• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

sterredag

Prepper goeroe
Ik heb pas een elektrische luchtontvochtiger gekocht ivm een vochtprobleem in mijn huis (details even daargelaten) ongeveer op hetzelfde moment dat we een wasdroger hebben aangeschaft.

Gevolg:

2 apparaten met "afval"water die zo de gootsteen ingaan. Dan denk ik ZONDE.

Dus nu mijn vraag.

Wat kan ik doen met het water van mijn Warmtepomp droger?

en

Wat kan ik doen met het water van mijn luchtontvochter (zo'n systeem wat lucht inhaalt, afkoelt, vocht condenseert en plastic bak die dat opvangt.

(bijv. Drinken? Planten? Aquarium? etc...)

• Leuk
Waarderingen: Erny
Dat is ook waar ik gelijk aan dacht, de wc. ;)

Andere bronnen van waterverlies/afvalwater:
- Het laten stromen van de kraan totdat het water warm is: dit water kun je ook gewoon opvangen en gebruiken voor in de waterkoker of voor planten water e.d. (of de wc doorspoelen...)
- Het laten stromen van de kraan tijdens het tandenpoetsen... kun je ook opvangen óf gewoon de kraan dicht tijdens het poetsen.
- Het kookvocht dat de meeste mensen via de gootsteen de afvoer in laten verdwijnen.
Kookvocht van pasta en rijst is heel goed te gebruiken om soep van te maken of bij het maken van sausjes. Er zit al behoorlijk wat zetmeel in wat zorgt voor binding.
Het kookvocht van groentes bevat veel goede dingen die uit de groentes zijn getrokken door het koken. Is jammer om dat door de afvoer te mikken. Soep van maken.
- Aardappelkookvocht is goed te gebruiken tegen mosvorming op buitentegels. Het hete kookvocht giet ik dus buiten af. Je moet het dan even laten inweken en dan de boel weg borstelen.

Dat zijn ongeveer de momenten waar ík water kan hergebruiken ipv het door de afvoer te laten stromen.
En natuurlijk draai ik de douchekraan ook dicht als ik mn haar sta in te zepen oid. ;)

Ik zou er ook wc mee door spoelen @sterredag
En @Erny bestaan er andere manieren dan met de douchen kraan dicht uw haar in zepen?
Niet dat ik veel haar moet inzepen. Maar met de kraan open spoelt het toch gewoon weg.

• Leuk
Waarderingen: Erny
Wc doorspoelen zou kunnen als je bij de waterbak kunt komen. Met een inbouw toilet wordt dat lastig. Je wilt toch geen emmers bij je wc hebben staan?

Verstuurd vanaf mijn Redmi Note 3 met Tapatalk

En planten water geven? Kan dat met dit water? Zou je het kunnen drinken? (eventueel na koken)

Stel bijvoorbeeld dat er een waterstoring is, maar geen elektriciteitsstoring.

Van wat ik ervan begrijp is het als gedestilleerd water, dus wel goed in je stoomstrijkijzer, maar niet om te drinken. Je kan het ook nog in je wasmachine gieten/hergebruiken.
Op het oude forum werd de vraag ook al eens gesteld.

Staat helaas niet heel veel informatie.

Wat ik niet begrijp aan al deze stellingen is dat er aan de ene kant gezegd wordt dat je gedestilleerd water niet kan drinken ivm chemicaliën.
De ander zegt je kan het niet drinken want je mist mineralen (kan je het echt daardoor niet drinken?)

Maar aan de andere kant wordt destillatie juist wel als methode gebruikt om schoon water te verkrijgen. (bijvoorbeeld zout water) Maar een koffiezetapparaat werkt ook zo.

Zo lees ik bijvoorbeeld hier ook dit:

Hoe vervang je de mineralen die verwijderd zijn door het destilleren?
Antwoord

De mineralen die in het kraanwater zitten, zijn van niet organische vorm en dragen niet bij aan je systeem. Mineralen die je lichaam nodig heeft zijn die in organische vorm. Deze krijg je normaal gesproken binnen door gezond eten, zoals verse groentes en fruit.

Het vocht in de lucht adem je ook gewoon in. (mbt de luchtontvochtiger)

Wat ik me afvraag of er iets in die apparaten gebeurd waardoor je het toch niet kan drinken, of kan gebruiken voor planten of aquaria.

Of is er nog iets wat ik mis aan informatie??

Het water uit je wasdroger kun je gebruiken om accu's bij te vullen. Je kunt het dus ook per liter verkopen. Wel even door een koffiefilter of zo gieten om eventuele pluisjes er uit te halen.

Argumenten tegen het drinken van demiwater(gedemineraliseerd water) zijn onder andere dat we te weinig mineralen binnenkrijgen via drinkwater en dat het water zonder mineralen zelfs mineralen uit ons lichaam gaat aantrekken, waardoor we last van mineralentekorten krijgen.

Read more: http://www.lenntech.nl/gezondheidseffecten-demiwater.htm#ixzz4SqwyyAxh

Okey, dan vraag ik me vervolgens af, kan je het dan niet drinken? Of mag het niet je enige bron van water zijn? Ik bedoel wat als je dan 50/50 zou doen. Er is toch ook een verschil tussen hard en zacht water.

De meeste mensen kennen het belang van vitaminen. Maar mineralen en spoorelementen vervullen een nog belangrijker functie. Zonder vitaminen kan het lichaam mineralen bruikbaar maken, maar zonder mineralen zijn vitaminen nutteloos.

Van mij mag je het drinken hoor...ik zou het zelf nooit doen. Die paar liter die je uit die apparaten haalt, kan prima in de wc, en dan koop ik liever extra water voor de voorraad.

