• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

JJ&A

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het is belangrijk altijd over drinkwater te kunnen beschikken.

Schermafbeelding 2025-04-03 220036.png

Dit toestel schijnt de kleinste geschikt om twee personen aan voldoende drinkwater te voorzien:

https://airdrink.fr/wp-content/uploads/2024/01/C2-VIDEO1.mp4?_=1

C2 is een atmosferische watergenerator die letterlijk vocht uit de lucht haalt en omzet in drinkwater.​

Dit unieke systeem heeft geen aansluiting op een waterleiding en produceert zeer zuiver water in een zeer klein volume - je hoeft het alleen maar aan te sluiten!​

Zeer geluiddemper (<45db) is de C2 ook het kleinste model op de markt (26*36*45 cm)!​

De zoetwaterproductie: tussen 3 en 10 l / dag, afhankelijk van het klimaat
gewicht: 16 kg
Koelmiddel: R134 A
Verbruik: 160 w/u (alleen bij waterproductie), wordt aangesloten op 220 volt lichtnet.
Deze generator voorziet in de drinkwaterbehoefte van één persoon en maximaal 3 personen, ideaal voor afgelegen plaatsen, kamperen, off-grid leven, jachten, stacaravans en ook iedereen die wil stoppen met het vervuilen van de planeet met plastic flessen :)

https://airdrink.fr/nl/product/c2-k...enerator-3-tot-10-liter-zuiver-water-per-dag/

Zelfredzaam onder weg,
Voor onderweg met een campertjes is het toestel ook best handig, wel had ik graag gezien dat er ook een 12 volts aansluiting op zat.
Ik zie ook een mogelijkheid om het rendement te verhogen. :thumbup:

Laatst bewerkt:
Op elk moment over verse groenten kunnen beschikken, kiemen van zaden helpt je om zelfvoorzienend te zijn.
Kiemzaden zitten vol voedingsenergie, belangrijke mineralen en voedingstoffen.

Ook het weten wat voor voedsel en kruiden je uit de natuur kunt halen, en hoe het te bereiden, en bewaren als dat mogelijk is, zoals knollen/wortels, of drogen.

Verdiep je ook in Bushcraft, survival en de bij behorende skills,
En waar je de wilde groenten kan en mag vermeerderen in je omgeving, doe dat omzichtig met wijsheid.
Het oogsten doe dat ook met inzicht en onzichtbaar voor andere mensen.

Het is belangrijk altijd over drinkwater te kunnen beschikken.

Bekijk bijlage 28344

Dit toestel schijnt de kleinste geschikt om twee personen aan voldoende drinkwater te voorzien:

https://airdrink.fr/wp-content/uploads/2024/01/C2-VIDEO1.mp4?_=1

C2 is een atmosferische watergenerator die letterlijk vocht uit de lucht haalt en omzet in drinkwater.​

Dit unieke systeem heeft geen aansluiting op een waterleiding en produceert zeer zuiver water in een zeer klein volume - je hoeft het alleen maar aan te sluiten!​

Zeer geluiddemper (<45db) is de C2 ook het kleinste model op de markt (26*36*45 cm)!​

De zoetwaterproductie: tussen 3 en 10 l / dag, afhankelijk van het klimaat
gewicht: 16 kg
Koelmiddel: R134 A
Verbruik: 160 w/u (alleen bij waterproductie), wordt aangesloten op 220 volt lichtnet.
Deze generator voorziet in de drinkwaterbehoefte van één persoon en maximaal 3 personen, ideaal voor afgelegen plaatsen, kamperen, off-grid leven, jachten, stacaravans en ook iedereen die wil stoppen met het vervuilen van de planeet met plastic flessen :)

https://airdrink.fr/nl/product/c2-k...enerator-3-tot-10-liter-zuiver-water-per-dag/

Zelfredzaam onder weg,
Voor onderweg met een campertjes is het toestel ook best handig, wel had ik graag gezien dat er ook een 12 volts aansluiting op zat.
Ik zie ook een mogelijkheid om het rendement te verhogen. :thumbup:
@JJ&A , geinig is deze machine. Het is geen toveren maar is in feite gewoom een open vrieskastje. Ik zie dat er een koelgas en een compressor in zit, net als in een airconditioning, koelkast of vriezer.

