Niet het weer de schuld geven. En het gebeurd dat ze een ongeluk krijgt of dat een vogel haar op eet. Maar je zit vroeg in het jaar, alles loopt een maand achter door de kou. Ik vraag me alleen af waarom je na 21 dagen de kast open ebt gemaakt en haar gemerkt hebt? Waarom heb je niet gewacht tot na de bruidsvlucht? Ieder keer dat je de kast open maakt gaat het volk in de stress, en heeft een paar dagen nodig om weer op orde te komen.
Had na de eerste controle ook een kast zonder "matka" , geen eitjes of broed, maar dat moest wegens werk wachten. Bij een 2e controle hele ramen vol broed, dus te vroeg gekeken. Bij een andere kast is waarschijnlijk met de eerste controle de koningin gesneuveld, bij de 2e controle waren er nooddoppen gemaakt. Waarvan ik er 2 gelijk naar een ander kast verhuis heb. De volgende controle van deze nieuwe volken is na een maand, dan moet er broed zijn. Of het volk is er niet meer. Ik merk de "matka" niet en zoek haar ook niet op. zeker de eerste controle is snel, vind je broed of eitje, gewoon de kast weer dicht doen.
Bij sterkere volken moet je wel op doppen letten en deze of kapot maken, of er een nieuw volk van maken.
Ik een kast leven 60 organisme in symbiose met elkaar (oorspronkelijk) waar de varroa niet bij hoort. Door met gif en zuren te werken maak je dit kapot en alleen de sterkste overleven, de sterkste varroa. Dus je kweek een sterkere vijand voor je bijen terwijl je de hulp uitroeit.
Boektip: Honingbijen van Jurgen Tautz
geillustreerde bijenhouden, uit het Frans en niet alleen voor kinderen orgineel:
https://www.amazon.fr/Lapiculture-illustrée-Yves-Gustin/dp/2840388480