• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
Woningstichting niet ook de rest van het vochtprobleem opgelost? Zijn speciale droogblazers oid voor, scheelt je een hoop droogstoken. Geen huurders platform voor jouw woonstichting die je verder kan helpen?

@sterredag , jou vochtprobleem, hoe omvangrijk is dat?
Kijk, het is handig om te weten hoe vocht in lucht zich gedraagt.
Met een ontvochtiger condenseer je het vocht, war relatief best veel energie kost.
Op dagen dat de reletieve luchtvochtigheid lager is goed ventileren helpt mogelijk beter.
Dan helpt een simpele ventilator al een hoop met het raam open.
Je muur kan dan steeds het vocht naar het oppervlak brengen, waar het verdampt in de relatief drogere lucht,
welke steeds ververst word, dus eigenlijk steeds weggetransporteert.

Maar goed, daar ging de vraag niet over.

Als je water wilt besparen zou je ook je regenwater kunnen opvangen, en daarmee je toilet spoelen.
Je hebt dan wel een drukverhogingsinstallatie nodig en een zeef.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het vochtprobleem had te maken met de isolatie in de spouw. Na een jaar touwtrekken bij de woningstichting en er onder druk een onafhankelijk bedrijf bij is gehaald, is er geconstateerd dat deze niet in orde was. Ingezakt was en hierdoor alleen maar vocht opnam (en dit weer doorsloeg naar de binnenmuren)
Inmiddels is dat stuk opgelost (zover ik weet) gehele spouw is leeggehaald uit 2 muren en er is een nieuwe (andere) isolatie terug in gegaan. Maar dat geeft nog steeds wel een tijd lang vocht af, omdat het in zijn geheel doorweekt was natuurlijk en voordat het echt goed droog is, ben je gewoon een tijd verder.
Ik weet dat dit Offtopic is maar deze mensen staan er beroert voor.
Uit ervaring weten we dat jullie een behoorlijk probleem hebben niet warm te stoken en kost heel veel gas.
En s'morgens vochtige kleren aan bah verschrikkelijk voor jullie, echt alles is dan vochtig:mad:
Probeer alles dat jullie deze extra kosten terug krijgen plus immaterieel schade vergoeding, ik hoop van harte dat jullie dat lukt en als het even kan verhuizen.

Wij hebben best goede ervaring met Bouw en Woningtoezicht van de Gemeente

Claimen van gevolgschade zou ik zeker doen. Of je wat krijgt is iets anders. Maar aangezien het probleem onderkent is en je niet de veroorzaker bent kan je de extra energiekosten wel claimen. Een profi ontvochtiger is aan te raden.
Begin ook over hoesten, luchtweg infecties en schimmelsporen. Kortom gezondheidskalchten EN laat ze vastleggen.

• Leuk
Waarderingen: Ray
Ja goed zo Petro, :thumbsup:;)
De immaterieel is volgens mij ook ergernis dat vreet ook aan je lichaam en een zeer onaangenaam leefklimaat, vochtige kleding, bed, stoelen/bank, waar je in moet zitten/liggen, schimmels, en je gasten familie kunnen weg blijven.:mad::confused::eek:

Bedankt voor het meedenken. Wij hebben compensatie gekregen. Via rechtsbijstand ten eerste en later alsnog ook via de woningstichting zelf. Die wouden eerst niet en hebben toen een advocaat ingeschakeld (heb gedreigd met verzoek huurverlaging) Toen hebben ze alsnog water bij de wijn gedaan. Zijn geen hoge bedragen ofzo, maar het is iets. En heb inmiddels de luchtonvochtiger in gebruik. Die werkt goed. Ik heb nu de luchtvochtigheid van 70% tot onder de 50% gekregen. Moet het wel nog regelmatig doen, omdat het rustigaan weer stijgt. Maar het werkt overduidelijk dus wel. (verhuizen was sowieso geen optie, aangezien we juist hierheen verhuist waren :) )

Mijn energieverbruik blijft nog binnen mijn marge (marge is termijnbedrag en dan niet bij hoeven te betalen)

In ons appartement hadden we ook last van een vocht probleem, dat had vooral te maken met de wasruimte naast onze woonruimte. Onze keuken, badkamer en inbouwkast grensde aan deze ruimte en alles was altijd klammig en muffig. De badkamer werd alleen geventileerd door een zee slecht werkende centrale afzuiging (geen ramen) en doordat we maar aan 1 kant ramen hadden konden we ook slecht ventileren.

Op 32m2 zaten we met 3 kachels aan om de boel droog te stoken en op temperatuur te houden. De zilvervisjes vonden de spaanplaat muren heerlijk om van te snoepen iig...

De ramen in de ruimte naast ons moesten altijd Open staan anders voelde je het vocht optrekken in huis.

Ik heb een heel droog huis op droge zandgrond (kan hier letterlijk drie kuub water weg laten lopen in de kruipruimte en drie dagen daarna is het alweer een woestijn).
Met dit soort nat weer, net boven nul, veel vocht is de luchtvochtigheid ook hoger dan normaal/wenselijk.

In de huiskamer is het momenteel 14, 3 graden ('k stook niet veel) en 52% (eigenlijk een prima luchtvochtigheidswaarde), boven in de slaapkamer is het 5,7 graden met 66% luchtvochtigheid.

Dat soort waarden zijn nog prima. Onder de 40% is te droog en ga je echt merken aan je ogen, boven de 75% merk je wat klamheid. Als de temperatuur extreem laag is zoals in mijn slaapkamer is dat geeneens meteen een probleem.

Ik stook al jaren minimaal en een huis op droge ondergrond helpt daarbij wel. Wat ik vooral monitor is de luchtvochtigheid, die mag niet de pan uitrijzen, dan gaat hier ook de kachel aan. Dat gebeurt soms als het buiten de temperatuur matig is, onder de tien graden en het twee weken nat weer is.

Hoge luchtvochtigheid bij hoge temperaturen, dat is een verkeerde mix en dan kunnen allerlei schimmels en gisten prima groeien. Niet leuk voor je kleding en stoffering, maar helemaal niet voor je gezondheid. Kou is niet zo erg en kun je aan wennen en op kleden, maar teveel vocht is, op termijn, dodelijk.

Terug
Bovenaan