te halen, ik zou dan ook zoeken naar iets wat minimaal een 100 kPa aankan max. Ik wil bewust vlees wecken dus moet de 121 graden halen, dus minimaal 90 kPa.

De manometer is ook wel een soort must, anders kun je niet goed nagaan hoe warm het word en je kunt dan met extra ventielen werken voor laag zuur producten. Mano los is ook weer 23 euro wil die 150 graden aankunnen (anders gaan ze maar trot max 120 en heb je niets meer over).

Verder past er in 24cm (diameter) volgens mij niet drie potten tegelijk.... maar daar kan ik mij in vergissen. 22L is 34 centimeter en dan passen drie niet al te grote potten. Als ik een klein rekje heb die niet te hoog is en een tweede rekje zou er ook 6 potjes in kunnen passen... Maar dat moet ik uitzoeken wat past.

Die is maar 7L en ik heb idd 22 Liter. Verder gaat dat model maar tot: "kan worden gebruikt onder een druk van 35-70 kpa", wat te laag is om 121 graden te halen, ik zou dan ook zoeken naar iets wat minimaal een 100 kPa aankan max. Ik wil bewust vlees wecken dus moet de 121 graden halen, dus minimaal 90 kPa.
Ik zie 90-100 kPa aangegeven door Ali, dus wecken zou kunnen.
Maar, in de grote pan past veel meer, en dat is een plus.
Screenshot_20250125-161246.png

@RockyFlats Tof, dan zou je dus zelfs echt op een heel mooi laag budget kunnen cannen. Ik heb inmiddels potten en deksels uitgezocht wat geschikt is. HAK potten blijken wel heel goed te zijn en je kunt er nieuwe deksels voor kopen die geschikt zijn voor 121 graden. Er blijken best wel veel soorten deksels te zijn die bepalen wat je er mee kunt doen. Heeft met temperatuur, zuren, basen en etc. te maken.

In een nieuw draatje neem ik de pan ook mee die jij hebt benoemt bij de introductie en zal wat uitleg schrijven over verschillende soorten potten en deksel.

Terug
Bovenaan