Ik heb eigenlijk al net zoiets, namelijk een slushmachientje. Dat is heerlijk om te hebben in de zomer en heeft volgens mij een vergelijkbaar elektriciteitsverbruik. Er zit een compressor in en een condensator (net als achterop de koelkast) waarin het gas condenseert en warmte af staat. Voorop heeft het een grote ronde rvs cilinder waarin zich de verdamper bevindt die warmte op neemt en dus sterk wordt gekoeld. En wel zo sterk dat zich binnen de kortste tijd een ijslaag vormt van waterdamp dat vanuit de lucht condenseert en zich als ijs vast zet. Als slushmachine heeft het ook een schraper die het ijs van de cilinder schraapt, die dan ondergedompeld is in een suikerhoudend slush mengsel. Zou ik die machine (zonder schraper) afwisselend aan-en uit zetten dan ontdooit het ijs en zou ik het water kunnen opvangen. Ook heeft het een minder sterk koelende stand waarin het geen slush-ijs uit water maakt maar alleen een drank koel en ijsvrij houdt. In die stand zou het voortdurend water kunnen produceren vanuit waterdamp uit de lucht. Gewoon door koelen en dauwpuntsverlaging, zodat er waterdamp condenseert. Als op een enkelglas ruit in een koude nacht.

Een apparaat zoals @JJ&A hier laat zien zou een uitkomst zijn waar geen zoet water voorhanden is. In ons waterrijke landje ligt het zuiveren van regenwater of slootwater echter meer voor de hand, en dat kost veel minder energie per liter drinkbaar water.

Wie eens de kans heeft om een tweedehands slushmachientje op de kop te tikken voor weinig, die slaat twee vliegen in een klap. Heerlijk dorstlessend in vredestijd, en een optie om waterdamp uit de lucht te vangen in oorlogstijd onder de brug mits er voltjes voorhanden zijn. Het apparaat dat @JJ&A aangeeft zal wel een optimaler wateropbrengst hebben vermoed ik, maar slush maakt het niet😉

Trouwens, het op een kier zetten van een vrieskist, eventueel met een ventilatortje voor luchtcirculatie, zou ook moeten werken. De condensaatafvoer levert dan zoet water. Het tot onder het dauwpunt koelen van buitenlucht is de hele truuk.

Met een peltier-elementje werkt dat ook. Wie heeft er nog nooit druppels zien hangen aan de inwendige koelribben van een koelende koelbox? Hang zo'n deksel in de open lucht, en je vangt zoet water!

Schitterende vondst @JJ&A , voor maar 1450,00euro. Als je die inbouwt in je camper kan jij de hele prepfamilie van water voorzien.
Maar alle koelkasten, diepvriezers werken zo, zoals @RockyFlats al aangeeft. Sterker nog alle luchtontvochtigers ook.
Op de compressor van een koelkast vind je zo'n condens opvangbakje terug.

Kijk je even snel op internet dan kan je goedkoper wegkomen:
Silvercrest luchtontvochtiger voor 100euro.
Ja er zit geen mooie kraan aan en voor op het aanrecht niet echt een blikvanger, of juist wel, maar het maakt water uit lucht.
Sluit hem aan op je (5kW) powerbank (1900,00euro april 2025) en klaar is @JJ&A.

Kanttekening is er wel, denk ik, vanuit de natuurkunde: e.e.a. is sterk afhankelijk van het vochtgehalte in de lucht en de temperatuur daarvan.

Zoetwater? Is het dan geen condenswater wat hij maakt? Is condenswater drinkbaar? Wel een leuk ding :)

Ik heb zelf een 300 Watt luchtontvochter (en ook nog eentje van 20 Watt maar dat is een miskoop die ontvochtigd niks, maar zou ook wel water van lucht kunnen maken) en ik denk dat dit hetzelfde werkt, alleen jouw apparaat zal wat hygienischer zijn met het opvangen van het condenswater;

Trouwens, het op een kier zetten van een vrieskist, eventueel met een ventilatortje voor luchtcirculatie, zou ook moeten werken. De condensaatafvoer levert dan zoet water. Het tot onder het dauwpunt koelen van buitenlucht is de hele truuk.
De condensafvoer ligt ook vol stof bij dat net zou oud is als mijn koelkast (dat is achterkant onderin, daar kom ik nooit om schoon te maken), dat ga ik niet drinken :)

Je diepvries zal dan trouwens ook vol ijs komen, dat kun je wel laten smelten :)

Schitterende vondst @JJ&A , voor maar 1450,00euro. Als je die inbouwt in je camper kan jij de hele prepfamilie van water voorzien.
Maar alle koelkasten, diepvriezers werken zo, zoals @RockyFlats al aangeeft. Sterker nog alle luchtontvochtigers ook.
Op de compressor van een koelkast vind je zo'n condens opvangbakje terug.

