• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

citycraft

Scenario is blijkbaar al opgelost we jatten een boot of fiets en klaar. :(:(:(
Draadje mag , wat mij betreft, dicht.
 
Laatst bewerkt:
vind ik toch jammer .
hoop binnenkort een test te doen in survival in de stad .
een stad ter groote als Parijs. het is in 20 jaar hier ook vast aardig aan elkaar gegroeid en is niet eens zo,n gek idee voor de toekomst
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kijk vaak naar de situatie in Venezuela...zij zijn expert geworden in armoede, overleven. Ook in de stad. Je komt nergens zonder community's,samenwerken;de buurtvrouwen die een moestuintje aanleggen(en beveiligen) eetbare planten en bomen kennen, groepje jongens die altijd wel ergens een litertje benzine weten te ritselen, huismiddeltjes kennen tegen diverse ziekten(helaas sterven er ook veel omdat gewone medicatie er niet meer is, met diabetes1 ben je de klos bijvoorbeeld)
Venezuela is een goed voorbeeld. ik keek altijd naar voormalige Oostblok landen.
dat er in deze tijd nog steeds mensen zijn die dood gaan aan diabetes is eigenlijk te gek voor woorden...
maar dat gebeurt zelfs in Amerika!

Dit topic wordt echt steeds vager... Eerst ging het nog over zonder geld rondkomen in de stad, daarna over je wapenenen tegen ongure situaties, en nu heb je citycraft juist nodig om de stad uit te gaan? Ok, zonder dat de "SHTF" (ook al zo lekker vaag) nader gespecificeerd wordt, ga ik voor:

1. Bemachtig fiets
2. Karren met die hap
3. Kat in 't bakkie

Ik denk dat we langzaamaan wel erachter beginnen te komen waarom een definitie (of op zijn minst een specifiek scenario) nodig is voor een gerichte/nuttige discussie?
om tot een gerichte discussie te komen hebben we inderdaad een specifiek scenario nodig.
maar is het beslist nodig dat een draadje gericht is?
ik vind het persoonlijk juist leuk om te zien wat mensen in gedachten hebben als ze aan citycraft of urban survival denken.
bushcraft heeft tenslotte ook meerdere interpretaties en disciplines.

[MOD] Opeenvolgende posts samengevoegd, gebruik a.u.b. het "bewerk" linkje onderaan je post. [MOD]
 
Saftingen -Merksem 31 KM, dwars door "t stad" (Antwerpen):Naar mijn idee slecht voorbeeld .Van Saftingen naar Doel, in Doel bootje snaaien varen naar Lilo ,lillobrug over .allemaal industrie daarna en via bospolder en oude landen en je bent er. in de industriegebieden lopen niet veel mensen.
Lijkt me knap. Vindt eerst maar eens een bootje in doel. En zelfs als je dat lukt moet je via de Noordlandbrug, De lillo staat permanent open vanwegen onderhoud. En als je een beetje bekent bent met de schelde weet je dat het stroomt als een gek.
Groot water oversteken is net is net als vuur maken met 2 stokjes, op papier is het simpel ( gewoon draaien en wrijving ) maar in praktijk valt het toch tegen.
 
Laatst bewerkt:
Als voormalig matroos met als thuishaven Kallo ben ik daar zeer bekend met de schelde .ben daar ooit haast mijn leven verloren , (geen bootje vinden in een havengebied? )dat van de lillobrug ,wist ik niet . al zijn er daar nog meer mogelijkheden .
 
Natuurlijk zal je best wel wat vinden, en er zijn meer bruggen dan alleen Lillo. Maar zo simpel als je het schrijft zal het niet worden. En als er echt niets meer werkt zal het simpeler zijn om de tunnel te pakken. Want waar komt toch iedere keer het idee vandaan dat "ze" uitgerekend jou ( niet persoonlijk) moeten hebben. Want je zal op dat moment niet de enige zijn die naar de andere kant wil. Iedereen wil dan naar huis. Dus dan maak je in de meute de beste kans.

Als dit draadje dicht mag omdat er geschreven wordt over het stelen van een vervoersmiddel vraag ik me af in wat voor wereld jullie leven. Er wordt uitgegaan dat je na een SHTF naar huis wil. hoe dan ook. Ander was de topik wel begonnen met: je hebt de laatste bus gemist en je weet het nummer van de taxi niet.
Als ik 300 km van huis ben , en de keuze is tussen lopen of auto stelen zal ik toch de laatste optie proberen. Het komt op mij over als dat je nadat je voorraad opgegeten heb liever verhongerd dan dat je ergens gaat stelen.
 
