RockyFlats
Ruttaan
@Hermanusb , dat is mij om het even. Als je het naar mij opstuurt dan weeg ik het voor jeIk ging ook meer uit van zilver.
gouden munten zijn vaak meer waard dan het gewicht.
ik heb enkel zilveren munten of los zilver.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@Hermanusb , dat is mij om het even. Als je het naar mij opstuurt dan weeg ik het voor jeIk ging ook meer uit van zilver.
gouden munten zijn vaak meer waard dan het gewicht.
ik heb enkel zilveren munten of los zilver.
Ook bij een gouden munt is het volume goed te bepalen, onnauwkeurigheid hangt af van je meetapparatuur, en even voor de juiste beeldvorming, Als op enig moment het fiatgeld waardeloos is geworden en de bestaande financiële structuren niet meer bestaan( want pas dan gaat de handel weer in persoon en met het fysiek uitwisselen van ruilmiddel) dan is een gouden munt zoveel waard dat je daar alleen in zeer speciale gelegenheden mee in aanraking komt. De waarde van de beschikbare ruilmiddelen zullen immers een afspiegeling zijn van de schaarste vs het handelsvolume.
Ik heb geen gouden bol, maar in de grote depressie was een huis in A. dam te koop voor 500 gram goud. Met 31,1034768 gram goud denk ik dat je in het hierboven geschetste scenario toch wel een behoorlijk bedrag hebt waarbij het de moeite waard is om dat onafhankelijk te laten testen wanneer je de koper niet kent of vertrouwd.
Even filosoferend. Morgen worden we allemaal wakker in een wereld waar geen betrouwbare grote financiële instellingen meer zijn en waarin digitale tegoeden en bankbiljetten waardeloos zijn geworden.
De eerste dagen/weken is het een puinhoop, mensen zullen niet weten waar en hoe eten te kopen, de overheid zal een poging doen een financiële reset door te voeren en de Flulark in te voeren( Benelux en Duitsland hebben besloten het samen te gaan doen). We beginnen met een schone lei en iedereen krijgt 500 Flulark en het minimumloon wordt vastgesteld op 100 Flulark/maand. Daarnaast krijgen spaarder voor elke aantoonbare 1000 Euro 1 Flulark. Industrieen worden genationaliseerd of krijgen een bijzondere belastingaanslag opgelegd van 90% van hun waarde, te betalen in aandelen.
Het huis waarin je woont is vanaf dat moment je eigendom, alleen moeten voormalige huurders de komende 10 jaar elke maand 30 Flulark aan de overheid betalen. Na die 10 jaar zullen ze hetzelfde moeten betalen als alle andere huiseigenaren.
De grote reset is dus een feit.
Wanneer dat lukt zal vrijwel al het spaargeld van iedereen verdwenen zijn maar ze zullen vast wel een oplossing vinden om de schulden wel (voor een groot deel) te kunnen blijven innen. We gaan een aantal jaren van grote crisis tegemoet, edelmetalen, edelstenen en andere waardevolle fysieke zaken zal voor de elite ineens weer zeer interessant worden als waarde opslag omdat gebleken is dat papieren bezittingen ineens bijna waardeloos kunnen worden. Ofwel als bezitter van goud en zilver heb je als een van de weinigen waarde behouden.
Wanneer dat niet lukt zal ook de overheid vallen en zitten we in een nog grotere SHTF waarbij er alleen nog maar lokaal/regionaal handel gedreven zal worden en er een groot verschil zal ontstaan tussen de enclaves van de "haves" en de rest van de wereld van de "have nots". Er zal strijd ontstaan want niemand wil een "have nots" zijn. Als goede prepper ben je altijd een "greyman " geweest en blijf je je gedragen als een "have nots" totdat het stof wat is neergedaald en er een nieuwe, waarschijnlijk feodale, orde is geïnstalleerd. Handel zal weer fysiek zijn en betalingen in vertrouwde zaken zoals muntgeld, goud, zilver, sieraden. Op dat moment zet je je gouden en zilveren munten in om land te kopen en je eigen leven weer op orde te brengen. Je zult zien dat die gouden munt, die nu een maandsalaris kost, ineens een jaarsalaris of meer waard is.
https://historianet.nl/maatschappij/handel/geschiedenis-van-het-geld-van-schelpen-tot-de-euro
Geschiedenis herhaalt zich, dus omwille van handel zullen er weer "bankiers" opstaan die de handel gaan faciliteren. het zal echter tientallen jaren duren voordat er weer zoveel vertrouwen zal ontstaan dat er weer bankbiljetten gebruikt zullen worden door de gewone man/vrouw.
Dat is inderdaad een goede methode, maar niet iets wat je even snel kunt doen als je een munt bij iemand thuis koopt, laat staan (in n SHTF-situatie?) op straat...Kijk eens naar de methode droog/nat wegen die ik noemde: gewicht, volume en soortelijke massa, meet je in een klap, en nog nauwkeurig ook.
Een van de grootste redenen voor mij om te preppen is een economische crisis (persoonlijk of op grotere schaal ).Even filosoferend. Morgen worden we allemaal wakker in een wereld waar geen betrouwbare grote financiële instellingen meer zijn en waarin digitale tegoeden en bankbiljetten waardeloos zijn geworden.
Dat is inderdaad een goede methode, maar niet iets wat je even snel kunt doen als je een munt bij iemand thuis koopt, laat staan (in n SHTF-situatie?) op straat...
Voor munten zijn een goed weegschaaltje, loupe en schuifmaat plus vooral kennis van de kenmerken van de betreffende munt de eenvoudigste optie, denk ik zo.
Verder is het me duidelijk uit alle posts hierboven dat ik me niet ga verdiepen in het zelf omsmelten van zilver naar bars of rounds.
Dank voor de inzichten!