• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Get home? GHB en EDC combinatie

Wat veel reacties, leuk om te horen hoe iedereen hiermee omgaat. Ik licht er een paar uit:
Spijkerbroek zou ik vervangen door een jogging broek, lichter en sneller droog rn eigenlijk netzo warm als een spijkerbroek.
Ik heb de ervaring dat de wind dwars door een joggingbroek heen snijdt, daarbij kan ik daarmee niet op m'n werk komen. Ik persoonlijk kies voor de spijkerbroek i.c.m. de regenbroek, die houd mij wind en waterdicht, en nog belangrijker, die heb ik altijd bij me. Een dunne thermobroek voor de wintermaanden zou ik nog wel overwegen.
Niet alleen dat @Pjotr Prep , want ik vraag mij af hoe lang men in zo'n situatie in het bezit van een scooter blijft? @Hooiwagen heeft op enig moment nog 20 km te gaan, maar die twee ongure typen op het bruggetje misschien nog 180 km...😉
Ik verwacht dat ik in de meeste scenario's behoorlijk lang in bezit blijf van de scooter. Ik ken de omgeving, ben altijd sneller dan fiets en voetgangers, en rijdt op plekken waar auto's niet kunnen komen. Mocht iemand toch interesse hebben in de scooter, deze is elektrisch en heeft een actieradius van 60 kilometer. Ik geloof niet dat ik een doelwit wordt opeens.
Sowieso zou een rugzak wandelaar altijd een goede stok bij zich moeten hebben.
Mee eens, en dan ben ik niet van plan om als een blinde de weg te zoeken, maar een goede stok kan me wel over sloten helpen, of plassen aftasten op de weg.
Je weet het niet, maar als ik op alles moet preppen kan ik een aanhangwagen meenemen. Dus prep je voor de meest waarschijnlijke opties.
Dat denk ik ook, je kunt niet op alles preppen. Ik ben daarom voor dit scenario begonnen met kijken wat ik al standaard bij me heb.

De waarschijnlijke Scenarios's zijn al door mijn keuzes afgedekt.
Ik ben voorbereid op de volgende scenario's:
1. Verkeersopstopping/vertraging : ik rijdt er gewoon langs.
2. Extreem weer: Ik heb voldoende bij me om regen en kou te doorstaan. Ik kan overnachten op m'n werkplek. Bij overstroming van bepaalde routes heb ik alternatieven. Ik heb ook schuilplekken op de route geïdentificeerd.
3. Stroomuitval: Ik heb verlichting bij me, telefoon ben ik niet afhankelijk van.
4. Maatschappelijke onrust: Ik kan wachten tot het over is, de radio aanzetten en met collega's in een groep dezelfde richting in trekken. Daarnaast zijn sommige plekken op de route geschikt om te verstoppen, op krachten te komen en plannen bij te stellen.

Kennen jullie andere scenario's die binnen 24 uur kunnen ontstaan waarvan vooraf geen waarschuwing te verwachten valt?
 
Wat veel reacties, leuk om te horen hoe iedereen hiermee omgaat. Ik licht er een paar uit:

Ik heb de ervaring dat de wind dwars door een joggingbroek heen snijdt, daarbij kan ik daarmee niet op m'n werk komen. Ik persoonlijk kies voor de spijkerbroek i.c.m. de regenbroek, die houd mij wind en waterdicht, en nog belangrijker, die heb ik altijd bij me. Een dunne thermobroek voor de wintermaanden zou ik nog wel overwegen.

Ik verwacht dat ik in de meeste scenario's behoorlijk lang in bezit blijf van de scooter. Ik ken de omgeving, ben altijd sneller dan fiets en voetgangers, en rijdt op plekken waar auto's niet kunnen komen. Mocht iemand toch interesse hebben in de scooter, deze is elektrisch en heeft een actieradius van 60 kilometer. Ik geloof niet dat ik een doelwit wordt opeens.

Mee eens, en dan ben ik niet van plan om als een blinde de weg te zoeken, maar een goede stok kan me wel over sloten helpen, of plassen aftasten op de weg.

Dat denk ik ook, je kunt niet op alles preppen. Ik ben daarom voor dit scenario begonnen met kijken wat ik al standaard bij me heb.

