petroman
SHTF Expert
Bij Zpacks claimen ze dat ze een geweldige innovatie hebben in de dakrand van hun enkelwandige tenten, waardoor condensatieproblemen uitgesloten zijn, en dat verhaal wordt ook bevestigd door reviewers...
Wat is dat dan ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Bij Zpacks claimen ze dat ze een geweldige innovatie hebben in de dakrand van hun enkelwandige tenten, waardoor condensatieproblemen uitgesloten zijn, en dat verhaal wordt ook bevestigd door reviewers...
Wat is dat dan?
Ook nogmaals dank voor je reactie @Ray! Ik had nog helemaal niet naar de mogelijkheden gekeken bij onze favoriete Chinese grootgrutter, heb je ervaring met de kwaliteit tenten die daarvandaan komen? Die eerste tent die je noemt is inderdaad geweldig ruim voor dat gewicht, maar scoort niet goed op de wens van de insectbestendigheid. Die tweede ziet er wel heel interessant uit, vooral de binnenhoogte van 100 cm spreekt mijn 190 cm persoon aan, en natuurlijk de combinatie van dat gewicht met die betaalbaarheid!
Topicoverzicht (tot nu toe)
Huidige setup
Outdoor Research Helium Bivy + tarp. Heerlijk licht en compact in de tas, heerlijk weersbestendig en insectvrij, supermakkelijk en onopvallend om een plekje te vinden. Op het gebied van bivakzakken is dit echt een aanrader! En in combinatie met de tarp is het makkelijk om een aangename leefruimte erbij te maken. Helaas heeft ondergeschrevene in toenemende mate last van gebrek aan zithoogte en draaibreedte, vooral bij meerdaagse ondernemingen. Dit is de voornaamste reden om eens naar tenten te gaan kijken.
Genoemde alternatieven
Voorlopige conclusie
- DD Superlight Tarp Tent. Enkelwandig, niet-vrijstaand, ruime kamer, 710 gram, 175 euro.
- MSR Elixir. Dubbelwandig, vrijstaand, net ruim genoeg, 2160 gram, 200 euro.
- MSR Hubba NX. Dubbelwandig, vrijstaand, helaas te laag voor mij, 1290 gram, 370 euro.
- MSR Carbon Reflex. Dubbelwandig, vrijstaand, helaas te laag voor mij, 790 gram, 440 euro.
- Dan Durston X-Mid. Dubbelwandig, niet-vrijstaand, aan de smalle kant voor mij, 790 gram, 230 euro (inclusief verzenden & douane VS). Helaas pas weer beschikbaar mid-2020!
- Vaude Power Lizard. Dubbelwandig, semi-vrijstaand, helaas te laag voor mij, 1160 gram, 380 euro.
- Zpacks Altaplex (camo uitvoering). Enkelwandig, niet-vrijstaand, zeer ruime kamer, 440 gram, 720 euro.
- Naturehike Cloud. Dubbelwandig, niet-vrijstaand, net ruim genoeg, 1670 gram, 70 euro.
En na al de bovenstaande overwegingen blijft dus alleen nr. 1 nog over, waar ik dit draadje ook mee begonnen was. Of misschien moet ik maar gewoon mevrouw Burger ervan overtuigen dat ik perse een drie-en-een-halfvoudig budget nodig heb voor mijn hobby. Serieus, ik heb gedroomd over die Altaplex!
- Gewicht - Aangezien mijn huidige bivakzak + tarp en toebehoren samen minder dan een kilo wegen, wil ik eigenlijk niet al teveel gewicht daarop toeleggen. Daarmee zijn de MSR Elixir (2) en de Naturehike Cloud (8) eigenlijk al buiten beeld.
- Leefruimte - Als dat niet voldoende is ga ik die tent natuurlijk sowieso niet doen. MSR Hubba NX (3), MSR Carbon Reflex (4) en Vaude Power Lizard (6) zijn dus ook buiten beeld.
- Beschikbaarheid - De Dan Durston (5) vind ik echt heel interessant zowel qua functionaliteit als qua prijs, maar helaas is die niet beschikbaar dit seizoen en valt daarom toch nu van dit lijstje af.
