Sommige feiten hadden ze wel goed op een rij. Bijvoorbeeld dat de normen, gesteld na de ramp in 1953, nog steeds niet gehaald worden op alle plekken en onze delta werken dus nog niet zo sterk zijn als soms wordt vermoed/gezegd. Mensen in de randstad zijn dus niet beschermd zijn tegen de, eens in de 10.000 jaar, storm. Sterker nog, toen kenden ze het fenomeen klimaatverandering nog geeneens. Horizontaal evacueren doe je nu, verticaal straks alleen als laatste redmiddel.
kom nu eens met voorbeelden waar het niet veilig is dan? niet lopen muggenziften met 4000 jaar of 10000 jaar etc.
zwakke plek klinkt alsof de dijk bij de eerste beste golf al doorbreekt....nee serieus je zegt dit nu vaker en haalt zelf een serie erbij om je zienswijze te bevestigen....zo komen de verhalen natuurlijk wel de wereld in.
Zelfs de zwakste plekken om het zomaar te noemen in het Delta systeem en zeker dat van het gebied Randstad hebben de hoogste bescherming van alle dijken en duinen.
nog beter dan bij ons in Zeeland op de dijk bij de kerncentrale na dan, die is van éénzelfde categorie.
ze hebben hier zware proeven gehouden op dijken, de onderzoekers mochten helemaal losgaan....resultaat niks aan de hand.
zwakte van een dijk onstaat voornamelijk door het plaatsen van vaste objecten in de dijk of duinen.
waar hard zacht ontmoet, ontstaat bij zware en langdurige golfslag de eerste erosie en dit gaat heel snel.
denk bijv. aan een houten of betonnen trap, hekwerken, infoborden, bankjes...allemaal zaken die je steeds meer ziet verschijnen, maar dus voor serieuze problemen kunnen zorgen.
Daarnaast is de vorm van de Noordzee zodanig dat het bij storm vanaf zee, het water opgestuwd wordt in de trechter vorm aan het begin van het kanaal. voor de kust van Vlaanderen en Zeeland en dus in mindere mate voor de kust van de Randstad.
Friesland en Groningen kennen zo'n zelfde problematiek.
Nu de zijn de dijken rond de Randstad etc van een categorie 4 de hoogste, zeeland heeft categorie 3 ( kerncentralen 4) en Vlaanderen categorie 2 de laagste minst veilige als je het zo wil noemen.
Dus nu ben ik geen rekenwonder, maar volgens mij loopt dan het punt met de 'zwakste' dijken en het hoogste water het eerst onder, dit is dus niet bij de randstad.
Een paar jaar terug, dacht met Sinterklaas hadden we hier zware storm en extreem hoog water, net onder die van 1953, als je zag waar het water dan nog overheen zou moeten voordat het ddadwerkelijk over de dijk heen zou slaan, maak ik me niet druk en slaap ik rustig verder....tenzij ik ingedeeld ben of opgeroepen wordt voor de wachtdienst.
nog maar ff een link erbij dan;
https://www.rijksoverheid.nl/actuee...ke-schakels-langs-de-kust-krijgen-versterking