Natuurlijk zal je best wel wat vinden, en er zijn meer bruggen dan alleen Lillo. Maar zo simpel als je het schrijft zal het niet worden. En als er echt niets meer werkt zal het simpeler zijn om de tunnel te pakken. Want waar komt toch iedere keer het idee vandaan dat "ze" uitgerekend jou ( niet persoonlijk) moeten hebben. Want je zal op dat moment niet de enige zijn die naar de andere kant wil. Iedereen wil dan naar huis. Dus dan maak je in de meute de beste kans.

Als dit draadje dicht mag omdat er geschreven wordt over het stelen van een vervoersmiddel vraag ik me af in wat voor wereld jullie leven. Er wordt uitgegaan dat je na een SHTF naar huis wil. hoe dan ook. Ander was de topik wel begonnen met: je hebt de laatste bus gemist en je weet het nummer van de taxi niet.
Als ik 300 km van huis ben , en de keuze is tussen lopen of auto stelen zal ik toch de laatste optie proberen. Het komt op mij over als dat je nadat je voorraad opgegeten heb liever verhongerd dan dat je ergens gaat stelen.

Dit is bij Urban survival de juiste instelling, maar als je gaat trainen hoe of wat, wordt je geen dief.
Ik was meer bezig met de naam “Citycraft” te verdedigen dan iets anders.
Het idee was, hoe de stad overleven, hoe te gedragen, wat de risico’s zijn.
Stuur mij naar Tilburg, Eindhoven, Den Bosch en ik ben ook bekend.
Stuur mij naar Antwerpen of Amsterdam en ik ben blij dat ik altijd een kompas bij heb.
Kan het blijkbaar niet uitgelegd krijgen, vandaar de opmerking sluiten.
Ben benieuwd hoe het zich ontwikkeld of dat het dat niet doet.
 
Waarschijnlijk krijg je het niet uitgelegd omdat de meesten er te ver van af staan. Of omdat ze in een dorp wonen of omdat we de luxe gewend zijn. En ook ik heb altijd ergens geld voor als er wat gebeurd, Daarbij komt dat je een term gebruikt die gelijk een parallel oproept ( zoals vegetarische worst toch naar vlees moet smaken) En dat je niet gelijk een dief hoeft te worden , daar heb je gelijk in. Maar bij een oefening kan je altijd nog even langs de dichtstbijzijnde geldautomaat lopen. En zou het idee om bv een auto te stelen niet in mij opkomen. Maar dat geld voor meer dingen die je kan oefenen.

Lockpicken, een slot waar jij geen sleutel van hebt is meestal niet van jou. dus voorbereiden op stelen?
Luchtbuks of (kruis)boogschieten. buiten dat het een mooie hobby is bereid je je ook voor op jacht en verdediging, dus voorbereiden op stropen?
Zelf slachten. Waarom zou je in een tijd dat je bijna gratis een kiloknaller kan halen zelf slachten? Voorbereiden op stropen?

Maar dat kompas is geen slechte, ik ben wel een aan het lopen gegaan in de "goede" richting en toen ik een taxi aanhield die toevallig voorbij kwam draaide hij om en bracht mij de andere kant op. zeker s'nachts lijkt alles op elkaar. En ook op doorreis is het sneller om door een stad te reizen dan er omheen, zeker als alles aan elkaar gegroeid is. Dus het is zeker geen slecht idee om het eens onder de aandacht te brengen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja... alhoewel ik erg geinterreseerd ben in Urban Survival, vraag ik me in dit topic toch enigzins af wat er dan precies onder Citycraft bedoeld wordt.
Bushcraft is het leren van vaardigheden met behulp van moderne middelen, om voor langere tijd te kunnen overleven in de natuur. Hierbij leer je deze vaardigheden om licht bepakt middels skills je leven aangenamer te maken.
Ik ben het als lichtgewicht trekker eens met de stelling dat een hoop Bushcrafters gewoon kampeerders zijn, maar de iets serieuzere beoefenaars van deze sport zijn in staat om aan de primaire levensbehoeften te kunnen voldoen zonder deze in hun tas mee te nemen.
Voor degene die vroeg waarom veel preppers aan Bushcraft doen en of dit ook handig is voor in de grote stad, is het antwoord jazeker!
Je leert minimalistisch denken en denken in oplossingen in plaats van problemen. Van alles kan je iets maken en de waarheid is dat veel mensen dit niet zomaar zien en al snel geneigd zijn de hoop op te geven.