De waarschijnlijke Scenarios's zijn al door mijn keuzes afgedekt.
Ik ben voorbereid op de volgende scenario's:
1. Verkeersopstopping/vertraging : ik rijdt er gewoon langs.
2. Extreem weer: Ik heb voldoende bij me om regen en kou te doorstaan. Ik kan overnachten op m'n werkplek. Bij overstroming van bepaalde routes heb ik alternatieven. Ik heb ook schuilplekken op de route geïdentificeerd.
3. Stroomuitval: Ik heb verlichting bij me, telefoon ben ik niet afhankelijk van.
4. Maatschappelijke onrust: Ik kan wachten tot het over is, de radio aanzetten en met collega's in een groep dezelfde richting in trekken. Daarnaast zijn sommige plekken op de route geschikt om te verstoppen, op krachten te komen en plannen bij te stellen.

Kennen jullie andere scenario's die binnen 24 uur kunnen ontstaan waarvan vooraf geen waarschuwing te verwachten valt?
@Hooiwagen , je bent zo best goed voorbereid op een "bug-in" lijkt mij. Dat je zo dicht bij huis werkt dat is wel het allermooist want zelfs lopend kom je dan nog wel thuis als dat zou moeten. En schuilmogelijkheden en gezelschap (collega's) is natuurlijk prima.

Zelf ben ik regelmatig verder van huis en dan is de afstand en de te volgen route vaak een andere. Waar jij zelfs lopend niet meer dan een ochtend of middag over doet, daar heb ik wellicht dagen of zelfs weken voor nodig. Ik ben vaak met de auto onderweg, maar na een ramp kom ik lopend sneller vooruit vermoed ik, en op de tweede dag word ik er anders toch wel uit getrokken door lieden die het ding harder nodig hebben. Dat trekt wel een wissel op wat men dan het beste mee neemt. Ik heb in de auto een kleine rugzak, en daar past een waterfilter in, noodponcho's, een noodtent, noodslaapzakken en meer van dat spul dat ik als EDC niet op zak heb.

In jouw schoenen, zou ik niet bezorgd zijn om een bug-in te kunnen redden. "Met twee vingers in de neus" lukt jou dat nu. Maar, kijk dan nu eens naar een situatie waarin "terug naar huis" geen optie is, maar je wellicht juist een andere kant op moet. Of die enkele keer dat je toch verder van huis bent. Er zijn ook dan vast opties maar de afstanden en reisduur kunnen behoorlijk langer zijn, veronderstel ik. Om ook daar een beetje rekening mee te houden is niet verkeerd lijkt mij.
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Boots_theory

Je ziet dat wel vaker dat als je 3x zo veel geld kunt uitgeven je wel 10x meer kwaliteit en levensduur hebt.
@preparator , dat geloof ik, maar dat zal niet evenredig gelden voor de gehele bandbreedte tot (stel) €250 denk ik. Met schoenen van €250 zal de kwaliteit-en levensduur winst ten opzichte van schoenen van €83 geen factor 10 zijn, maar eerder 1,1 tot 2 of zo, vermoed ik.
AA prijzen, de naam en winstmarges doen immers ook het nodige denk ik.
Het is m.i. de kunst om schoenen van een uitzonderlijk goede kwaliteit te vinden die nog tegen moderate prijzen worden verkocht. Die zijn er vast...
 
Laatst bewerkt:
Wat veel reacties, leuk om te horen hoe iedereen hiermee omgaat. Ik licht er een paar uit:

Mee eens, en dan ben ik niet van plan om als een blinde de weg te zoeken, maar een goede stok kan me wel over sloten helpen, of plassen aftasten op de weg.
Als aanvulling dacht ik hier aan beste @Hooiwagen

Je kan toch aardig wat met een goede stok, ik dacht eerst als je in het donker je weg moet proberen te vinden, dus je verlichting valt een gegeven moment uit als je ook nachts vele nachten moet wandelen.
Ter verdediging tegen dubieus elementen, waaronder ook honden.
Je kan er steun aan hebben.
Of om het met een goed mes splijten en zo te gebruiken voor het te spalken van een arm, been of iets anders te spalken.
Of je rugzak, kleding aan hangen door de stok ergens tussen te stoppen, handig als het pad vies of nat is.
De schuin en vet geschreven dingen heb ik er bij geschreven.

O, ik dacht laat ik even de Copilot de vragen stellen.

Het meeste weten we natuurlijk al:

Ja een goede stok had ik in gedachten als je met een SHTF met je rugzak op pad moet, we zitten op een preppers forum en wil de noodzaak van een goede stok vermelden.

