Even dit topic uit het stof halen, omdat de volgende crisis voor de deur staat en de financiële wereld van weleer behoorlijk veranderd is.
Waar je Vroeguh met een kleine 600.000€ belegd vermogen/cash kon rentenieren, omdat je makkelijk 5% rendement gemiddeld kon maken, zou dit nu een zware dobber worden.
Je had dan elk jaar 30000 euro aan rendement, betaalde 6000 aan de belastingdienst, dus 24000 (2000 p/m) om te leven. Dit even simpel gesteld.
Door de zwaardere belastingdruk, feitelijk negatieve rente, inflatie van gemiddeld 1,5% en gestegen kosten van zorg, de boodschappen, huur/ hypotheek etc etc is dit scenario al lang niet meer mogelijk. Je zou nu zo'n 3 miljoen euro nodig hebben.
Hoe kun je er dan toch het beste van maken? Ja, dat is de hamvraag en voor iedereen enigszins verschillend.
Zelf denk ik dat onroerend goed, hoewel momenteel behoorlijke prijzen, altijd een goede belegging is geweest. Stel je koopt voor 100.000 een beleggingspandje, dan moet je 500 netto per maand toch wel kunnen scoren. Sociale huurgrens ligt op 720€ momenteel.
Sparen is eigenlijk geen optie meer omdat de rente die je krijgt lager is dan de huidige inflatie. aflossen op eventuele schulden lijkt me dan een betere optie, naast het cash wat je voor een shtf denkt nodig te hebben.
Beleggen is een optie maar dat is iets voor de lange termijn. Momenteel staan de beurzen skyhigh, dus een correctie komt er weer een keertje aan.
Goud en zilver zie ik zelf altijd als goede belegging, en/of andere grondstoffen en edelmetalen/stenen.
Voor speculatie zou je iets in crypto kunnen doen, maar zelf blijf ik er van af. Het fluctueert enorm dus je kunt alle kanten op. Dat is voor mij gokken en geen beleggen.
Gear en voorraden aanleggen van houdbare en nuttige zaken is altijd een goede belegging gebleken. Daarnaast helpt het je ook tijdens een shtf.
Daarnaast is het spreiden van je investeringen beter dan bijvoorbeeld het volop gaan in één van je keuzes.