Nee hoor, er zijn voldoende klanten die gewoon de hoofdprijs betalen voor die stroom, ondanks de negatieve prijs.
Begrijp me niet verkeerd maar zijn we niet (met zijn allen) een beetje aan het zeuren?
Het idee van een vaste prijs is dat je als afnemer kies voor een bepaalde zekerheid (die alsnog geen 100% garantie zal zijn, maar daar gaat het nu even niet om)
En door die zekerheid zal de aanbieder dus een bepaald risico nemen. En wat doet iemand die een risico neemt? Die zal dit proberen te spreiden zodat het risico zo klein mogelijk zal zijn. En of we het dan hebben over een energiecontract, of over een verzekering, of over een aangenomen bedrag voor uitvoeren van een bepaalde klus, dat komt vrijwel allemaal op hetzelfde neer.
Wat ik nu vaak zie is dat mensen met een vast contract lopen te klagen als de variabele prijzen flink dalen, en de mensen met een variabele prijs lopen te klagen als hun dagprijzen ineens flink stijgen.
Tja, dat is toch echt de afweging die je vooraf hebt gemaakt.
En dat een commercieel bedrijf zo veel mogelijk winst probeert te maken is ook niet echt iets nieuws.
Als ik met het figuurlijke mes op de keel een prijsafspraak moet maken met een klant dan schat ik het aantal uren in en vermenigvuldig dat met 2.
Dus ik gok op 20 uur, en ik adviseer "doe het gewoon op nacalculatie" maar nee , het zal en moet een aangenomen bedrag zijn. (dus de afspraak is 40 uur fixed price)
En je raad het al, stel ik doe er daadwerkelijk 24 uur over dan gaat die klant lopen janken als ik er 40 voor ga rekenen. Maar stel ik zou er 60 uur over doen dan voelt die klant zich heel slim "want hij heeft de juiste keuze gemaakt"
Ik ben dus gestopt met vaste prijsafspraak en als een klant blijft zeuren dan mag hij naar een ander bedrijf want ik begin er domweg niet meer aan. Altijd gezeur.
Dus terug OT. Ja, het kan zowel goed als fout uitpakken als je een keuze maakt. Zorg dat je jezelf goed informeert. Ik heb gekozen voor 3 jaar vast want ik ben zo'n persoon die dan graag "de hoofdprijs" betaald. En als over 1 jaar blijkt dat die hoofdprijs over 1 jaar een schijntje is dan heb ik geluk. En als het niet zo is, dan het ik ook geluk, want ik heb bewust voor die zekerheid gekozen. Zelfs als straks de gasprijs op 5 cent zou zitten dan nog was het mijn keuze. En natuurlijk ga ik dan uit "principe" zo min mogelijk gas gebruiken. Maar net zoals die aanbieder zijn risico's zal spreiden doet een prepper dit hopelijk ook
Dus dan gaan we wel verwarmen met elektra, of met hout, of met petroleum, of met warme kleding.