De Copilot schrijft aldus:

Een goede stok is onmisbaar in een SHTF (S**t Hits The Fan) situatie. Hier zijn enkele redenen waarom je er een in je rugzak zou moeten hebben:
  1. Verdediging: Een stevige stok kan dienen als wapen om jezelf te beschermen tegen dieren of andere bedreigingen.
  2. Ondersteuning: Bij lange wandelingen of als je moe bent, biedt een stok extra stabiliteit en helpt het om je balans te behouden.
  3. Schuilplaats: Een stok kan gebruikt worden om een noodschuilplaats op te zetten door bijvoorbeeld een tarp over te spannen.
  4. Overleven: In noodsituaties kun je een stok gebruiken om voedsel te zoeken, zoals fruit of noten van bomen slaan, of hoger hangend fruit naar beneden trekken, wat een ander niet heeft kunnen plukken, of als speer bij de visvangst.
  5. Navigatie: Een stok kan helpen bij het verkennen van onbekend terrein en het controleren van de diepte van water of het vermijden van gevaarlijke plekken zoals moerassige gebieden, in het donker je weg vinden.
Het belang van een goede stok mag dus niet onderschat worden. Zeker in een SHTF-situatie kan het een veelzijdig hulpmiddel zijn dat je veiligheid en overlevingskansen vergroot.
Zou je meer willen weten over een specifiek aspect van SHTF-prepping? Ik help je graag verder!
Ja daar zou ik graag veel meer over willen weten
Geweldig! Hier zijn enkele kernprincipes van SHTF-prepping die je kunnen helpen om goed voorbereid te zijn:

Kernprincipes van SHTF-prepping​

1. Water
  • Opslag: Zorg voor een voorraad van minimaal 3 dagen water (ongeveer 4 liter per persoon per dag).
  • Zuivering: Investeer in waterfilters, zuiveringstabletten of een draagbare waterzuiveraar.
2. Voedsel
  • Lang houdbaar: Kies voor niet-bederfelijke etenswaren zoals ingeblikt voedsel, gedroogd fruit, noten, rijst en pasta.
  • Diversiteit: Zorg voor een mix van eiwitten, koolhydraten en vetten.
3. Schuilplaats
  • Noodschuilplaats: Heb een tent of een noodschuilpakket bij de hand.
  • Warmte: Draagbare kachels, slaapzakken en thermische dekens kunnen essentieel zijn.
4. Gereedschap en apparatuur
  • Multitool: Een multifunctioneel gereedschap kan een redder in nood zijn.
  • Een kapzaag: waar mee je takken kunt afzagen om een shelter te kunnen maken.
  • Verlichting: Zaklampen, extra batterijen en eventueel kaarsen.
  • Zelfverdediging: Pepperspray of een ander verdedigingsmiddel indien legaal en veilig.
5. Eerste hulp
  • EHBO-kit: Volledige set met verband, ontsmettingsmiddel, pijnstillers en eventueel specifieke medicijnen.
  • Kennis: Weten hoe je basis-EHBO toepast is cruciaal.
6. Communicatie
  • Noodradio: Een radio op batterijen of zonne-energie om op de hoogte te blijven van nieuws en waarschuwingen.
  • Zend/ontvangst toestel voor het onderhouden van je prepper of familie contacten.
  • Contactlijst: Noodcontacten en belangrijke telefoonnummers op papier.
7. Documenten
  • Belangrijke papieren: Kopieën van identiteitsbewijzen, eigendomsbewijzen en medische dossiers.
  • Digitale opslag: Overweeg een versleutelde USB-stick voor belangrijke bestanden.
8. Plan
  • Familieplan: Bespreek en oefen een evacuatie- en communicatieplan met je gezin.
  • Lokale kennis: Weet waar de schuilplaatsen en noodvoorzieningen zijn in je omgeving.
Dit zijn slechts enkele van de basisprincipes, en je kunt ze aanpassen op basis van jouw specifieke behoeften en omgeving. Heb je specifieke vragen of wil je dieper ingaan op een bepaald aspect van prepping? Ik help je graag verder! 😊
 
Ik heb mijn GHB gisteren een update/nazicht gegeven, naar aanleiding van de huidige situatie.
Ik werk op zo'n 34km van huis, een kleine 8u stappen dus.

