@mrsjones Dat klinkt wel heel scheef, of reken je de netbeheerder ook mee als overheid?
Mijn situatie afgelopen jaar:
1 . Leveringskosten van stroom en gas: 379,42
2 . Overheidsheffingen op stroom en gas, dit dragen we af aan de overheid: 65,74
3 . Netbeheerkosten op stroom en gas, dit dragen we af aan je netbeheerder: 388,06
4 . Eenmalige aanmeld korting: -145,00
Totale kosten over deze jaarnota (incl. 119,44 btw) = 688,22
Behalve de BTW is hier dus zo'n 10% energiebelasting, duurzaamheidsbelasting, etc.
Die site van gastlicht.com is een goede vergelijkingssite, werkt al een tierelier en is betrouwbaar, in tegenstelling tot een hoop vergelijkingssites waar je juist duurder uit bent.
Ook ik stap jaarlijks over voor de bonus, dat tikt nogal aan bij zo'n kleinverbruiker als ik. Nu met de nieuwe situatie (geen gas meer, 33 panelen op 't dak), ben ik juist aan het kijken naar aanbieders die hoge prijs geven voor teruggeleverde kWh's, 11 cent is bij een paar mogelijk. Bij Greenchoice kan zelfs iemand anders mijn overcapaciteit gebruiken en dan krijg ik er zelfs 15 cent per kWh voor.
Om volledig offgrid te gaan, zou ik hier 15.000 moeten investeren voor een accu. Ik vermoed dat zodra de terugleveringsregeling wordt afgeschaft die dingen populair gaan worden.