- Prijs - En dan het pijnlijkste stukje van elke nieuwe aanschaf: op dit punt zijn alleen de DD (1) en de Zpacks (7) nog in de race. En alhoewel ik de Zpacks zo ongeveer beter acht op alle punten dan de DD (lichter, groter, minder condensproblematiek), is het prijsverschil toch echt wel heel moelijk uit te leggen voor een casual camper die misschien ongeveer 10 nachten per jaar in een tent verblijft.
Daarom heb ik eind vorig jaar de 2 persoons versie besteld.
Laatste update: ik was bijna voor de Yama Cirriform gegaan vanwege de dubbelwandigheid, maar uiteindelijk toch van afgezien vanwege de lastig kruipende vooringang (in tegenstelling tot een comfortabele zijingang). DD Hammocks en Gossamer Gear had ik ondertussen al geschrapt vanwege bekende condensatieperikelen. Toen zat ik dus enorm te flirten met de Lunar Solo van Six Moon Designs, ook zelfs nog even naar de Skyscape Trekker van hetzelfde merk gekeken. Lijken me ook hele prima tenten, maar uiteindelijk heb ik een externe geldschieter aangetrokken die het verschil wilde bijleggen voor een Zpacks Altaplex. In camo uitvoering.
Beste preppers,
Ik heb inmiddels enige ervaring met rugzakkamperen en begin mezelf en het buitenleven een beetje te kennen. Omdat ik het mooi vind om letterlijk "in" de natuur te slapen (en bovendien het pakgewicht laag wil houden) heb ik op een gegeven moment gekozen om voor een bivakzak + tarp setup te gaan, waar vele mensen goed mee uit de voeten kunnen. Ook voor mij werkt dit allemaal best redelijk, op het kleine detail na dat ik zeer gebroken nachten heb in de bivakzak. Ik ben namelijk een zijslaper en/of benenoptrekker, en dat past eigenlijk niet als je in zo'n krap tunnelding ligt, en elke keer als ik wil gaan verliggen maar dat niet lukt, dan word ik wakker. Voor een enkele nacht op een weekenduitje vind ik dit niet eens zo erg, maar met mijn kampeerclubje willen wij nog wel eens een meerdaagse tocht doen in het buitenland, en dan weegt dat gebrek aan slaapcomfort toch wel behoorlijk zwaar.
Vandaar dat ik nu op zoek ben naar een 1-persoonstentje. Maar niet zomaar een tentje. Ik ben op zoek naar de perfecte tent, die precies voldoet aan al mijn wensen. En dat zijn er nogal wat:
Nu ben ik dus met deze wensen op onderzoek gegaan naar wat er zoal te koop is, maar het meerendeel van de tentjes die ik vind komen niet echt in de buurt hiervan, tenminste, niet als ik vasthoud aan genoemde gewicht en prijs. Behalve deze ene: DD Hammocks Superlight Tarp Tent (zie link). Deze tent wordt opgezet met gebruik van wandelstokken (dat vind ik prima) en is enkelwandig uitgevoerd (hopelijk geen probleem voor mij). Verder heeft deze voldoende ruimte om heerlijk te draaien 's nachts, is lichter dan mijn huidige tarp + bivakzak (slechts 710 gram!!!), en blijft ook prima binnen budget (in NL te koop voor 175,-).
- Vestibule voor rugtas + schoenen (zodat deze ook droog staan bij zeikweer)
- Hoogte om rechtop te kunnen zitten bij het omkleden en de tekencheck (> 95 cm)
- Breedte om te kunnen draaien tijdens slaap (> 80 cm)
- Insectbestendigheid (liefst fijnmazig genoeg ook tegen Schotse midges)
- Onopvallende kleur (donkergroen of boscamo)
- Weersbestendigheid (waterkolom)
- Lichtgewicht (liefst < 1 kilo compleet, hoe minder hoe beter)
- Betaalbaar (liefst < 200 euro, hoe minder hoe beter)
Deze tent lijkt dus ideaal voor mijn doel, en voldoet aan alle bovenstaande criteria. Maar voordat ik tot aanschaf overga van een tent die ik niet in het echt kan zien of beproeven, heb ik voor jullie de volgende vragen:
- Heeft iemand van jullie ervaring heeft met deze tent, en kan daar een paar woorden aan weiden?
- Heeft of kent iemand misschien nog een andere vergelijkbare tent, die ook aan deze wensen voldoet?
Ik kijk uit naar jullie reacties.
Groet, DBB.