Nu dus Citycraft. Wat bedoelen we hiermee. Welke vaardigheden worden geleerd? Wat voor skills vallen hieronder?
Is dit hetzelfde als Urban Survival, want door dit draadje heen lopen diverse zaken door elkaar heen?
Als het twee los staande zaken van elkaar zijn en Citycraft is puur het bewegen door de stad, dan verwijs ik je graag terug naar mijn eerste post in dit draadje.
In een vreemde stad is het niet anders. Als ik verdwaal dan vraag ik de weg en anders kijk ik even op de gps in mijn telefoon. Als je ergens loopt alsof je er altijd al hebt rondgelopen, dan wordt je ook niet snel lastig gevallen, zelfs niet als je de weg even niet meer weet.
Als je honger hebt dan trek je een kroketje bij de febo. En als ik dorst heb dan stop ik even bij de avondwinkel of benzinepomp als het nacht is.

Gaat Citycraft soms over bewustwording van hoe je je beweegt door de stad? Dan zie ik geen verschil met als ik in een dorp ben namelijk. Als Prepper zijnde moet je je altijd bewust zijn van je omgeving namelijk.

Dus wat is Citycraft? Staan we hier aan het begin van een nieuwe tak van sport die hier geopenbaard wordt en waar middels dit draadje invulling aan gegeven wordt? Lijkt me fantastisch namelijk en ben stiekum oprecht geinterreseerd dit draadje aan het volgen.
Of is het doodlopend spoor.....

Btw even een gratis tip (skill) voor alle mensen die nu kippengaas in hun tas aan het installeren zijn voor hun eerstvolgend bezoek aan de grote stad:
Het enigste wat je moet doen behalve bewust zijn van je omgeving in drukke plekken als bv de metro of tram, plaats je tas op je borst of zet hem op de grond tussen je benen terwijl je het hengsel vast houd. Je tas op je rug houden is namelijk vragen om en eventuele zakkenrollers weten gelijk dat ze met een toerist of iemand van buiten te doen hebben...
Waarom hou je het hengsel vast vraag je je af?
Zodat bij opengaande deuren iemand niet snel je tas kan pakken en wegrennen.
 
Urban Survival in een vreemde stad:

Zodra het kan ga ik weg uit de meute. Als mensen in grote groepen zijn en in paniek raken, dan gebeuren er al snel rare dingen. Zorg ervoor dat je daar niet bij bent.

Ben ik in een hotel, dan hou ik een personeelslid staande. Ben ik buiten dan een voorbijganger. In ieder geval iemand die uit de stad komt en die mij in snel tempo kan vertellen welke route de beste is om de stad te verlaten.
Ook mensen in paniek zijn geneigd je antwoorden te geven op je vragen als je ze op beslissende toon bij de les houd, verteld dat ze je in de ogen moeten kijken en antwoord te geven op de vraag die je stelt.

Zodra de route bekend is en de SHTF is dusdanig dat snel vertrekken een zaak van leven en dood is, dan maakt het ook niet uit hoe je aan je vervoersmiddel komt.
Survival of the fittest wordt het dan!

Dit is uiteraard een statement waar we allemaal liever niet over praten aangezien we rechtschapen en beschaafde mensen zijn.
Maar wel een feit die waarheid zal zijn mocht ons leven of het leven van de mensen waar we van houden er van af hangt.....
 
Bushcraft wordt gedaan als Bug-out training
Citycraft wordt gedaan als Urban-survival training.
Als ik tegen mensen Urban-survival training zeg,
dan komen ze met boten, fietsen, auto's weghalen en ander illegaal gedrag.
Als ik Bug-out training zeg krijg ik hetzelfde.
Bij Bushcraft blijft men ineens binnen de lijnen van fatsoen.
Dus Citycraft. We blijven binnen de lijnen van fatsoen.
Bij een training blijf je binnen de richtlijnen van de wet.
 
wacht ff bij training , blijf ik ook binnen de lijnen van de wet. ik train jaarlijks mn bug out fiets voor 700km+ soms wel 3 weken weg. in nederland is bijna alles al urban traveling
 
citycraft , weet niet wat te denken.

voor mij is urban survival combineren met Bushcraft op urban level wel een mooi definiëring hier aan xD
maar ook bv. Transport, orientatie in de stad, hoe is een stad opgebouwd, bescherming tegen mensen (criminelen,bendes etc.)
maar ook de kennis van daklozen is hierbij goud waard.
 
Bushcraft wordt gedaan als Bug-out training
Citycraft wordt gedaan als Urban-survival training.
Als ik tegen mensen Urban-survival training zeg,
dan komen ze met boten, fietsen, auto's weghalen en ander illegaal gedrag.
Als ik Bug-out training zeg krijg ik hetzelfde.
Bij Bushcraft blijft men ineens binnen de lijnen van fatsoen.
Dus Citycraft. We blijven binnen de lijnen van fatsoen.
Bij een training blijf je binnen de richtlijnen van de wet.
Zoals je het nu neerzet is het prima omschreven. Duidelijker kan haast niet. Hoe je dat verder invult laat je in het midden.
 
