Nee, het is geen munt, het is een systeem.
Ik kom misschien wat arrogant over maar er zijn maar heel weinig mensen die begrijpen wat bitcoin en blockchain is.
Lees de omschrijving eens door.
Ik heb het een stuk of 5 keer moeten lezen voordat ik er 25% van begreep.
https://bitcoin.org/nl/bitcoin-document
En nee, ik ben geen bitcoin fanboy maar het was voor mij wel duidelijk dat het meer is dan speculatie of een munt. Het is een super slim doordacht systeem wat ingenieus in elkaar zit. De persoon(en) die dit hebben bedacht zitten op een IQ waar 99% van de bevolking nooit aan zal komen (ik uiteraard ook niet).
Het systeem maakt banken volledig overbodig.
De waarde is een ander verhaal. Dat kun je het beste vergelijken met de waarde van goud.
Je kunt geen extra bitcoins maken. Op een gegeven moment zijn alle bitcoins in het systeem aanwezig en het enige wat je dan kan doen is bitcoins verplaatsen van A naar B. En als jij het vertrouwen heb dat je met dat stukje bitcoin een brood kan kopen, en de bakker er vertrouwen in heeft dat hij met dat stukje zijn kosten aan anderen kan betalen dan heb je een financieel systeem. De waarde is net zoals met goud "wat een gek er voor geeft" maar is voor het systeem zelf niet relevant.
Ik ben fan van het systeem, ik ben geen fan van de speculatie.
Als je er over nadenkt is het niet meer dan logisch dat BTC/blockchain een logische stap zal zijn die sowieso gemaakt zal worden. Net zoals het niet meer dan logisch is dat we op termijn fossiele brandstoffen vaarwel zullen zeggen.
Het huidige systeem van geld/valuta en het verplaatsen ervan is zo inefficiënt dat zelf het bankwezen ooit zal inzien dat dit niet houdbaar meer zal zijn.
Natuurlijk zal men er alles aan doen om de boel te vertragen net zoals de olie industie er alles aan zal doen om hun industrie zo lang mogelijk bestaansrecht te geven. Maar (volgens mij) komt er een dag dat dit systeem de vervanger zal zijn.