@pjotr78 , kwaliteit heeft zijn prijs, dat geloof ik. Ik merk, dat ik echter meer de mindset heb, om prima kwaliteit voor een redelijke prijs te bemachtigen.
Deels is dat (net als in mijn draadje over aanschaf van het meest essentiële) omdat ik "no-nonsense" voorsta en aanvoel dat mensen met een smallere beurs zich AA merken niet kunnen veroorloven, en ook omdat m.i. een aanzienlijk deel van de prijs "de naam" is.
Die mensen zijn voor hetzelfde geld beter af met prima schoenen die de helft of minder kosten plus 120 kg lang houdbare voeding of ander essentieel spul, dan met super top schoenen en niets om te knagen, denk ik dan.
Geld kan je immers maar eenmaal uitgeven. Heeft men daar genoeg van of zoekt men de uitersten van comfort, ok, koop dan dat prijzige spul.
Maar ook dan zou ik terughoudend zijn. Ik heb bijvoorbeeld een Leatherman Charge TTi, jaren geleden gekocht toen ze nog betaalbaar waren. Maar er is echt geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er de €279 (!) voor uit te geven die ze nu kosten. De Daicamping DL1 die ik kocht presteert evengoed voor 1/9 van die prijs. Die heb ik al een jaar dagelijks op zak en die Leatherman ligt thuis, naast een reserve DL1
Een prima tip is dat vast, voel ik wel aan!
Kwaliteit komt zeker met een prijs,en het omgekeerde daarvan is dat goedkoop vaak duurkoop is. Maar in beide gevallen zijn genoeg uitzonderingen te vinden. Zo koop ik na jaren The North Face jassen te kopen deze niet meer, naar mijn idee is de prijs/kwaliteit/naamsbekendheid niet meer het zelfde als in de jaren 90/00.
Zo zijn mijn Fjällräven broeken vervangen door pinewood vergelijkbare kwaliteit maar een ander prijskaartje.
Leatherman tools heb ik al meermaals onder garantie gerepareerd gekregen (puntje van de tang afgeknepen), net als therm-a-rest matjes die kostenloos zijn vervangen(gedelamineerd ). Het kost in eerste aanschaf soms meer, maar op de lange termijn is het voor mij de investering waard, net als de hilleberg tent die na 15 jaar nog net zo staat als op dag 1 waar meerdere goedkopere tentjes inmiddels zijn vergaan/ naden zijn gaan lekken, stokken gebroken etc. In minder tijd en minder zware omstandigheden.
Voor mijzelf probeer ik altijd te zoeken naar kwaliteit waar ik jaren mee kan doen, zo heb ik wollen sokken (smartwool) van bijna 20 jaar oud die veel gebruikt zijn en nu pas op beginnen te raken. Die investering van toen rond de €25 per paar kost mij dus op jaarbasis minder dan per kwartaal weer een nieuw pakje van 4 of 5 paar sokken van een tientje.
Recent heb ik een paar sokken van darn tough besteld, na 2 weken elke dag aan (even testen) nog geen noemenswaardige geurtjes of oncomfortabele plekken. Kost wat, maar als ze door gesleten zijn worden ze vervangen.
Daarom zou ik als ik moet kiezen (stel mijn huis is afgebrand en ik kon nog net op weg naar buiten mijn houten klompen aanschieten) ook geen meindl wandelschoenen kopen, maar ook niet de goedkoopste van € 25 maar de middenweg Grisport schoenen. Dit omdat ik weet dat die voor mij voor 80-90% van de tijd prima voldoen, zeker als er het nodige werk verricht moet worden.
De meindls lopen heerlijk, en met een volle rugzak op kies ik daar voor, maar ik heb nu de luxe dat ik kan kiezen.
Ook bij mij is dat wel anders geweest, maar ik heb altijd de meerwaarde van goede producten ingezien, zeker voor essentiële zaken als voeten (schoenen) nachtrust (slaapmatjes) en dergelijke.
Soms heeft de goedkopere keuze dezelfde kwaliteit als de duurdere, (hultafors mes/Mora mes) soms is het voordeel simpelweg de prijs, en dan is iets beter dan niets (tool uit de 5 euro bak/leatherman) en heeft " iets" mijn fiets vakantie ook gered. Maar er zijn zaken waar ik niet teveel op wil bezuinigen, en daar spaar ik dan ook voor. Dat wil niet zeggen dat de goedkope variant soms prima tijdelijk iets kan overbruggen tot er een betere versie kan komen. Maar soms kies ik direct voor kwaliteit waar ik een goed gevoel bij heb, ook als dat betekent dat er verder even heel weinig kan.
En ja, ik ben het met je eens dat je geld maar een keer kan uitgeven, en ook dat je voor een beperkt budget veel kan inkopen en dat dat in veel gevallen ook prima voldoet. En ook dat de kwaliteit soms beter is dan van een A merk.
Ook ben ik het met je eens dat iets beter is dan niets.
Maar mijn eigen ervaring is ook dat kwaliteit uiteindelijk rendeert en dat het juist de goedkopere items zijn die falen als je ze (echt) nodig hebt. Simpelweg omdat voor de laagste prijzen vaak niet de zelfde kwaliteit materialen gebruikt kunnen worden. En daardoor de kwaliteitsmarges kleiner zijn.
Meegemaakt met een breed spectrum aan spullen, van kooktoestellen en matjes en tenten, tot veiligheids schoenen, (regen) kleding en gereedschappen , schroeven, bouten, etcetera
En daarom zou ik wel voor een 5 euro tool gaan, maar niet voor de 25 euro schoenen, want ik wil daar op kunnen vertrouwen, juist als de pleuris uit breekt en je niet weet hoe belangrijk je voeten (met goed schoeisel) kunnen zijn.
GreetZ,
Pjotr78