Een oud topic maar een actuele vraag hierover. Ik ben op zoek naar ontspannende kruiden om thee van te zetten. Gewoon om wat te ontspannen in deze stressvolle tijden en net een klein duwtje in de rug om even lekker te gaan zitten. Echter ik heb veel moeite om zinnige informatie te vinden over werking van kruiden. Ik kom vooral veel blogjes tegen met ongeloofwaardig positieve teksten over heilzame werking en weinig informatie over dosering en risico’s.
Kruiden die ik onder andere tegenkwam zijn Valeriaan, Passiebloem, Damiana en Kamille. Echter ik lees bijvoorbeeld dat Valeriaan bij langdurig gebruik leverschade kan geven. En van Passiebloem lees ik dat het een MAO remmer is en dat je moet oppassen met voedingsmiddelen met tyramide omdat dit de bloeddruk kan verhogen. Echter op veel sites staat hier helemaal niets over vermeld en het zou gaan om een lichte MAO remmer dus lijkt het risico beperkt? Maar mij is dus na lang Googlen volstrekt onduidelijk of Tyramine in voeding een reeel risico is bij 1 of 2 koppen niet al te sterke passiebloem thee.
Ook lees ik dat sommige kruiden een wisselwerking kunnen geven als ik later op de avond nog een speciaalbiertje zou willen drinken. Ook hier weer lijkt mij dat het met een paar gram kruid in een kop thee en 1 of 2 speciaalbiertjes zal loslopen. Maar wederom kan ik hier weinig concreets over vinden.
Is hier iemand die hier wat zinnigs over weet te zeggen?