Kijk je even snel op internet dan kan je goedkoper wegkomen:
Silvercrest luchtontvochtiger voor 100euro.
Ja er zit geen mooie kraan aan en voor op het aanrecht niet echt een blikvanger, of juist wel, maar het maakt water uit lucht.
Sluit hem aan op je (5kW) powerbank (1900,00euro april 2025) en klaar is @JJ&A.

Kanttekening is er wel, denk ik, vanuit de natuurkunde: e.e.a. is sterk afhankelijk van het vochtgehalte in de lucht en de temperatuur daarvan.
Een luchtontvochtiger, inderdaad, dat is wel een goede @petroman. Nog wel een kanttekening...

Ik heb eens gelezen dat dergelijk condensaat nu niet direct drinkbaar is. Eenmaal sowieso natuurlijk😉, maar anders dan regenwater dat in druppels neerkomt na condensatie hoog in de lucht, is er bij waterdamp waarschijnlijk toch meer sprake van concentratie van smerige deeltjes op het bedroevend lage aardse niveau waarop wij preppers ons doorgaans voortslepen. Er hangt te veel fijnstof in de lucht om het zonder verdere zuivering te drinken vermoed ik. Natuurlijk, in absolute nood zal het niet aanmerkelijk schaden, maar drink het dagelijks en dan groeit er wellicht een extra teen?😉

Even door een Sawyer waterfilter, is dan niet slecht denk ik.

Ik heb eens gelezen dat dergelijk condensaat nu niet direct drinkbaar is.

Volgens mij maakt natuurkunde geen verschil tussen de apparaten met opvangbak en/of kraantje.
Radioactief stof* en pollen in de lucht zullen ergens neerslaan inderdaad. Maar dat zal in elk apparaat hetzelfde zijn. Vraag is waar gaat het heen is wordt het afgescheiden.

Radioactief stof* : vergeet hierbij ook niet het mooie rode zand uit de woestijn van Algerije waar de Fransen hun atoomtesten deden.

Ik ben er uit.

Het is een duur en nutteloos apparaat. Er zijn diverse goedkopere alternatieven. Ik zou me kunnen voorstellen dat het op de jacht van @RockyFlats nog wel nut zou kunnen hebben. Maar zelfs op een jacht is een Reverse Osmosis alsnog goedkoper en efficiënter.

Dus helaas, next.

Goed opgemerkt @petroman

Daarom dacht ik ook om de Peltier-elementen waar het toestel vast mee werkt om daar door geforceerd de vochtige koele lucht te laten gaan, de elementen moeten gekoeld worden, en dat is nu de voorverwarmde lucht wat weer heel goed van pas komt om bij temperaturen beneden de 15 graden toch voldoende water er uit te halen, dus dat zou het rendement verhogen, naar mijn idee.

Ik ben er uit.

Het is een duur en nutteloos apparaat. Er zijn diverse goedkopere alternatieven. Ik zou me kunnen voorstellen dat het op de jacht van @RockyFlats nog wel nut zou kunnen hebben. Maar zelfs op een jacht is een Reverse Osmosis alsnog goedkoper en efficiënter.

Dus helaas, next.

Maar het gaat hier ook niet om een jacht maar een campertje om zoveel mogelijk zelfredzaam door bvb Spanje te rijden, en niet met een vracht aan drinkwater mee te hoeven nemen.

En we zijn ook een paar keren in Spanje totaal verkeerd gereden en het was er enorm heet we hebben 47 graden mee gemaakt, we waren net terug voor de bosbranden, dan en als prepper laat je het de volgende keer er niet op aan komen, want dan kunnen we ons in zes plankjes terug sturen.

En ja ik heb ook voor dat ik het toestel heb beschreven heb ik ook de vraag gesteld aan Al wat het verschil is tussen dit toestel, en een ont-vochtiger, en ook vragen gesteld hoe zelf zo'n toestel te maken.

En voor mijn vrouw is brandschoon drinkwater van levens belang, we moeten echt dagelijks alle zijlen bij zetten om haar in leven te houden.

En in de toekomst word het steeds moeilijker om aan uitstekend drinkwater te komen, ze zijn nu al bezig uit te kienen hoe ze het beste drinkwater uit rioolwater te winnen en dat gaat ze nooit lukken met alle rommel die daar in terecht komt, denk aan medicatie, schoonmaakmiddelen, overgebleven medicatie die door het riool word gespoeld, echt mensen mitteren van alles door de WC, die resten gaan we straks met elkaar consumeren, dan hebben we het nog niet eens over de ontlasting en urine.