Naargelang de situatie heb ik verschillende locatie waar ik naar toe kan om, als de wegen dicht zitten, verder te kunnen met een fiets of motorfiets. Ik veronderstel ook dat ik ergens wel een fiets tegenkom onderweg, indien plan A (wagen), plan B (motor) wegvallen. In het alle slechtste geval wordt het dus stappen.

Inhoud GHB:
- Waterfilter
- Twee waterflessen (worden gevuld bij start SHTF)
- 4 reddingsdekens
- 1 Poncho
- Noodfluitje
- Compas
- Drie opgerolde vuilniszakken
- 5 karabijnhaken
- 4 FFP2 maskers
- 40 meter paracord
- Twee aanstekers
- Lampje op batterij
- Solar powerbank
- Zaklamp
- EHBO set (met extra pijnstilling + scalpels)
- Rol toiletpapier (vacuüm getrokken)
- Muts, sjaal, kousen, ondergoed (vacuüm getrokken)
- Multitool
- Mes en breekmes
- Pak sigaretten ;-)
- Blikje tonijn, sardines en een pak energierepen

Dit alles in een stevige rugzak. Totaalgewicht: 5,8 kg, wat nog comfortabel draagbaar is voor lange tijd.

In de wagen ook nog een paar comfortabele schoenen en twee flessen water van twee liter.
 
Ik heb mijn GHB gisteren een update/nazicht gegeven, naar aanleiding van de huidige situatie.
Ik werk op zo'n 34km van huis, een kleine 8u stappen dus.

Naargelang de situatie heb ik verschillende locatie waar ik naar toe kan om, als de wegen dicht zitten, verder te kunnen met een fiets of motorfiets. Ik veronderstel ook dat ik ergens wel een fiets tegenkom onderweg, indien plan A (wagen), plan B (motor) wegvallen. In het alle slechtste geval wordt het dus stappen.

Inhoud GHB:
- Waterfilter
- Twee waterflessen (worden gevuld bij start SHTF)
- 4 reddingsdekens
- 1 Poncho
- Noodfluitje
- Compas
- Drie opgerolde vuilniszakken
- 5 karabijnhaken
- 4 FFP2 maskers
- 40 meter paracord
- Twee aanstekers
- Lampje op batterij
- Solar powerbank
- Zaklamp
- EHBO set (met extra pijnstilling + scalpels)
- Rol toiletpapier (vacuüm getrokken)
- Muts, sjaal, kousen, ondergoed (vacuüm getrokken)
- Multitool
- Mes en breekmes
- Pak sigaretten ;-)
- Blikje tonijn, sardines en een pak energierepen

Dit alles in een stevige rugzak. Totaalgewicht: 5,8 kg, wat nog comfortabel draagbaar is voor lange tijd.

In de wagen ook nog een paar comfortabele schoenen en twee flessen water van twee liter.

Wat is het verschil tussen het lampje op batterij en de zaklamp?
Mes begrijp ik, maar waar is het breekmes voor?
En zelf zou ik (dunne) handschoenen toevoegen, want met ijskoude handen kan ik minder goed werken
 
- De handschoenen zitten er in, deze ben ik vergeten vermelden. Zowel handschoenen tegen de kou als een paar latex handschoenen.

- Het lampje op de batterij is er eentje die je kan neerzetten of hangen met een magneet wat 360° licht geeft, kan eventueel ook in stroboscoop stand.

- Het breekmes is een all-rounder, zowel voor je appeltje, om een touw te snijden of ...
Is ook het volume niet en weegt geen kilo's.
 
Ik heb mijn GHB gisteren een update/nazicht gegeven, naar aanleiding van de huidige situatie.
Ik werk op zo'n 34km van huis, een kleine 8u stappen dus.

Naargelang de situatie heb ik verschillende locatie waar ik naar toe kan om, als de wegen dicht zitten, verder te kunnen met een fiets of motorfiets. Ik veronderstel ook dat ik ergens wel een fiets tegenkom onderweg, indien plan A (wagen), plan B (motor) wegvallen. In het alle slechtste geval wordt het dus stappen.