Nu vraag ik mij af. Of al dat gedoe het wel waard is.
A) Onze wasdroger heeft hooguit wat damp dat naar buiten wordt afgeleid.
Om te besparen word de was aan een waslijn gehangen. We hebben er een binnen en een buiten.
B) Is het soms niet heel goed dat helder water door de afvoer gaat.
Je spoeld groenten je was af soms gaat er wat koffie drek in wat vet en wat weet ik al maar niet.
Door eens proper water er doorheen te laten spoelen de afvoerbuizen eens. En is de kans op verstopping kleiner.
C) Een kwak dunne bleek ( in mijn geval bleek water ) er nog een extra doorheen zal het verstoppen nog meer tegengaan.

Okey, dan vraag ik me vervolgens af, kan je het dan niet drinken? Of mag het niet je enige bron van water zijn? Ik bedoel wat als je dan 50/50 zou doen. Er is toch ook een verschil tussen hard en zacht water.

De apparaten (luchtontvochtiger bv. ) waar het uit komt, maakt echter geen schoon gedestilleerd water, in dergelijke apparaten groeien schimmels en bacteriën (en sommige extremofielen) en je zou het eerst nog moeten filteren. Bij een destillatie wordt het water verhit, waardoor het verdampt en daarna weer gecondenseerd. Je luchtontvochtiger doet dat niet, die condenseert alleen het vocht in de lucht.

Condens water onttrekt veel mineralen aan de lichaam, als je dit kunt aanvullen is dat niet het grootste bezwaar om het te drinken, maar wel een gedoe.
Het water kun je gebruiken voor klusjes waarbij het ontbreken van mineralen juist een voordeel zijn. Je stoomstrijkijzer, het lappen van de ramen, etc.
Planten en aquaria worden er niet blij van.

@Flos, ja misschien is het niet heel slecht om af en toe "schoon" water doorheen te gieten. Ik had iig na 1 nacht 1,3 liter water in mijn bak van de ontvochtiger en ergens voelde het toch zonde om dat zomaar weg te gooien.
Leuke tips trouwens, hoewel voor ons geen optie, want ik mag geen chloor gebruiken hier in huis ivm een chloorallergie van mijn vriend.
De droger werd een must, door het vochtprobleem wat we hier in huis hadden en een gezin van 4 personen is het drogen van de was in huis eigenlijk geen optie. Zo wordt mijn huis niet droger en mijn was duurt ook lang om droog te worden. Vandaar ook de luchtontvochtiger erbij. 's zomers zal ik de was wel weer buiten hangen :) Ik heb mijzelf een max gesteld aan kosten energie en gas en zolang ik daaronder blijf vind ik het goed. Denk dat ik het op zich niet heel slecht doe. Zit in ieder geval nog steeds onder gemiddeld.

@Ray Dat is een wat duidelijker antwoord, dank je wel :) Ik zet wel 's nachts de ontvochtiger aan en 's morgen wordt hij meteen geleegd.

@Ray Dat is een wat duidelijker antwoord, dank je wel :) Ik zet wel 's nachts de ontvochtiger aan en 's morgen wordt hij meteen geleegd.

't Gaat niet om de opvangbak van het water, maar de oppervlakte waarop het condenseert. Dat is na korte tijd gebruik al een minder frisse bende, laat staan al je hem al een tijdje hebt.
Denk maar aan je vaatdoekje, vochtig, huiskamertemperatuur, dat doet bacteriën goed.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vandaar ook de luchtontvochtiger erbij.

Ja nu gaat een hele andere richting op.
Weten jullie waar het vocht probleem vandaan komt, vocht kost veel verwarming van het huis.
Hebben buren er ook last van kan een probleem in een woonwijk zijn door slechte drainage, dicht gereden grond door zware voertuigen.
Zijn de muren helemaal oké, die kunnen grondwater op zuigen, zo zijn er verschillende mogelijkheden, water of vocht onder het huis kan ook nog.
Als de grond onder de huis vochtig is, is een beste laag schelpen heel goed werken.

Nog vragen stel ze gerust, wij hebben ook slechte huizen gehad, dus wat ervaring.

Mhg,
J.J
Ha weer iets vreems zwart is blauw geworden en het beweegt, ra ra wat is het.

[MOD]Foutieve link hersteld[MOD]

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook een vocht probleem in een deel van mijn huis en heb ook voor een ontvochtiger gekozen. Omdat ik een aantal planten heb die niet goed tegen (hard) kraanwater kunnen kan ik het restwater / demiwater prima gebruiken. In een vochtige periode heb ik meer demiwater dan nodig en sla ik het op in een kleine waterton (100L) in de grage. In de zomer kan ik het dan weer gebruiken.

Daarnaast is het extra spoelwater voor als de SHTF. Voor het toilet en misschien voor afwassen. Drinken zou kunnen na filteren en eventueel aanvullen met ORS. Het is niet mijn hoofd bron voor water.

p.s. De planten zijn palmen en vleesetende planten

[MOD]Posten samengevoegd[MOD]

Ja nu gaat een hele andere richting op.
Weten jullie waar het vocht probleem vandaan komt,.....

Het vochtprobleem had te maken met de isolatie in de spouw. Na een jaar touwtrekken bij de woningstichting en er onder druk een onafhankelijk bedrijf bij is gehaald, is er geconstateerd dat deze niet in orde was. Ingezakt was en hierdoor alleen maar vocht opnam (en dit weer doorsloeg naar de binnenmuren)
Inmiddels is dat stuk opgelost (zover ik weet) gehele spouw is leeggehaald uit 2 muren en er is een nieuwe (andere) isolatie terug in gegaan. Maar dat geeft nog steeds wel een tijd lang vocht af, omdat het in zijn geheel doorweekt was natuurlijk en voordat het echt goed droog is, ben je gewoon een tijd verder.

Terug
Bovenaan