PBear
Mankinds only hope
Tja, dat was natuurlijk een makkie.
De fout van het uitvallen na 10 minuten zat achteraf in een slechte kabel. Want nu ging dat ding weer binnen no time uit. De aansluiting tussen de omvormer en de accuklem was niet goed, dus dat raadsel was gelijk opgelost.
Kleine aanpassing m.b.t. de ingrediënten: (iets meer ascorbinezuur)
330 ml. water
9 gram zout
10 gram boter
250 gram volkorenmeel
250 gram bloem
7 gram droge gist
2 theelepel suiker
3 theelepel ascorbinezuur.
En gekozen voor programma 1
Bekijk bijlage 26605
Bekijk bijlage 26606
Dus 3 uur i.p.v. 3:40 is prima te doen.
Het zou nog wel een fractie luchter mogen maar als ik eerlijk ben dan is een wat steviger brood eigenlijk net zo smakelijk, als het niet smakelijker is. (zoals ook al opgemerkt door anderen)
Tja, dan kan ik nu weer iets proberen waarvan de kans op mislukking wat groter is.
Die cake was in ieder geval echt een dikke onvoldoende, en ik denk dat ik daar de fout heb gemaakt om onvoldoende met een zuur te werken zodat die baking soda vrijwel geen reactie kon maken om luchtbelletjes te maken in het beslag. Omdat azijn wel een prima zuur is ,maar de smaak niet echt ten goed zal komen kan ik beter kiezen voor wat citroensap.
Maar dat kan nog wel even duren voordat ik die poging ga wagen.
Ik denk dat je brood luchtiger kan w
maken - als je daar behoefte aan zou hebben - als je minder zout in het recept doet en meer suiker. Het zout vermindert de werking van de droge gist, suiker stimuleert het.
In mijn broodrecept gebruikte ik voorheen 1 dessertlepel zout op 5 à 6 dessertlepels suiker en geen ascorbinezuur. Dan rees het brood vrijwel het bakblik uit bij dezelfde baktijd.