Laatst bewerkt:
Volgens mij maakt natuurkunde geen verschil tussen de apparaten met opvangbak en/of kraantje.
Dat denk ik ook niet, maar zo'n "drinkbaar water" apparaat zal wel van iets van filtering zijn voorzien. Tenminste, dat zou men verwachten in een normale wereld. Jammer alleen, dat we daar waarschijnlijk niet in leven...
Radioactief stof* en pollen in de lucht zullen ergens neerslaan inderdaad. Maar dat zal in elk apparaat hetzelfde zijn. Vraag is waar gaat het heen is wordt het afgescheiden.

Radioactief stof* : vergeet hierbij ook niet het mooie rode zand uit de woestijn van Algerije waar de Fransen hun atoomtesten deden.
Daar noem je wat... Een vriend uit Nevada verbaasde zich er eens over dat de doek waarmee hij zijn wagen poetste, plotsklaps zijn geigerteller liet piepen. Neergeslagen stof, hoewel onzichtbaar, bleek de oorzaak. Ik moet dat toch eens proberen... De dakgoot eens "swipen" na een reeks droge dagen en dan meten. Mij is bijgebleven dat we beter voorzichtig zijn met stofophopingen. Of nu in luchtkanalen, in een stofzuiger, in de dakgoot en waar dan ook. Geconcentreerde vuiligheid...

Ik ben er uit.

Dus helaas, next.
Dat ligt nog in het dok, helaas, @martin . Ik behelp mij vooralsnog met kratten Perriër.
De ontziltingsinstallatie is al gereviseerd zoals je kunt zien en het is nu alleen het wachten op het breeuwen van het teak-dek. Het is echter verrekte lastig om aan vaklui te komen die dat kunnen vandaag de dag, waar gaat dat naartoe?!
1000059798.jpg

daar door geforceerd de vochtige koele lucht te laten gaan,
Je maakt daar denk ik een denkfout.
Warme lucht bevat (kan bevatten) per definitie meer vocht dan koude lucht.
Kijk dit weekend maar omhoog. Doordat de wind kouder wordt condenseert de warmere lucht uit tot wolken, koelt het verder af dan kan je regen verwachten, daarna is de lucht uitgedroogd.
Er komt geen vocht automatisch bij de lucht die je opwarmt. Die zal ergens eerst opgepikt moeten worden.

Dat alles kost ook veel energie dus ik verwacht geen hoger rendement. Maar laat dit je niet afhouden van het experiment en van de aanschaf van de accu en ontvochtiger. Na x tijd kan je dan hier melden hoe e.e.a. verlopen is.
Wat je natuurlijk ook kan doen is eerst uitvoerig contact opnemen met de leverancier.

En in de toekomst word het steeds moeilijker om aan uitstekend drinkwater te komen, ze zijn nu al bezig uit te kienen hoe ze het beste drinkwater uit rioolwater te winnen en dat gaat ze nooit lukken met alle rommel die daar in terecht komt
@JJ&A , ieder zijn/haar hobby. Ik las ook dat er proeven worden gedaan om drinkwater van rioolwater te maken, en ik schaar dat toch even onder hobbyisme, een drang om waterlaboratoria aan het werk te houden en ervaring op te doen voor elders en/of een drang om geld uit het raam te smijten.
https://www.ad.nl/binnenland/waterb...ater-maken-van-gezuiverd-rioolwater~a09172b1/

Zolang er oppervlaktewater en grondwater voorhanden is dat schoner is dan rioolwater, zijn er toch eerst suïcidale gekken voor nodig om in Nederland drinkwater te maken van rioolwater. Ik zie dat de komende decennia echt niet gebeuren.

Ik kan mij wel voorstellen dat men het uitprobeert om het wellicht in andere landen te kunnen toepassen. Onze kennis van waterzuivering is groot voor zover ik begreep, en zo'n zuivering zou dan een exportproduct kunnen worden.

Jullie drang om in andere landen rond te tuffen levert wel een aanzienlijk risico op als een goede drinkwaterkwaliteit zo enorm belangrijk voor jullie is als je aangeeft.
"Als je dagelijks alle zeilen moet bijzetten" om het leven te houden, waarom dan zo'n risico nemen?

Ga dan zeker geen condensaat drinken, zou ik zeggen, maar tap water uit de eigen Nederlandse kraan en zuiver dat desnoods nog eens via omgekeerde osmose. Die installaties zijn kant en klaar te koop, zijn niet duur en passen in een keukenkastje...

Terug
Bovenaan