Inhoud GHB:
- Waterfilter
- Twee waterflessen (worden gevuld bij start SHTF)
- 4 reddingsdekens
- 1 Poncho
- Noodfluitje
- Compas
- Drie opgerolde vuilniszakken
- 5 karabijnhaken
- 4 FFP2 maskers
- 40 meter paracord
- Twee aanstekers
- Lampje op batterij
- Solar powerbank
- Zaklamp
- EHBO set (met extra pijnstilling + scalpels)
- Rol toiletpapier (vacuüm getrokken)
- Muts, sjaal, kousen, ondergoed (vacuüm getrokken)
- Multitool
- Mes en breekmes
- Pak sigaretten ;-)
- Blikje tonijn, sardines en een pak energierepen

Dit alles in een stevige rugzak. Totaalgewicht: 5,8 kg, wat nog comfortabel draagbaar is voor lange tijd.

In de wagen ook nog een paar comfortabele schoenen en twee flessen water van twee liter.

Rvs drinkbeker mis ik eigenlijk wel..wellicht tandenpoets spullen / zeep, of zit dat bij het ehbo setje ?
 
Rvs drinkbeker mis ik eigenlijk wel..wellicht tandenpoets spullen / zeep, of zit dat bij het ehbo setje ?

Drinkbeker zit er inderdaad niet in. Mini-tandenborstel en tandpasta zit in de ehbo set.
De zeep ben ik ook uit het oog verloren, goeie opmerking. Op zoek naar een klein iets hiervoor.
 
Ik zou het opsplitsen naar gebruik. Als je nog maar 10km te gaan hebt waarom dan paracord en ondergoed meesjouwen?
Multitool, mes en breekmes?
Als je niet van plan bent om te overnachten heb je ook geen tent nodig zeg maar. Natuurlijk kan je na een uur weer komen vast te zitten maar dat is een gok. Ik zou alles opsplitsen in drie (?) zakken: klein, gemiddeld, groot. Snel en simpel, langer onderweg, misschien overnachting.
Om te eten: MRE, alles in één.
Maar om te beginnen: kan je 8uur wandelen?
Ik heb dat een keer gedaan, toen ik nog jong en onbezonnen was, ik kan je verzekeren ook met de goede conditie van toen is dat zonder bepakking een opgave. Is het weer zoals vandaag: koud nat en guur dan dan wordt het een uitdaging.
Dus tip: focus niet alleen op spullen.
 
Dus tip: focus niet alleen op spullen.

Ik heb het ook onder ogen moeten zien, ik ben een gear prepper.😟

Spullen is leuk maar Skills en mentaal is zeker zo belangrijk.
8uur lopen lijkt me te overzien, ongeoefend kun je dat best een keer doen. Je zal wel enige tijd nodig hebben te herstellen. 😁

De inhoud van je GHB vind ik zeker interessant.👍

Ik mis nog de radio HF/VHF/UHF, de vuurslag, zelf verdedigings spul etc.
Gekheid natuurlijk, ikzelf zou iig wel de neiging hebben alles mee te sjouwen om maar op alles voorbereid te kunnen zijn. Om dan na 3 km alles achter te moeten laten want, te zwaar, onnodig, afgepakt…
 
8uur lopen lijkt me te overzien, ongeoefend kun je dat best een keer doen.
Lees ik daar een challence voor morgen om thuis te komen?
Andere vraag of insteek: waarom wil je naar huis?
Ik denk dat 24u overleven op kantoor beter is dan gaan lopen door de storm. Jarenlang heeft er een slaapzak gelegen op de kast van een collega: aandenken van een overnachting in de jaarbeurs...
 
Gekheid natuurlijk, ikzelf zou iig wel de neiging hebben alles mee te sjouwen om maar op alles voorbereid te kunnen zijn. Om dan na 3 km alles achter te moeten laten want, te zwaar, onnodig, afgepakt…

Dat is inderdaad het doel. Het evenwicht vinden tussen wat haalbaar is en wat nodig. De 5,8kg draagt comfortabel, ook na langere tijd.
Volgende zomer is het de bedoeling om de nacht van Vlaanderen mee te wandelen met de rugzak aan. Bij wijze van test.
In de fitnessclub kijken ze wat raar als je met de rugzak op de loopband staat :lol:

Het idee van @petroman is ook niet verkeerd. Als krijg je dan wel een autokoffer vol rugzakken, wat met dan weer minder praktisch lijkt. Al zou een rugzak op het werk laten ook wel een optie zijn.
Wat betreft de opmerking "waarom zou je naar huis willen?". Ik denk dat ik zo snel mogelijk bij mijn kinderen wil zijn als de SHTF. Tenminste dat is wat ik nu "voel". De situatie kan natuurlijk iets anders vragen.
 
Terug
Bovenaan