Stap voor stap; mijn eerste verblijf, onderverhuurkamer bij een kennis, woonde nog gedeeltelijk thuis.
Zelfvoorzienend nul komma nul.
Daarna naar de overkant van de straat verhuisd, een zolderwoning, zelfvoorzienend nul komma nul.
Wel werkzaam in de groene sector, dis kennis opbouw in brede zin, planten, gewassen, bouw en bestrating etc.
Vervolgens verhuisd naar een benedenwoning met leuke tuin.
Hier is het een beetje begonnen, langzaam mijn leven wat anders proberen interichten.
Het achterste gedeelte ingericht als moestuin, tomaten, wortelen en aardappels en kruidenplant( max 5
)
De tomaten deden het echt super daar.
Vervolgens verhuisd naar eensgezinswoning met kleinere tuin, wel het eerste jaar nog aardappels gezet.
Later werd het gras en terras, maar wel met een groot kippenhok met ren.
Lekker eitjes dus.
Later een stukje grond achter mijn tuin mogen benutten van een buurvrouw en daar ook het een en ander gepoot en gezaaid.
Vervolgens heb ik een moestuin gehuurd op een complex vlakbij van 150 m2, later het stuk naast me erbij kunnen huren.
Deze tuin was opgedeeld in ongeveer 33% sier, 33% moestuin en 33% gazon met fruitbomen.
Verder nog een folietunnel waar ik meloentjes en tomaten in kweekte.
Voor de rest al het gangbare groente en fruit gehad daar.
Vooral de appelboom was super, heerlijke appeltaarten kunnen maken.
Vervolgens verhuisd naar een andere stad, daar kreeg ik het te druk, dus volkstuin opgezegd.
Dit is mijn eerste koophuis, halfvrijstaand, heerlijke tuin, oprit, etc.
Een huis met veel mogelijkheden.
Op een rijtje;
Het huis gestript en weer helemaal opgebouwd met hulp.
Dit was zeer leerzaam en hierdoor heb ik bij heel weinig zaken hulp of kennis van derde nodig, dus zelfvoorzienend en zoveel mogelijk onafhankelijk.
De schuur verbouwd tot bijkeuken, dit is nu nog opslagplaats ivm bouw schuur achter in de tuin.
Later wordt de bijkeuken de plek voor het maken van allerlei producten uit de moestuin en de natuur, jam, siroop, etherische olie wil ik gaan proberen te maken, het inmaken van van alles en allerlei andere zaken.
Onder dd bijkeuken bevind zoch een waterput van zo'n 6 m3, hier heb ik een keel voor gemetseld met een fraaie natuurstenen afdekplaat, uiteraard met een gat erin, zodat ik bij het water kan.
Achter mijn bijkeuken staat het houthok met zo'n 14m3 hout.
Voor in de schuur/ veranda heb ik al edn kachel, voor in huis is dit een grote wens, deel van dd rvs pijpen e.d. is al aanwezig, dus komt goed.
De tuin is voor de helft ommuurd, o.a. door mijzelf gemetseld voor zeker 2/3 en het beton storten en vuilmetsel werk ook zelf gedaan, wel met hulp bij het kruien e.d.
Achter in de tuin ben ik nu aansluiten op de muur een verande/schuurcombi aan het bouwen en dit is ongeveer voor 60% klaar en ligt ff stil op het moment.
Een ander karwei gaat voor, dat was het oude kippenhok en ren demonteren, dit gaat naar Caitlin toe, zodat zij ook kippen kan gaan houden.
Voor mij was het te klein, daar ik leg kippen al had en nu vleeskippen erbij ga houden, dit dus in het kader van zelfvoorzienendheid en gezondheid.
Dan weet ik wat ik eet, wel zo fijn en al is het maar gedeeltelijk omdat ik ook nog in de super kom, het is ook tof voor de ervaring die je op doet.
Een deel van de ren is later bestemd als hugelkultuur plek voor het verbouwen van groentes en fruit, voor nu mogen de kippen er nog scharrelen.
Naast al dit in en om het huis heb ik ook een oldtimer camper helemaal opgeknapt en verbouwd tot al zeg ik het zelf een leuke kampeerwagen.
Zelf beetje leren lassen hierdoor, altijd fijn dit gedaan te hebben.
Verder ben ik dagelijks in het buitengebied/ polder bezig met mijn werk, wat mij veel kennis brengt en de mogelijkheid om veel specifieke gebiedskennis op te doen.
Op het gebied van preppen/ survival/ bushcraften sluit mijn werk echt super aan.
Graag zou ik mijn huis nog voorzien van zonnepanelen, maar kan niet alles tegelijk.
En het allerliefst zou ik toch nog een stap verder willen komen en dat betekent op een boerderijtje met wat grond wat je compleet kan inrichten om volledig zelfvoorziend bio en ecologisch te kunnen leven... ach ja dromen mag
Dit was het in de grove lijn wel
zo'n beetje hoe het is verlopen en waar ik nu sta.[emoji106]