Ik vind het toch nog steeds onduidelijk of we het nou hebben over peacetime training en algemene vaardigheden om jezelf te handhaven in de stad (waarbij dus de rest van de stadsmensen "normaal" gedrag vertoont), of juist over puur zelfbehoud tijdens een SHTF (van wat voor aard dan ook), waarin het me juist raadzaam lijkt om zo snel mogelijk zoveel mogelijk afstand te nemen van de massahysterie in de steden. Ik kan me namelijk heel moeilijk een scenario voorstellen waarin zaken echt goed fout gaan, en ik dan voor een vluchtroute dwars door een grote stad heen zou gaan, in plaats van er met een weide boog omheen te gaan.

En nog een toevoeging op mijn eerdere post: "bemachtig een fiets" staat helemaal niet perse voor stelen, ik stel bijvoorbeeld bij mezelf voor dat ik voldoende ruilmiddelen op me draag om de rechtmatige eigenaar ruimschoots schadeloos te stellen. Maar in een situatie waarin letterlijk het directe voortbestaan van mijn leven afhankelijk is van die fiets, en ik de rechtmatige eigenaar van die fiets op dat moment niet kan vinden, zal ik toch in eerste plaats voor mijn leven kiezen, en pas als dat geslaagd is, dan in tweede instantie de eigenaar gaan achterhalen om de fiets (of een equivalente waarde) + een dikke dankjewel terug te bezorgen.

En dan ten slotte ook nog een constructieve bijdrage aan deze draad (uitgaande van "SHTF" situatie): woon je in een stad, zorg dan dat je BOV geen auto is maar een fiets. Met de auto zal je binnen no time vast komen te staan bij een massale exodus, op de fiets heb je nog een kans om weg te glippen. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk variant routes / paadjes kent. Zorg er bovendien voor dat je geen dikke rugzak op je rug hebt, dan ben je ook geen doelwit voor de wanhopigen. In plaats daarvan, verstop liever wat basisuitrusting voor jezelf in de vorm van meerdere caches buiten de stad, genoeg om ervoor te zorgen dat je van daaruit verder op weg kan naar je BOL.
 
Bushcraft wordt gedaan als Bug-out training
Citycraft wordt gedaan als Urban-survival training.
Als ik tegen mensen Urban-survival training zeg,
dan komen ze met boten, fietsen, auto's weghalen en ander illegaal gedrag.
Als ik Bug-out training zeg krijg ik hetzelfde.
Bij Bushcraft blijft men ineens binnen de lijnen van fatsoen.
Dus Citycraft. We blijven binnen de lijnen van fatsoen.
Bij een training blijf je binnen de richtlijnen van de wet.

Dit vind ik een mooie opsomming omtrent de definitie van Citycraft.

Daarbij wel de aantekening dat ik Bushcraft voor de hobby doe en niet als Bug Out training.

Citycraft is dus de stadse tegenhanger van Bushcraft : Het leren van vaardigheden met behulp van moderne middelen, om voor langere tijd te kunnen overleven in een stedelijke omgeving.

Zelf denk ik dat Citycraft meer draait om kennis en planning.
-Weten welke routes je moet nemen
-Waar zijn de ziekenhuizen
-Waar zijn de distrubitiecentra's
-Waar kun je eventueel veilig ondergonds
-Waar kun je eventueel veilig hoogbouw
-Welke buren kunnen gemobiliseerd worden
-In welke 4 richtingen plaats je cache's (eens met @De Bezorgde Burger )
-Welke sloten zijn veilig voor water filtratie
-Welke wegen moet je vermijden
-Welke wegen bewandel je voor een bug out
-Welk vervoer gebruik je
-Zijn er Wildparken/plukparken


Etc etc...

Zwervers zijn geen onzichtbare mensen anders dat mensen ze niet willen zien en daarom links laten. Leren bedelen en/of vuilnisbakken leegplunderen, staan niet hoog op mijn lijstje om te leren.
Plekken om veilig te slapen in de stad kan men zelf ook nu al onderzoek naar doen door er op uit te gaan.
Eetbare plantenkennis en de kennis voor vallen en strikken zullen het ook in de stad goed doen.
Verder de primaire levensbehoeften:
-Voedsel
-Water
-Warmte
-Onderkomen

Hoe zie jij voor je welke vaardigheden aan Citycraft toegevoegd kunnen worden en hoe trainen we die?
 
Terug
Bovenaan