Tsja, I rest my case. Alleen al de 2e zin geeft aan dat er gewoon verkeerd gedacht wordt. Het beetje dat mijn buren, straat en wellicht ik ook aan het net toevoegen staat in geen verhouding met de vermogens die zonneweilanden en boerenschuren aan het net leveren. DAAR gaat het fout.
Een wat verlate reactie dit, maar toch even
@petroman...
Een solar installatie van het energiebedrijf afnemen lijkt mij geen goed idee, ook vanwege hun kennelijke beïnvloeding ervan.
Maar ik snap hun punt heel goed. Zonneparken zullen hun opbrengst zeker terugschroeven zodra de stroomprijs negatief wordt. Er blijven dan alleen de burgers over die ongehinderd stroom op het net dumpen, en die stroom moet het energiebedrijf wel meteen weer kwijt tegen negatieve prijzen op de energiemarkt. Dat ze die verliezen, naast de verliezen t.g.v. het salderen van goedkope zomerstroom tegen dure winterstroom, niet (zoals nu) kunnen blijven doorschuiven naar alle klanten, gaat men kennelijk inzien.
Leveranciers zouden blij moeten zijn dat ze "gratis" stroom krijgen en die dan met alleen de transportkosten aanbieden aan hen die geen panelen hebben.
Die stroom is voor hen soms net zo gratis als onze belastingaanslag: ze moeten ervoor betalen. Bij een negatieve stroomprijs tweemaal: aan de burger en aan de energiemarkt.
Dat de "niet-dynamische-tarieven" energiebedrijven schrijven met een vork, en liever vette winsten maken dan af en toe wat af te schrijven, dat speelt daar natuurlijk ook. Winstoptimalisatie!
En wie gaat "mijn" investering dan terugbetalen? Of was dat nooit het idee achter iedereen zonnepanelen, iedereen van het gas af, iedereen een warmtepomp etc.
Want we moesten toch allemaal minder verbruiken?
Daar zit dan jouw winst: minder verbruiken en hetzelfde of meer betalen. In plaats van veel meer betalen
Je investeert natuurlijk ook in de kinderen en kleinkinderen, en wordt als milieu-held gevierd in de familie. Als dat geen winst is?! Ik probeer maar wat "feel-good" kluitjes te noemen, waarmee men de argeloze burger doorgaans het riet in stuurt
En als ik dat dan doe, dan moet ik voor het kleine deel wat ik dan toch nog nodig heb MEER gaan betalen.
Dat heb ik hierboven al uitgelegd.
Je hoeft dan niet veel-meer te betalen! Vette winst. Zo gaat binnenkort ook het watertarief en OZB tarief wel behoorlijk omhoog vermoed ik, in plaats van enorm omhoog. Goed nieuws!
Het is maar net, hoe ze de diefstal brengen...